 |
Piccolo P21  12 jul 2011 00:16
| | Kronjuvelerna. Ganska d�lig tyv�rr, men snygg. 2
|
|
 |
Stvrmzeit P22  12 jul 2011 20:44
| | VleesEtt charkuteri, en slaktare, en utredare och tv� kvinnor. Ungef�r. Samt k�tt! R�tt dugligt �nd�, filmens stora fokus ligger p� just k�tt (som titeln s�ger). Den nakna m�nniskokroppen och slakteriet. Med andra ord f�r man en hel del naket, en hel del sex och en hel del k�tt. Det hela utvecklas till en sorts deckar/mordhistoria som leker med verkligheten och fantasin. Tyv�rr �r hela den biten lite f�r svag, otillr�cklig och tunn. Ibland �r det r�tt schysst foto och trevliga f�rger, ibland �r det lite sepiatoner och experimentellt. Sedan filmar ocks� en av karakt�rerna handh�llet och det integreras i sj�lva filmen. Inte alls pj�kigt f�r en r�tt l�g budget. M�ste se resten av filmerna Victor Nieuwenhuijs och Maartje Seyferth har gjort. 3/5
|
|
 |
iokioc P22  12 jul 2011 21:15
| | Brighton Rock- 1/5
Untinkable-2/5
Source Code -2/5
500 days of summer- 1/5
|
|
 |
Zacabeb P37  12 jul 2011 22:13
| | Unstoppable ![[crazy]](gfx/smilies/crazy.gif) ![[crazy]](gfx/smilies/crazy.gif) �/5 Verklighetsinspirerad historia om ett f�rarl�st t�g med giftig last som skenar okontrollerat. Den verkliga historien (kallad "Crazy Eights" efter lokets nummer, 8888) utspelade sig i Ohio �r 2001, d�r en lokf�rare p� en bang�rd hoppade ut ur ett sakta rullande lok f�r att manuellt st�lla om en felst�lld v�xel. Innan han hoppade ut gjorde han ett man�vermisstag, s� att loket ist�llet f�r att fr�nkoppla dieselmotorn och "motorbromsa" genom elmotorerna och sin most�ndsbank ist�llet gick upp p� h�gvarv och b�rjade skena. Ett par andra lokf�rare k�rde sedan ikapp t�get med ett annat lok och hakade fast det, varefter de kunde bromsa t�get i en uppf�rsbacke till tillr�ckligt l�g hastighet (20 km/h) f�r att en tredje lokf�rare skulle kunna hoppa ombord p� det skenande loket och stoppa t�get. Och det var det. Det hade kunnat g� illa, men det gjorde det inte. Vid det laget att media fick reda p� h�ndelsen var den redan �ver. 20th Century Fox och den st�ndigt cigarr�kande actionfantasten Tony Scott f�rflyttade handlingen till Pennsylvania, l�t t�get uppn� mer �n dubbla den verkliga hastigheten, fyrdubblade antalet vagnar med kemikalier (fenol) och placerade en fiktiv stad iv�gen med ett oljelager strategiskt utplacerat nedanf�r en starkt kurvad bro. Lite mer osannolikt, lite mer sp�nnande. Denzel Washington spelar samma p�frestande sluga och tappra karakt�r som i de andra filmer han gjort med Tony Scott. Gammal �r �ldst och f�r l�xa upp Chris Pines karakt�r, en kaxig nykomlig med familjeproblem i b�de hur man sk�ter ett lok och hur man handskas med livet. Jaja. Denzels karakt�r �r f�rst�s den som kommer underfund med vad som ska g�ras n�r det skenande t�get dundrar f�rbi. Rosario Dawson spelar trafikledaren som via telefon br�kar med den sedvanligt dumcyniske chefen f�r t�gbolaget, vilken s�tter pengar f�re s�kerhet i hanteringen av situationen. Och tur �r v�l det, eftersom det resulterar i n�gra krascher, v�lta lok och explosioner. Det gjorde inte den verkliga incidenten. Men i slut�nden har Tony Scotts eminente storebror Ridley avesv�rt mer talang f�r �kta sp�nning. Det h�r �r typisk popcornaction som g�r sig b�st att hyra en regnig dag. Har man sett D�j� Vu och nyinspelningen av The Taking of Pelham 123, vet man i princip vad man f�r �ven h�r. Varken mer eller mindre.
|
| �ndrad: 12 jul 2011 22:19 av Zacabeb, �ndrad 1 g�ng By how many men must a road be walked before you c an call it a road |
 |
Christoffer Sahlin P31  13 jul 2011 01:20
| | iokioc: 500 days of summer- 1/5 whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaat?
Fan en av dom b�sta romantiska filmerna den h�r sidan 2000 talet!
|
|
 |
Chris Jonasson  13 jul 2011 09:49
| | Harry Potter and the Deathly Hallows part 2 - 4/5
Underbart avslut p� en episk historia. M�nga skratt, gl�djetjut, appl�der, gr�t och sorgevr�l fyllde midnattspremi�ren av sista filmen. Helt galet vilka fans det finns, 20 minuter efter slutet p� filmen satt folk fortfarande och gr�t....
OBS: Jag har inte l�st b�ckerna, men mina v�nner som l�st b�ckerna uppskattade �ven de filmen!
|
If I can't play it's not my revolution! Du har v�ll inte gl�mt att trycka p� reklaml�nkarna idag? |
 |
Stvrmzeit P22  13 jul 2011 18:28
| | Ore wa matteru zeEn f�re detta boxare hj�lper en nattklubss�ngerska att fly fr�n sin chef som �r en gangster. Boxaren driver ocks� en restaurang och v�ntar p� svar fr�n sin bror som �r i Brasilien. Tredje filmen i Nikkatsu Noir-boxen jag tittar p� nu. Speciellt b�rjan �r v�ldigt st�mningsfull. Natten, lyktorna i hamnen och k�nslan av noir tillsammans med den snygga cinematografin. Trevligt foto med r�tt l�ga kontraster och mysig ljuss�ttning i ett Japan under senare delen av 50-talet. Huvudkarakt�rernas �den b�rjar snart ha med varandra att g�ra, trov�rdigheten g�r ju egentligen att diskutera d�r och det hela k�nns m�jligtvis lite pressat. Man sl�ngs in i tillbakablickar, slagsm�l och s�ngnummer. Titell�ten till filmen �r f�r �vrigt v�ldigt tilltalande. Allt som allt, det �r en hyfsad kriminalare/noir-film fr�n Japan med angen�m st�mning. 3/5
|
|
 |
iokioc P22  13 jul 2011 19:06
| | Christoffer Sahlin: whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaat? kanske va lite h�rd mot den d�, 3/5
|
|
 |
Stvrmzeit P22  13 jul 2011 20:37
| | iokioc: kanske va lite h�rd mot den d�, 3/5 Du �ndrar v�l inte betyg fr�n 1/5 till 3/5 f�r att n�gon annan inte h�ll med dig?
|
|
 |
Stvrmzeit P22  14 jul 2011 03:04
| | Sabita naifuTv� f�re detta gangsters f�rs�ker l�mna brottens v�rld, men deras f�rflutna kommer upp n�r b�da blir upps�kta som vittnen till ett mord. Det blev �nnu en japansk noir/kriminalare fr�n sent 50-tal. Till en b�rjan �r det v�ldigt r�rigt och man f�r inte n�gon riktig sorts introduktion till alla karakt�rer, men det mesta b�rjar klarna upp under andra halvan av filmen. D� blir det mer action f�r �vrigt. Oerh�rt snyggt f�r att vara en debut. H�rligt svartvitt foto, rockar, h�rda gangsters, hattar, mysiga barer och annat som passar bra h�r. Allt i sig k�nns fortfarande r�rigt tyv�rr, man hinner med r�tt mycket p� speltiden som �r runt 90 minuter. Slagsm�len var v�l inte m�sterligt koreograferade och ljudm�ssigt hittar man nog en del sm� brister. Men f�r en debut �r det inte illa pinkat. Beh�llningen ligger mest i hela stilen och huvudkarakt�rens t�nkande vilja till exempel. Japansk noir runt den h�r perioden har jag �nd� en speciell grej f�r. Nu �r det bara Kenju zankoku monogatari kvar av Nikkatsu Noir-filmerna! Vi f�r se om den h�jer sig �ver Koruto wa ore no pasupoto som �r favorit av alla hittills. 3/5
|
|
 |
Chris Jonasson  14 jul 2011 15:24
| | Julias �gon.. F�rust�gbar skr�ckthriller som bj�d p� ett f�tal "Chris-skriker-h�gt-i-biom�rket"-tillf�llen.
3/5
Blind kvinna h�nger sig. Hennes syster undrar varf�r och b�rjar unders�ka saken. Systern led av samma �gonsjukdom men skulle snart opereras, varf�r skulle hon d� ta livet av sig? Systern b�rjar unders�ka saken och kommer n�rmare och n�rmare en m�rk sanning som kan komma att kosta henne synen och livet.
|
| �ndrad: 15 jul 2011 12:03 av Chris Jonasson, �ndrad 1 g�ng If I can't play it's not my revolution! Du har v�ll inte gl�mt att trycka p� reklaml�nkarna idag? |
 |
Stvrmzeit P22  14 jul 2011 20:48
| | Kenju zankoku monogatariTogawa blir frisl�ppt fr�n f�ngelset, mycket tidigare �n han tror. Det visar sig att en maffiaboss vill att han ordnar en st�t mot en v�rdetransportbil med pengar. Den startar riktigt h�rligt med en l�ng sorts planering av det stora r�net, s�dant tycker jag alltid �r intressant. Sj�lvklart ballar ju saker och ting ur n�r det b�rjar g� fram�t. Pengar, os�kerhet och h�mnd centreras runt karakt�rerna tillsammans med action och sp�nning i en fin liten f�rpackning. Shishido som spelar Togawa spottar ut cigaretter till h�ger och v�nster, tuffhetsfaktorn h�js mycket just p� grund av det. Snygg japansk kriminalare/action/noir fr�n 1964 som har ungef�r alla elementen av en s�dan film man vill ha. Fast h�r fokuserar man inte s� mycket med ljuss�ttning och skuggor som m�nga av sina likasinnade, s� det blir v�l inte alltf�r mycket noir av det hela. Storyn k�nner man v�l igen egentligen, det har gjorts f�rr. Och s�klart efter. Antagligen den b�sta filmen i Nikkatsu Noir-boxen nu n�r jag har sett alla. Slutet var ju lite v�l hastigt med, men det har v�l sin sak att s�ga. 4/5
|
|
 |
Christoffer Sahlin P31  15 jul 2011 02:01
| | Inte s� mkt film, men �nd�. Precis kollat igenom Basilisk: K�ga ninp� ch�, riktigt underh�llande serie m�ste jag s�ga. Klart v�rt de 99 kronorna jag la p� den.
|
|
 |
Stvrmzeit P22  15 jul 2011 02:42
| | Rash�monEn kvinna blir v�ldtagen och hennes man blir m�rdad. Hela historien ber�ttas av fyra olika personer. Men den stora fr�gan �r vad som �r sant och inte. Akira Kurosawa ber�ttar en intressant historia (tagen fr�n tv� noveller) p� ett riktigt fint s�tt. Stabil uppbyggnad. Man f�r liksom se alla olika versioner utspela sig av det alla ber�ttar. Och inte p� ett repetitivt eller tr�ttsamt s�tt. Inte ens r�rigt blir det. Just scenerna med regnet som �ser ner vid porten tycker jag n�stan b�st om. N�r personerna i b�rjan av filmen talar om sj�lva h�ndelsen. Oerh�rt st�mningsfullt och snyggt fotom�ssigt. Synd bara att Toshir� Mifunes sk�despel k�nns lite f�r tramsigt och �verdrivet, mannen som spelar boven allts�. Man st�ller sig i alla fall en del fr�gor om hur man kan lita p� m�nniskor. �rlighet tas upp och mycket f�r en att t�nka �ver hur man ska tolka saker och ting sj�lv. Filmen slutar med en njutbar slutscen som s�tter en bra punkt p� allting. Bra skit! 4/5
|
|
 |
Stvrmzeit P22  15 jul 2011 22:05
| | BanshunEn dotter till en professor vill inte gifta sig och inte l�mna sin far ensam. Fadern l�tsas gifta om sig f�r att hon ska sl�ppa taget om honom och gifta sig. Min f�rsta film av Ozu jag ser. Och oj! Det h�r tog mig med storm! En l�ngsam och mycket vacker film som handlar fr�mst om relationen mellan en dotter och en far som �r �nkling. Allting �r bara s� naturligt, m�nskligt och trov�rdigt. Ingenting �r �verdrivet. Det var just det jag fastnade mest f�r. Samtidigt fick man en sorts �verblick �ver hur familjerelationerna s�g ut i d�tidens Japan. Samma med kulturen. Vilket gjorde det mer intressant. En till sak som �r v�rd att t�nka p� �r att filmen kom 1949, perioden efter kriget. H�r m�lar Ozu upp v�ldigt m�nskliga portr�tt. Filmen r�r sig sakta fram�t, men det blir bara b�ttre och b�ttre. V�ldigt fint slut. N�got speciellt jag ocks� fastnade f�r var den statiska kameran, det passar en film som den h�r perfekt. Varje scen (speciellt inomhus) �r luftig och det ges lagom med utrymme f�r att avnjuta det man ser med �gonen. Fint foto med! Jag ville se mer! Nu har jag laddat upp med mer filmer av Ozu, det ska bli trevligt. Jag hoppas att jag har mycket att f�rv�nta mig! Det finns ingenting att klaga p� h�r. 5/5
|
|
 |
Stvrmzeit P22  16 jul 2011 01:34
| | Bakush�I efterkrigets Tokyo v�ljer en familj en man �t deras 28-�riga dotter Noriko, men hon v�ljer en annan man sj�lv. �nnu ett fullkomligt lysande familjeportr�tt av Ozu! Andra filmen i hans trilogi. �terigen handlar det om gifterm�l och familj, p� samma g�ng �r det alltid �r en dam vid namn Noriko som det s�tts fokus p�. Den �r r�tt lik sin f�reg�ngare allts�. H�r �r det en lite st�rre familj och det �r riktigt fint och naturligt skildrat. Jag har v�l inte s� mycket mer att s�ga d� den �r s� pass lik Banshun, men Banshun engagerade mig lite mer. Femman �r n�ra (och kanske kommer efter en omtitt till exempel). Dock vill jag se mer av mannen f�rst. Men �ven detta �r r�tt lysande. Det blir inte heller tr�kigt. Man intresserar sig verkligen f�r karakt�rerna, Ozu forcerar inte fram n�got h�r. Utan tar det lugnt och stilla. Fortfarande �r allting r�tt vardagligt och som vanligt �r det ju mysigt att ta del av den japanska kulturen under den h�r tiden. Att familjen �r intim och viktig framg�r r�tt starkt. Samtidigt f�r man ta del av hur gifterm�l p�verkar alla. Det �r verkligen genomt�nkt hur alla karakt�rer agerar med varandra osv. Jag blir verkligen helt uppslukad av Ozus familjeportr�tt, dags att se mer. 4/5
|
|
 |
Stvrmzeit P22  16 jul 2011 05:33
| | Ohay�Om ett grannskap med skvaller och tv� pojkar som vill ha en TV. Ett riktigt mysigt grannskap faktiskt. Till att b�rja med �lskar jag arkitekturen, f�rgerna och alla mysiga hemmamilj�er. Min f�rsta Ozu i f�rg och det var ju r�tt trevligt. Filmen fl�rtar r�tt mycket med v�sterl�ndska ting tillsammans i den japanska kulturen. Det �r fortfarande vardagligt, h�r g�r man igenom vardagens problem, moderniteter, relationen mellan barn och f�r�ldrar, samt grannskapet och granns�mjan. En oerh�rt l�ttsam (och komisk) Ozu, tyv�rr �r det lite f�r fjantigt f�r min smak p� n�got s�tt. Till exempel den dramatiska musiken som k�nns ibland tagen ur en tecknad film. Humorn gick inte hem f�r min del heller, man blev ju f�rv�nad �ver att det var Ozu liksom. Den har sin charm, men �r inte speciellt n�ra den niv� som det andra materialet av Ozu jag har sett. Nu �r jag r�tt s�ker p� att jag har b�ttre grejer som v�ntar av mannen. 3/5
|
|
 |
Stvrmzeit P22  16 jul 2011 09:52
| | Sanma no ajiEn �ldrande �nkling planerar att gifta bort sig sin dotter. Nu blir jag galet imponerad. Man f�r f�lja �nklingen Shuhei och ser hur han tar sig fram i livet och vardagen, man tar del av hans m�ten med v�nner och hur han handskas med sin familj. Och det dricks mycket! Tillsammans med drickandet kommer saker som andra v�rldskriget och gamla minnen upp. Med det f�r man marschmusik ibland, resten av musiken �r charmant och behaglig. Fotot �r m�sterligt snyggt! Jag gillar Ozu i f�rg mer �n i svartvitt. I alla fall h�r. N�stan hypnotiserande och v�ldigt fina nyanser. Som vanligt �r kameran statisk (och �r placerad r�tt l�gt), vad jag s�g fanns det inte en enda kamerar�relse eller inzoomning heller. Sj�lvklart passar det perfekt. Sedan att milj�erna �r hur mysiga som helst �r ett stort plus. �mnet filmen behandlar k�nner man igen n�r det g�ller Ozu, fortfarande �r det lika intressant. Tyngden ligger ju mest p� Shuhei och det �r en bra skildring av hur en far inte riktigt vill sl�ppa taget om sin dotter, men fortfarande p� ett s�tt m�ste. Chish� Ry� spelar sin roll galant, v�ldigt �ppet och sympatiskt. Man f�r �ven f�lja lite andra personer i det hela (Shuheis ena son till exempel), det ger en bra variation och ger filmen ett bra flyt. Dessutom blev jag glad n�r Ky�ko Kishida (som spelar i bland annat Tanin no kao och Suna no onna) d�k upp! Det kom lite som en �verraskning, jag hade ju inte l�st om vilka som skulle vara med. Att japanska traditioner och familjekulturer i vardagen kan vara s� intresssant! Ozu �r ju en m�stare p� det h�r. Speciellt kvinnosynen intresserar mig (�ven om jag kanske inte riktigt h�ller med den), att dottern p� n�got vis tar �ver den d�da moderns roll i huset, hur det �r att vara ogift kvinna osv. Jag dras verkligen in i det h�r. Varmt, stillsamt, �rligt, vardagligt, r�rande, m�nskligt, naturligt och helt fantastiskt. Verkade vara ett riktigt fint avslut p� Ozus karri�r. Ett m�sterverk. 5/5
|
|
 |
Stvrmzeit P22  18 jul 2011 05:42
| | AkibiyoriEn �nka f�rs�ker gifta bort sin dotter med hj�lp av sin avlidne makes tre v�nner. Den h�r godbiten av Ozu �r en sorts variation p� Banshun ungef�r. Kan man s�ga. Med en liknande handling. Fast allt p� ett annat s�tt. Visuellt �r den som Sanma no aji ungef�r. Ocks� en dos av komik. �ven fast jag inte riktigt m�rkte av den alltf�r mycket, vilket var r�tt sk�nt. Den k�ndes som en typisk Ozu. R�tt s� enkelt och utan f�r mycket �verfl�dig dramatik. Det �r charmigt och snyggt. Och det �r Ozu! 4/5
|
|
 |
Stvrmzeit P22  18 jul 2011 18:39
| | Onna ga kaidan wo agaru tokiEn �nka k�mpar f�r att klara sig som v�rdinna f�r en bar i Tokyos n�jesdistrikt Ginza. Hon dr�mmer om att kunna �ppna en egen bar, men det �r inte lika l�tt som man tror. �h, h�r �r det n�gra ansikten man k�nner igen fr�n filmer av Ozu, Kurosawa och Teshigahara. S� det �r r�tt bra folk till sk�despelare. Mikio Naruse skapar h�r ett trevligt drama om en kvinnas kamp och �verlevnad. Keiko m�ste ocks� st� ut med sin mor som beh�ver f�rs�rjas, en bror som �r p� v�g att hamna i f�ngelse, en brorson med polio som beh�ver pengar till en operation, �verklassm�n som �r redo att sk�mma bort henne och andra typer inom barv�rlden. Hela ber�ttelsen varvas d� och d� med att Keiko sj�lv pratar med en ber�ttarr�st. Likt Ozus filmer kommer gifterm�l ocks� upp som ett tema, dock �r det inte alls lika centralt h�r. Utan fokus l�ggs helt enkelt p� Keikos �verlevnad, val i livet och hennes framtidsdr�m. Ginzas h�rliga barmilj�er passar kanonbra till det svartvita och trevliga fotot som ackompanjeras av ett sm�tt jazzigt soundtrack. I helhet k�nns filmen lite oj�mn ibland. Sedan hade jag g�rna sett att man jobbade p� n�got annat s�tt med karakt�rerna, att man drog ner p� antalet och fokuserade mer p� vissa. Det blir ju ett antal m�ten, vissa intresserar man sig mer av. Speciellt r�rigt blir det inte som tur �r. I �vrigt �r jag r�tt n�jd! 4/5
|
|
 |
Jotta P22  19 jul 2011 02:38
| |
|
H�r vet jag att handtaget finns, jag vet det. |
 |
Stvrmzeit P22  20 jul 2011 02:57
| | Onna no naka ni iru taninEn familj med en man, hustru, tv� barn och mannens mor lever ett r�tt s� ordin�rt liv. Men situationen f�r�ndras n�r familjens b�sta v�ns hustru hittas strypt i en l�nad l�genhet. Det h�r ska tydligen vara en riktigt m�rk Naruse vad jag har h�rt, har bara sett en film av honom innan. S� detta �r min andra. Det �r dock inte han som ligger bakom storyn. Snyggt fotat, v�lspelat och sp�nnande. Scenerna med regn �r ruskigt st�mningsfulla. Keiju Kobayashis spelar protagonisten, det �r n�got speciellt med hans bittra karakt�r och utstr�lning som jag verkligen fastnar f�r. Sj�lvklart har karakt�ren all sin r�tt att vara som han �r. Familjesituation, skuld, erk�nnande, h�mnd och att b�ra p� en hemlighet framf�r Naruse v�ldigt realistiskt. Han ber�ttar ocks� saker med hj�lp av tillbakablickar. En bit in i filmen blev det olidligt sp�nnande. Slutet g�r ju sin r�tt, men jag tycker att det kom lite hastigt. Som att Naruse ville att filmen skulle ta slut bums. Jag hade g�rna f�redragit mer tillbakablickar, just kopplat till mordet. Eller att man b�rjade filmen innan mordet och bytte ut det mot tillbakablickarna, det hade varit intressant ocks�. Men en stabil fyra blir det! 4/5
|
|
 |
Stvrmzeit P22  20 jul 2011 18:16
| | The Kids Are All RightJules och Nic �r ett lesbiskt par som har tv� barn tillsammans, Joni och Laser. B�da barnen har blivit till genom konstgjord befruktning. Innan Joni flyttar f�r att b�rja p� college sp�rar Joni och Laser upp sin spermadonator. Och s� f�r man se hur det g�r. Sj�lvklart inte s� som alla hade t�nkt sig. Det blir en del komplikationer och det skildras i filmen. �mnet i sig kunde varit intressant, men h�r �r det r�tt ljummet, inte speciellt dynamiskt, klyschigt, normativt tr�kigt och f�ruts�gbart framf�rt med n�stan f�r andefattig dialog. Och det gav tyv�rr inte mycket. 2/5
|
|
 |
AccoWand P22  29 jul 2011 22:05
| | The Brave One - Svag 7/10 Jodie Foster g�r filmen. Den startar rej�lt segt, �r inte mycket att ha f�rsta 30. Sedan tar det fart. Visst att den �r �verdriven och ostig, men ibland �r det fantastiskt att komma in i en s�dan film. ��� sedan �r det ju med Jodie Foster. ![[cute]](gfx/smilies/cute.gif)
|
All alone... Just me and the world. |
 |
AccoWand P22  29 jul 2011 22:05
| | The Brave One - Svag 7/10 Jodie Foster g�r filmen. Den startar rej�lt segt, �r inte mycket att ha f�rsta 30. Sedan tar det fart. Visst att den �r �verdriven och ostig, men ibland �r det fantastiskt att komma in i en s�dan film. ��� sedan �r det ju med Jodie Foster. ![[cute]](gfx/smilies/cute.gif)
|
All alone... Just me and the world. |