Diskussionsforum

Forum » Spelsnack » Spelutveckling » [hur ska man b�rja?]
skapad 20 maj 2008 15:20 | svar 39 st | visats 246 ggr 
Till senaste | Till Spelutveckling | Till botten 1 2 | sista
skrollis  Avregistrerad
20 maj 2008 15:20
 
jag t�nker g�ra ett 3D animerat spel men jag vet inte vart man ska b�rja eller vilket programm man ska ha. har l�nge viljat g�ra ett s�nt spel. fast att g�ra i 3D �r v�ll mycket sv�rare att g�ra �n 2D,s� man kanske ska b�rja med 2D eller?. vill g�rna ha bra tips hur man kan b�rja g�ra sina f�rsta spel!!! HELP ME[crazy]

Aggesan P29 Medlem
20 maj 2008 15:25

 
B�rja med att k�pa en bok om programering och plugga det tills du k�nner dig bekv�m, och k�p sedan en bok om 3d programering och l�r dig den.
Jag b�rjade med detta projekt n�r jag var i din �lder, men gav upp efter ett tag eftersom det var s� satans tr�kigt. S�kert kul n�r man l�rt sig grunderna, men det tar en eeevighet att komma dit.

Jag hoppade av programeringen och b�rjade med 3d animering ist�llet. Det var mycket roligare d� man snabbt kunde se resultat, redan f�rsta timmarna kommer du att kunna b�rja skapa prylar, sen kan du sluta upp med en programerare som f�r g�ra h�rdjobbet [wink]

Aggesan - En galant ordlek
Madarab P31 Medlem
20 maj 2008 15:26

 
Allts�! Ungar idag tror att det bara �r att g�ra ett spel. XD

F�rst m�ste du l�sa matematik p� universitetet (10-20p = typ en termin), sen programmering (flera �r), du l�r dig sedan att skriva en egen grafikmotor (flera �rs studier + arbete). Sen AI (+1�r), sen m�ste du l�ra dig modellera i 3Dstudio eller Maya (det tar ett �r att l�ra sig plus k�pa programmen som g�r p� 20 000 kronor ca).

B�rja med att g� ut gymnasiet. [smile]

Om du �r ett riktigt j�vla grym p� att l�ra dig saker s� kan du kanske b�rja med att l�ra dig Java eller g�ra n�got flashbaserat spel eller n�got s�nt?

A
skrollis  Avregistrerad
20 maj 2008 15:33
 
Madarab: l�ra dig modellera i 3Dstudio eller Maya
Jag har 3ds max och p� det kan jag animera och rigga o s�nt d�r!

Madarab: Allts�! Ungar idag tror att det bara �r att g�ra ett spel. XD
hur gammal tror ni jag �r[chocked]

Jotta P22 Medlem PLUS
20 maj 2008 15:34

 
skrollis: hur gammal tror ni jag �r[chocked]
En vild gissning..

runt.. 14�r kanske?

H�r vet jag att handtaget finns, jag vet det.
skrollis  Avregistrerad
20 maj 2008 15:38
 
Jotta: En vild gissning..

runt.. 14�r kanske?

jag �r 15 och kan och �r inte s� dum som ni tror att jag �r...om ni tror de[shake] hur gammal �r du d� JOTTA!

Jotta P22 Medlem PLUS
20 maj 2008 15:39

 
skrollis: jag �r 15 och kan och �r inte s� dum som ni tror att jag �r...om ni tror de[shake] hur gammal �r du d� JOTTA!
hahaha
tare inte personligt va..

duvet, �ldern st�r breve anv�ndarnamnet[wink]

H�r vet jag att handtaget finns, jag vet det.
skrollis  Avregistrerad
20 maj 2008 15:42
 
Jotta: duvet, �ldern st�r breve anv�ndarnamnet
Okej men jag fyller 15 i �r [blush]

Aggesan P29 Medlem
20 maj 2008 15:50

 
skrollis: Jag har 3ds max och p� det kan jag animera och rigga o s�nt d�r!
Ok, men det �r ju en bra start. Om du �r riktigt allvarlig med spelskapandet rekommenderar jag dig att l�sa mycket matte och fysik p� gymnasiet och senare s�ka in p� spelskaparh�gskolan (kommer inte ih�g vad den heter igentligen) p� Gotland.

Jag har en kompis som g�tt d�r, och tyv�r �r han en lat j�vel som inte orkat s�ka jobb sedan han slutat d�r, men flera av hans v�nner har f�tt jobb p� bla. Starbreeze och Dice. Svenska spelbolagsmarknaden �r kraftigt ut�kande nu.

Under tiden b�r du l�ra dig programeringsspr�k som sagt. Visual basic �r en bra start, men du b�r senare b�rja kolla p� C och C++.

Aggesan - En galant ordlek
Jimmy Pettersson P27 Medlem VIP
20 maj 2008 15:57

 
S�ger bara en sak: Game Maker
Har aldrig anv�nt det sj�lv, men det �r tydligen en bra start f�r folk utan n�gon direkt programmeringserfarenhet. B�rja med det, g� sen vidare till att l�ra dig C++ n�r du �r mogen.

Madarab P31 Medlem
20 maj 2008 16:10

 
skrollis: hur gammal tror ni jag �r
Okej, ser att jag l�ste lite fel d�r, trodde du ville "bara sl�nga ihop" n�got i 3D. [smile]

Well, det �r inte helt enkelt i 2D heller, inte om du ska l�ra dig allt fr�n grunden.

En beg�vad 14-15-�ring klarar s�kert att g�ra mycket av spelprogrammering p� k�nn, men har inte l�rt sig nog med matematik f�r att f�rst� vad man sysslar med fullt ut (jag har jobbat som matematikl�rare f�r h�gstadiet + att jag l�st lite programmering).

Vill du b�rja tidigt s� tror jag det �r b�ttre att du b�rjar att g�ra moddar till t.ex. Half-Life 1 och ut�ver detta l�ser matematik p� egen hand.
Det borde ge n�gon sorts ink�rsport (plus att m�nga moddare f�r jobb som speltillverkare senare, kanske inte som programmerare dock).

Nu �r jag dock ingen expert, men det �r min �sikt om saken.

A
Sakusen P26 Medlem
20 maj 2008 16:26

 
skrollis: b�rja g�ra sina f�rsta spel!!! HELP ME
Jag b�rjade g�ra spel n�r jag var 13 �r. Jag avr�der dig dock fr�n 3D. F�r det f�rsta s� �r det allt f�r �verv�ldigande. Att g�ra ett spel fr�n grunden i 3D �r ett projekt som kan ta m�nga, m�nga �r. Avancerad matematik, 3D modellering och en massa annat v�ntar.

Jag tycker ist�llet du ska f�rs�ka f� tag p� Multimedia Fusion eller The Games Factory. D�r kan du enkelt g�ra dina 2D spel utan n�gra som helst kunskaper om programering.

Hey. What kind of party is this? There's no booze
and only one hooker.
Starken89 P22 Medlem
20 maj 2008 17:00

 
Jag tycker du b�r ta och v�lja om du vill jobba med grafik eller programmering f�r de tv� omr�dena skiljer totalt fr�n varandra. Men jag vet, f�r att man ska kunna v�lja n�tt m�ste man ha n�gon annan som kan g�ra den andra biten, s� ta och b�rja med ett mycket simpelt 2D-spel. Visual Studio C# �r arbetsmilj�n som �r gratis och anv�nds flitigt idag. Dock inneh�ller den inte n�got st�d f�r avancerad grafik s� att tanka ner XNA kan vara en tanke, v�nta dock med det till du har l�rt dig lite mer.
F�rdelen med Visual Studio C# �r att du har ett designl�ga d�r du enkelt kan dra ut olika saker du vill ha i din applikation och denna finns inte i XNA, f�r d�r beh�vs den inte. Men jag tycker du b�r b�rja med lite l�tta applikationer och inte spel, s�tt f�rsta m�l att g�ra en minir�knare. Det �r sv�rare �n man kan tro n�r man inte �r s� haj p� det hela. [wink]

Edit: Lade till fetstil p� programmets namn

�ndrad: 20 maj 2008 17:01 av Starken89, �ndrad 1 g�ng
t="_blank">http://www.pixelplayer.se - Vi kan ocks� det d�r med spel ;)
Ok�nd
20 maj 2008 17:01
 
Skulle rekommendera att du skaffar ett program som �r gjort f�r att skapa spel och d� i 2d. Finns Game Creator och en del andra som du redan f�tt tips om.

Sedan �r det alltid bra att kunna c++ om man vill bli en seri�s spelutvecklare. Men b�rja fr�n b�rjan.

Jag vet att m�nga unga som vill skapa ett spel, har f�r stora visioner. Det ska d� vara h�ftig 3d-grafik i stil med CoD4, med online-st�d, h�g budget produktion, etc, etc.

Den som aldrig gjort ett spel, �r det enklast att g�ra ett simpelt 2d-spel, som kan bli riktigt roligt s� l�nge man har en bra id�. Kolla vilka exklusiva spel som t ex �r riktigt popul�ra till PSP och PS3, och m�nga av dem �r i 2d.

Sedan n�r ni gjort ett 2d-spel, kan ni vidareutveckla spelet och sl�ppa extra paket, eller komma med en helt ny id�. Efter kanske 5-10 spel i 2d, s� �r det kanske v�rt ett f�rs�k att g� �ver till 3d om n�gra �r.

Efter n�gra �r n�r ni gjort en hel del 2d och 3d-spel, kan ni b�rja fundera vad ni tycker �r roligast under skapandet av ett spel; �r det design, programmering, eller mera att jobba "bakom" som producent, regiss�r etc?

Men oavsett vad du/ni v�ljer att g�ra, s� kan jag garantera er en sak: Har ni f�r h�ga ambitioner och p� tok f�r stora m�l n�r ni ska g�ra n�got ni aldrig gjort f�rut, kommer det rinna ur sanden.

Ett sista tips: Kolla upp alla popul�ra 2d-spel till Xbox360, Wii, DS och PS3 f�r att f� lite id�er. F�r 2d �r inte utd�tt trots att majoriteten av spelen idag �r i 3d.

Zethell P25 Medlem
13 okt 2008 21:13

 
Skit i b�cker om programmering och annat skit~.
Skaffa TGF (The Games Factory 1.5) eller MMF2 (Multimedia Fusion 2)
V�ldigt simpla program, fast end� med f� limitations f�r 2D spel. Fr�n Clickteam.

Och lek runt med det i typ.. ett �r.
N�r du tycker att du har l�rt dig programmet och vill forts�tta, s� skaffa BlitzMAX, l�r dig koden och f�rs�k skriva en simpel 3d motor.

Om du lyckas l�ra dig BlitzMAX s� b�r du inte ha n�gra st�rre problem med att l�ra dig C++ om du vill.

Men ska du b�rja med att g�ra 3D spel s� �r det b�st om du s�tter ihop ett team, chansen att du kan g�ra Ljud effekter, Musik, 3D modeller och animationer, Sprites OCH code helt sj�lv �r liten, och �ven om du kan det s� tar det nog ett bra tag innan ditt spel �r f�rdigt.

Sj�lv b�rjade jag med att skriva och designa Pong i "Klick and Play" n�r jag va 7, Dock fann jag att Code inte va f�r mig, och sysslar nu mer med spel design.

Good luck! [bigcheers]

Zinox P Medlem
14 okt 2008 22:45

 
Gamemaker �r mycket bra att anv�nda om du vill b�rja lite simpelt.
Man kan g�ra 2-d plattforms spel utan st�rre problem..bara att l�sa hur allt fungerar s� l�r du fixa det. Sen �r v�ll det bara och plugga vidare...

Mr. Mojo Risin'
Ok�nd
15 okt 2008 23:24
 
Madarab: matematik
Aggesan: matte
Madarab: matematik
Madarab: matematik
Sakusen: Avancerad matematik
[cute] �r det allts� viktigt med matte i programmering? jag hatar matte och �r ju as sugen p� programmering. l�ser det sm�tt nu men vi har inte kommit s� l�ngt �n. kan ju s�ga att jag faila mitt f�rsta matte C prov vi hade f�rra veckan[cry]

Master Chief  Medlem
16 okt 2008 00:40

 
ollebro: �r det allts� viktigt med matte i programmering?
Ja, utan matte blir du troligen r�tt v�rdel�s programmerare. Tyv�rr.

Mor: Maten �r klar! Gamern: Jag ska bara d� f�rst!
Zethell P25 Medlem
16 okt 2008 01:20

 
Du beh�ver inte kunna n�gon direkt avancerad matte, eller n�gon matte �ver huvud taget f�r att g�ra ett spel i GameMaker eller Multimedia Fusion 1-2.

T�nker du syssla med C++, jao, d� b�r du kunna en hel del matte.. <_<;

Skulle dock verkligen INTE rekommendera Gamemaker d� det �r ren skit och V�LDIGT limiterat.

Sj�lv har jag gjort tv� Online spel, ett i The Games Factory och det andra i Multimedia Fusion 2, kr�vde inte direkt n�gon st�rre kunskap inom matte, och i v�rsta fall har du alltid en calculator i windows.

Sakusen P26 Medlem
16 okt 2008 08:24

 
ollebro: �r det allts� viktigt med matte i programmering? jag hatar matte och �r ju as sugen p� programmering. l�ser det sm�tt nu men vi har inte kommit s� l�ngt �n. kan ju s�ga att jag faila mitt f�rsta matte C prov vi hade f�rra veckan
Jag hade programmering A, B, C i gymnasiet och jag avskyr matematik. Jag fick G i alla kurser men det var allt k�mpigt. [sad]

Hey. What kind of party is this? There's no booze
and only one hooker.
Ok�nd
16 okt 2008 12:07
 
varf�r �r matte s� viktigt?

Mohikanen  Avregistrerad
16 okt 2008 12:21
 
Rekommenderar python och pygame om du vill b�rja g�ra egna spel.
Det g�r snabbt att l�ra sig python och det �r enkelt att anv�nda.

Madarab P31 Medlem
16 okt 2008 15:58

 
ollebro: �r det allts� viktigt med matte i programmering? jag hatar matte och �r ju as sugen p� programmering. l�ser det sm�tt nu men vi har inte kommit s� l�ngt �n. kan ju s�ga att jag faila mitt f�rsta matte C prov vi hade f�rra veckan
F�r att uttrycka mig milt:

programmering = matematik.

F�r att uttrycka mig matematiskt:
programmering >= matematik... [crazy]

A
Madarab P31 Medlem
16 okt 2008 16:00

 
ollebro: varf�r �r matte s� viktigt?
Datorn g�r allt med hj�lp av ettor och nollor. Att programmera �r att f� datorn att r�kna olika saker och sedan visa dem p� sk�rmen (man skriver matematik med ord p� s�tt och vis).

Dessutom �r programmering djup inspirerad av matematik, s� de �r lika i form och spr�k.

A
Ok�nd
16 okt 2008 16:17
 
MEEN[mad] det hj�lper mig inte alls! JAG F�RST�R FORTFARANDE INTE VARF�R?[tired] tycker java �r skitl�tt och kul iallfall s� �n s� l�nge "kravs" inte matten...

Till senaste | Till Spelutveckling | Till toppen 1 2 | sista
Denna tr�d �r st�ngd f�r nya kommentarer.

Medlemsrecensioner

Halo: Combat Evolved Anniversary

XB360

Avilinog

7 dec 2011 18:39

Mafia 2

PS3

Arre

14 nov 2011 18:27

Dragon Age 2

PC

Cryptovic

6 okt 2011 20:48

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in p� casino-utan-licens.biz

(?)