 |
Madarab P31  6 jan 2009 19:15
| | Damn. Kom just att t�nka p� MUGEN. Finns s�kert miljontals j�vla kids med erfarenhet av att balansera fightingspel... =/
|
A |
 |
Mandrall P  19 jan 2009 21:42
| | Finns det n�n bra gymnasium d�r man kan utbilda sig till Spelutvecklare n�nstans i Stockholm?
|
|
 |
Tenkai Star 26  20 jan 2009 09:20
| | Make Something Unreal. Att b�rja g�ra en mod till tex UT3 eller med Source engine �r ett bra s�tt att ta sig in p� marknaden. Mest om man vill bli anst�lld d�, kanske inte om man vill starta eget. Bra s�tt att l�ra sig i alla fall. Spelutvcklingutbildningar har ingen spelutvecklare jag fr�gat (bla DICE) rekommenderat. Plugga till ingenj�r och sen l�sa extra programmering eller 3d design eller vad man nu vill jobba med och g�ra mods till olika spel verkar vara det b�sta s�ttet.
|
Nyinflyttad i G�vle! N�n som vill lira Rock Band e ller n�t? |
 |
adolf P23  20 jan 2009 13:26
| | du kan f� l�na pengar av mig till bara 2 % r�nta per dag.
|
r�sta p� mig...jag lovar att inte starta allt f�r m�nga krig |
 |
Albus P  22 jan 2009 16:46
| | Dalgun: Nu till problemen. :=)
1. Jag �r ganska d�lig p� programmering 2. Jag har ett f�r d�ligt kontaktn�t
Vad ska man g�ra och hur finner jag likasinnade.
Det b�rjar h�r och nu. ![[y]](gfx/smilies/thumbup.gif) Antingen g�r du en utbildning eller s� skaffar du dig en imponerande portfolio. F�rs�ker komma in p� n�got spelutvecklarf�retag, jobba inom branchen i n�gra �r. Sedan kan du starta eget ![[cool]](gfx/smilies/cool.gif) Om du satsar p� att bli spelprogrammerare, g� en datavetenskaplig utbildning och f�rs�k programmera mycket p� fritiden. Beroende p� hur duktig du vill bli p� att programmera och hur l�tt du har f�r det, s� kommer du nog f� beh�va l�gga ner minst n�gra timmar om dagen p� det. Dalgun: Jag har gott om ideer och spelkunskapen.Det �r m�nga som har det. Vad menar du med "spelkunskapen" f�rresten?
|
|
 |
Nilsson P30  22 jan 2009 17:53
| | Dalgun: Jag vill etablera kontakt med m�nniskor som tror att dom kan g�ra en skillnad dom som tror p� sin sak.
Finns ni h�r ute?
H�r mitt call Kanske ska b�rja med att minska din tid hos Jehovas...
|
Barracuda Fisk lr Bil ;) |
 |
Ok�nd 22 jan 2009 20:36
| | Tackar f�r den fina responen! Det �r alltid kul att provocera fram en sp�nnade diskussion...
|
|
 |
Marcus Toftedahl  22 jan 2009 21:21
| | Son_of_Ico: trodde v�l det. Vet du hur l�ng �r utbildn. det �r?Tre �r �r grundutbildningen. Sen kan man l�sa till en magister p� ett �r extra, eller en Master-examen p� tv� �r ut�ver grunden om man vill.
|
|
 |
Nilsson P30  23 jan 2009 21:15
| | Dalgun: Tackar f�r den fina responen! Det �r alltid kul att provocera fram en sp�nnade diskussion...Varsegod ![[cheers]](gfx/smilies/cheers.gif)
|
Barracuda Fisk lr Bil ;) |
 |
Ufosxm P27  6 feb 2009 10:40
| | Vi p� IGD har funderat �ver en projektledare. Vi har spel p� g�ng och har kommit en bra bit men allt har stannat f�r att vi inte vet hur vi ska komma vidare. Tror att det mest �r lathet och oengagemang eftersom allt �r s� ostrukturerat. Vi har haft tankar p� att utveckla till Marketplace och vet hur vi kommer att f� g�ra det, samt hur utvecklingen fungerar. S� det �r bara engagemang och pepp som saknas, och struktur s�klart. Tj�nar vi pengar p� spelen s� �r det ju toppen. Att "tillsammans" best�mma vad som ska vara med i spelet har vi p� IGD bevisat att det inte fungerar =) V�rat senaste spel Uforia som vi sl�ppte 2007 tog ett �r att g�ra. Och �nd� �r det inget speciellt avancerat spel. D�r tog jag rollen som ledare, jag hade mycket tid �ver d�. Vi har bara gjort det h�r p� v�ran fritid. H�r av dig till v�ran chef Mikael Fr�ding p� [email protected]http://www.igdgames.com/
|
www.davidmusic.se |
 |
SoulleSS P18  27 mar 2009 15:31
| | Ufosxm: V�rat senaste spel Uforia som vi sl�ppte 2007 tog ett �r att g�ra Uforia �r v�ll ett mmo?????
|
|
 |
Ufosxm P27  27 mar 2009 23:04
| | SoulleSS: Uforia �r v�ll ett mmo????? Och ett NES-spel.
|
www.davidmusic.se |
 |
Zoulz P33  27 jun 2009 22:21
| | Jag �r v�l lite i samma sits som OP. Men, jag �r erfaren programmerare. Jag jobbar f�r tillf�llet med spelutveckling p� professionell niv�.
Ett eget f�retag med n�ra duktiga personer som g�r mindre xbox/iphone lir f�r casual marknaden �r dock dr�mmen. Enda andledningen att jag inte f�rs�ker �r v�l f�r att jag inte k�nner n�n som brinner lika mkt f�r det som jag.
|
|
 |
Move the Bongos P29  28 jun 2009 10:59
| | Om du �r seri�s med detta och vill driva egen studio b�r du g�ra ungef�r s� h�r (kortfattat):
Formulera en aff�rsdide konkret, ta hj�lp av de insatser som finns f�r att f� det hela "r�tt" och korrekt.
S�k antingen investerare som du kan pitcha id�en f�r och/eller ans�k om "starta eget"-bidrag och l�n.
Steg nummer ett �r att du beh�ver ha proffshj�lp som kan g�ra en rimlig uppskattning av vad f�r typ av folk som du kommer beh�va. S�k bland folk som har g�tt utbildning eller har egen erfarenhet av att projektleda spelutveckling.
Skaffa en revisor.
Kontakta de olika h�gskolorna f�r nyexaminerade elever som g�tt spelutvecklarprogram och bygg ihop ditt team efter din budget. Nyutkomna spelutvecklare �r en bra (billig) id� f�r en ny studio.
L�t din projektledare g�ra en uppskattning �ver vad ni beh�ver f�r utrustning och lokaler. Skaffa.
S�tt ig�ng!
|
|
**** Tr�den l�st p� grund av inaktivitet 29 jun 2010 04:01 ****
|