Intressanta diskussioner efter
Blogemups inl�gg om en amerikans speljournalist som s�gade spelets ber�ttelse och "v�ldt�kten" av Samus. Jag h�ll med till viss del men inte fullt ut. H�r �r mitt inl�gg i debatten och om du vill ha en sammanfattning vad jag tyckte kan du l�sa det sista fetstilade:
P� vissa s�tt har hon v�ldigt r�tt, p� andra s�tt inte alls.
Jag spelade ut Other M f�r snart en vecka sedan och jag kan efter att ha sm�lt upplevelsen tro mig se lite b�ttre p� b�de brister och styrkor � kanske ge spelet mer r�ttvisa.
F�r mig f�rst�rdes inte Samus, och jag ska ber�tta varf�r. Min absolut starkaste upplevelse med henne var n�gonstans mitt i MP 2: E d�r jag efter m�nga tryckta situationer mellan platser utan andrum kom fram till en sparpunkt. Jag gick skakis in i sparstationen och mitt i ett 360-shot stannar kameran n�r Samus m�ter den med blicken. En blick som fick det att svida lite kallt i min mage, en stark scen som fick mig att k�nna. Blicken s�g ut att vara tr�tt, sliten och jag tolkade i hennes uttryck att hon inte har mycket att h�lla fast vid � men att hon har inget val annat �n att ta ett nytt djupt andetag och g� ut igen i vakuum och m�rker.
Den incidenten och spelupplevelsen som kom med har skapat min syn p� vem Samus �r. Jag har m�lat en bild framf�r mig om en m�nniska som f�rutom en otrolig akrobatik och fysik �ven l�mnar med sig ett fasad av en person som kan ta sig igenom vad som helst � men n�gonstans d�r bakom kevlaret, det rationella handlandet och diciplinen finns dock en h�l som beh�ver fyllas och n�gonting som skaver.
Min personliga tolkning tycker jag d�rf�r portr�tteras p� ett ganska r�ttvist s�tt i Other M, en Samus som � efter att ha avsagt sig m�nsklig kontakt i allt f�r m�nga �r � hamnar i n�gon slags inre kris n�r hon m�ter sin gamla General. Hon har ett fruktansv�rt bra sj�lvf�rtroende men en �rrad sj�lvk�nsla vilket yttrar sig i en irrationell s�kan efter bekr�ftelse som riskerar henne livet. Denna sj�lvdestruktiva sida av henne �r n�gonting vi aldrig har sett tidigare, kanske n�gonting hon kan tr�nga bort om hon h�ller avst�nd fr�n m�nniskor hon riskerar att skapar relationer med.
En undergiven Samus �r en krisdrabbad Samus, det �r uppenbart. Scenariot �r lika realistiskt som det �r sexistiskt, men visst skulle en kvinna bli illa behandlad i om hon v�xer upp i den homogena mansdominerade arm�n och visst har alla m�nniskor emotionella problem, �ven de som aldrig visar det?
-------------------------------------------
Jag vill till�gga att jag h�ller med Abbie om den �verdrivna undergivenheten i att inte v�lja vapen sj�lv � �ven om det kostar henne livet � bara f�r att s�ka bekr�ftelse hos hennes surrogatpappa. (Och vad �r det f�r sjuk idiot som l�ter henne d� hellre �n att hon anv�nder sin Varia Suit?!). Det �r uppenbart intvingat f�r att ge en (urusel) f�rklaring till varf�r man inte har all utrustning fr�n b�rjan.
Spelet �r dock v�ldigt roligt, och jag blev uppslukad 5 timmar i str�ck * 2. F�rutom ibland fult designade bossar och fiender (50% ungef�r) och bitvis omotiverade f�rstapersonsl�gen har jag ingenting mer att anm�rka p�.
F�r mig �r det 3/5 � ett v�ldigt bra spel som trots brister klart �r v�rt mitt engagemang.