Nu �r det inte l�ng tid kvar f�rens jag ska s�ka in p� gymnasium och jag har s� himla sv�rt att best�mma mig D: Det jag vill g� �r typ spel utveckling, men inte d�r man sitter och skriver koder i C++ hela dagarna.
Bor utanf�r Lund s� om ni vet n�got gymnasium i Lund eller i n�rheten s� vore det bra :) (andra st�llen i landet g�r ocks� bra)
F�rl�t om jag har uttryckt mig d�ligt osv. vet inte hur jag ska beskriva det b�ttre ^^
har tipsat i m�nga tr�dar... s� v�rf�r inte igen : p
Du har ju LBS Lund dom �ppnar upp i Malm� nu till v�ren.
Jag personligen studerar vid LBS Bor�s (spelutveckling)
Men LBS �r ju LBS, s� vi g�r samma saker.
f�r att sammanfatta linjen "spelutveckling" s� kan jag s�ga att man l�ser 3D modelering, animation, programering (C++) �ven mer eller mindre samtliga adobe program (som photoshop, flash etc) Webdesign etc etc
i Bor�s iallafall �k 2 och 3 utvecklar eleverna spel till xbox 360.. och skolan g�r m�nga projekt med deras sammarbetes partner, Media Design, ett spelinriktad universitet i Auckland, nya Zeeland.
�r tveksam �ver att det finns b�ttre utbildning, (f�r spel d�) p� gymnasie niv�..
Rekommenderar dig att du l�ser en bred linje i gymnasiet f�r att sedan l�sa spel utveckling. Det �r j�tte on�digt att l�sa det i gymnasiet eftersom du �nd� inte kommer kunna g�ra n�got med det f�rutom att ha ett litet f�rspr�ng n�r du ev v�ljer universitet. Om du v�ljer spel utveckling i gymnasiet begr�nsar du dig v�ldigt mycket och du kanske �ngrar dig n�r du blir 18,19,22,25,28 etc etc och vill l�sa n�got annat men det kan du inte eftersom du inte har n�gon beh�righet..
Morpiha: Det jag vill g� �r typ spel utveckling, men inte d�r man sitter och skriver koder i C++ hela dagarna. Oj vad hade du t�nkt?
Veisius: f�rutom att ha ett litet f�rspr�ng n�r du ev v�ljer universitet. m�nga elever som g�r ut LBS har g�tt direkt till f�retag som DICE, Avalanche, Grin alternativet startar eget etc eller studerar vidare S� det �r betydligt mer en ett "littet f�rspr�ng"
Sen s� �r linjen betydligt bredare en man kan t�nka sig d� man l�ser de flesta medie inriktade �menerna som photo och film... och kan l�gga till matte kurser etc
Och med sammarbetet med Media Disign s� har vi m�jligheter att forts�tta studera d�r
Men allt inom media f�r man ett stort inblick i med utbildningen...
Veisius: ad hade du t�nkt? de som inte har med kodning att g�ra ?
s�som 3d modelering vilket �r min favorit del, �lskar att bygga upp saker i 3D <3
Animation, dock s� anser jag att det bara �r frustrerande : / men visst.... alla tycker inte som mig : p
Morpiha: G�r ni det i program och skriver l�nga koder eller p� n�got annat s�tt? jag �r dock bara p� f�rsta �ret ^^ Och ens�l�nge har v�r st�rsta tid handlat om animation.... och vi b�rjar med programmeringen efter lovet nu...
jag vet att dom i Lund inte delar upp de p� samma sett som vi i Bor�s g�r d� jag har kontakten med en som g�r spel nere i Lund...
och dom verkar har k�rt p� med 3Dmodeleringen r�tt mycket den f�rsta terminen h�r men samtidigt tror jag dom har haft programering.... kan ta reda lite mer p� det n�r jag f�r tag i personen i fr�ga om du vill ^^
men som sagt.... n�sta �ppet hus �r v�ll i mitten av januari tror jag det var. D�r kan du ju f� reda p� allt du vill....
och kan till�gga att intagnings po�ngen till LBS Lund l�g p� 200 el om det var 205.... bara f�r du kan f� en liten inblick hur h�ga po�ng du m�ste ha f�r att komma in... dock s� �ppnar Malm� nytt d� intagningspo�ngen kommer vara v�ldigt l�ga.....
unking: kan ta reda lite mer p� det n�r jag f�r tag i personen i fr�ga om du vill ^^ Vore j�tte sn�llt om du kunde g�ra det
unking: och kan till�gga att intagnings po�ngen till LBS Lund l�g p� 200 el om det var 205.... bara f�r du kan f� en liten inblick hur h�ga po�ng du m�ste ha f�r att komma in... dock s� �ppnar Malm� nytt d� intagningspo�ngen kommer vara v�ldigt l�ga..... I slutet av 8:an s� hade jag typ 190 po�ng tror jag.. Och s� har jag h�jt mig nu i 9:an s� jag tror i alla fall att jag kommer ha tillr�ckligt med po�ng f�r att komma in p� LBS
kan nog s�ga att dom verkar g� lite kortare fram och ha mera av detta samtidigt en oss i bor�s, d� vi bara har typ 3 h i veckan... f�rsta �ret... f�rsta �ret spenderar vi dock mera tid �t foto, video, web design, flash, photoshop etc en dom /d� vi typ har 13 h i veckan, notera att vi inte har allt de samtidigt d� vi f�rst hadde foto/video 6 veckor, sen photoshop, illustrator och indesign i 6 veckor etc
s� under en period har man 13 h photoshop i veckan.. aja, du fattar vinklen.
och nere i Lund tror jag ja har h�rt att dom ska g�ra ett spel nu efter jul redan....
Morpiha: L�ter som vi �r lite avundsjuk h�r mer avundsjuk p� att dom jobbat mycket med 3d modeleringen <3
vi har typ bara h�llt p� med animation.. vilket �r sjukt frustrerande, ush va jobbigt de �r... men nu �r de klart o aldrig mer ^^
dock s� fick jag MVG p� den teoretiska delen an animationen... men den praktiska... �r jag totalt S�MST... min slut animation (sjukt d�lig, d� vi skulle f�lja de 12 animations principerna (de tolv principerna alla animerare jobbar efter, googla de^^) men jag va glad att jag lyckades f� ihop min ^^ ush va jobbigt det �r:
nu kan jag po�ngtera att de flesta �r b�ttre en mig, hah ^^ jag skapade dock hela bakrunden etc... dock s� var inte modeleringen n�tt viktigt h�r... s� jag gjorde hela bakrunden (inku burken) p� 20 min... mer tid �t animationen : p
Morpiha: 30 po�ng? O.O jupp sjukt l�gt... h�gst var trollh�ttan och lund med 205 (har jag f�r mig d� jag s�kte till alla orter)
unking: ne, dom tar nycklarna fr�n n�n l�rare o smitter in p� helgerna ^^ (el inte) hmm.. kan funka ^^ L�rarna m�ste verkligen ha f�rtroende f�r eleverna
Morpiha: L�rarna m�ste verkligen ha f�rtroende f�r eleverna som i Bor�s var alla administrat�rer och kunde �ndra allt p� datorerna... det visar vilket f�rtroende l�rarna har... dock s� var det allt f�r m�nga som b�rjade instrallera f�r m�nga spel p� datorerna... s� nu finns det bara en administrat�r anv�ndare, vikket bara en elev har tillg�ng till i hela skolan (som d� e jag^^)
unking: som i Bor�s var alla administrat�rer och kunde �ndra allt p� datorerna... det visar vilket f�rtroende l�rarna har... dock s� var det allt f�r m�nga som b�rjade instrallera f�r m�nga spel p� datorerna... s� nu finns det bara en administrat�r anv�ndare, vikket bara en elev har tillg�ng till i hela skolan (som d� e jag^^) Haha f�rst�r varf�r l�rarna begr�nsar admins ^^ N�r 80% av h�rddisken best�r av spel? ^^
Morpiha: Haha f�rst�r varf�r l�rarna begr�nsar admins ^^ ahh. S� nu har jag v�rldens status i skolan d� alla kommer till mig om dom vill g�ra n�tt typ ^^ f�r de e bara jag som kan l�senordet utantill ^^
unking: ahh. S� nu har jag v�rldens status i skolan d� alla kommer till mig om dom vill g�ra n�tt typ ^^ f�r de e bara jag som kan l�senordet utantill ^^ Coolt
Morpiha: Det jag vill g� �r typ spel utveckling Jag tror du m�ste g� ett IT-inriktat program d� och sen l�sa vidare till spelutvecklare. Du kan kolla lite p� GymnasieGuiden ang�ende vilka gymnasium som finns.