Spearhead Entertainment har nu utvecklat sitt andra spel Phoenix Spirit som kommer att sl�ppas p� AppStore den 17e Maj. F�r tillf�llet jobbar vi mycket p� spelmekaniken, men i kommande poster kommer jag att introducera er till spelet litet mer ing�ende, men nu t�nkte jag f� era munnar att vattnas med v�ran f�rsta trailer!
Vi s�ker ocks� efter Frivillig beta testning (skulle g�rna ge kompensation, men v�ran nuvarande budget st�djer inte det!) f�r spelet, som kan ge oss v�rdefull feedback de kommande veckorna av utvecklingen. Om n�gon av er �r intresserade, sl�ng d� iv�g ett mail till [email protected] och skriv n�gra korta rader om dig sj�lv. Det enda kravet �r att du sj�lv �ger en IPhone/IPod Touch.
Vi uppdaterar denna posten s� snart vi har fler Screenshots eller trailers f�r spelet.
Har ni n�gra fr�gor om spelet eller om n�got annat s� skall jag se till att f� dem besvarade!
Den �r fantastisk! Jajjemen! Jag �r musikern i gruppen, och jag har n�gra till stycken som kommer anv�ndas i kommande trailers :), Ingamemusiken �r uppdelad i 3-4 snuttar eftersom vi anv�nder dynamisk musik som �ndrar sig beroende p� vad spelaren g�r.
Garena: F�r jag fr�ga villket program ni har gjort det i? Vi anv�nder utvecklingsmilj�n Unity3D, som namnet till trots �ven g�r att anv�nda till 2D, fast man m�ste fula sig litet =P.
Sebastian Magnusson: F�r lite Aquaria-vibbar av b�de musiken och gameplayet i trailern. Nice ^^ Aquaria var en inspiration till spelet ja! :), �ven om grundide�n startade n�gonstans mellan world of Goo och Elasto mania, s� har sj�lva konceptet utvecklats till n�got annat, uppdaterar tr�den med mer info ju l�ngre vi kommer
F�r att hypa spelet litet mer kan jag bidra med en till komposition eftersom m�nga verkar gilla musiken iallafall, jag presenterar glatt "Forest of souls", hoppas det inspirerar :).
"New week, and new obstacles to get through, all in a day's work for the Spearhead Entertainment crew!"
Idag har jag varit upptagen med att designa en hemsida f�r v�ra kommande beta-testare. Beta-testets f�rsta tema kommer att handla om:
vilket betyder att f�rsta betan kommer g�ras vilken dag som helst nu. Det finns dock fortfarande plats kvar ifall n�gon vill testa spelet, och samtidigt hj�lpa oss att skapa detta flygande �ventyr!
Vi �r tacksam f�r all kritik och feedback vi kan f�!
Den h�r veckan s� inf�r vi f�ljande utm�rkelser i spelet:
*Non-Linear Progression, som ger spelarna en st�rre grad av frihet vilket g�r att de kan utforska v�rlden i deras egen takt ( Exempel: Super Metroid, Castlevania: Symphony of the night)
SpearheadGames: *Non-Linear Progression, som ger spelarna en st�rre grad av frihet vilket g�r att de kan utforska v�rlden i deras egen takt ( Exempel: Super Metroid, Castlevania: Symphony of the night) SpearheadGames: *Powerups f�r att hj�lpa dig att ta dig igenom v�rlden och l�sa upp nya omr�den. Nu blev jag nyfiken. Nu l�ter det faktiskt mer och mer som en Iphoneversion av Auqaria vilket �r awesome. Skriv upp mig som testare.
S� blev det en ny vecka i utvecklingen av Phoenix Spirit, och utvecklingen g�r fram�t! Vi har noga g�tt igenom feedbacken vi f�tt ifr�n v�ra testare och tweakat spelet n�got.
Som jesse Schell skriver i boken "Book of lenses - Art of Game Design" (som jag f�r�vrigt kan rekommendera varmt till de som vill prova p� att utveckla spel):
"It is easy, when developing a game, to fantisize about the player experience and to imagine how great it will be. Playtesting is necessary to serve as a wakeup call and force you to solve the ugly problems you've been putting off"
Om det �r n�gon mer som �r intresserad av att testa v�rat spel (enda kravet �r att du har en iPhone/iPod Touch) , s� skicka ett mail till [email protected]
Idag t�nkte vi ocks� ge er en liten bild av hur spelet utvecklats den kommande veckan, och �ven st�lla en fr�ga: Vilken av f�ljande grafiska inriktningar gillar ni mest?: (Bortse g�rna ifr�n GUIt).
Tack f�r fortsatt visat intresse, och f�r de som redan �r testare s� kommer det inom en snar framtid att sl�ppas �nnu en testversion.
Och f�r att uppdatera l�get litet p� testningsfronten s� kan jag s�ga att vi k�mpar med att f� ihop de sista delarna som skall ing� i beta 02, och s� snart vi har en build s� f�r ni som ing�r i testpanelen ett mail.
Om ni inte m�rkt det �n s� kan ni ocks� f�lja produktionen av Phoenix Spirit, men ocks� f� en glimt in i v�ran studio p� v�ran - Blog - Facebook eller - Twitter
Och som alltid s� s�ker vi efter nya testare. Om du har en iPhone eller iPod touch och vill testa p� spelet samt ge oss v�rdefull feedback, skicka ett mail till [email protected] d�r du ber�ttar litet om dig sj�lv. Om du vill spara en dialog s� kan du ocks� bifoga din iPhones/iPod touch UUID.
Som en sista notis vill vi s�ga att vi nu jagar efter reviewers f�r Phoenix Spirit. Om ni vill reviewa det eller k�nner n�gon som driver en spelrelaterad site s� skulle vi uppskatta all information vi kan f�!
Tack f�r visat intresse, och f�r dem som skickat in feedback ifr�n beta testen vi har gjort av spelet. Phoenix Spirit har v�xt otroligt och blivit en noterbar addition till AppStore. Spelet har blivit approvat av Apple och sl�pps som planerat den 17e Maj
Castlevania, Metroid and Aquaria har alla tre varit stora inspirationer till utvecklingen av spelet, s� jag hoppas att personer som gillar dessa spel skall f� ut n�gonting av Phoenix Spirit. S�klart �r spelet riktat till iPhone, och �ven casual gamers har n�gonting att h�mta ifr�n det.
Om ni fortfarande �r intresserade s� bes�k Hemsidan f�r att l�sa litet uppdaterad information om spelet.
Priset vid release kommer att vara ynka $0.99 eller ~7 kronor, vilket nog k�nns r�tt s�kert i den mest fattiga gamerns pl�nbok :)
En fr�ga som inte riktigt h�r hit, men �nd�: Befinner mig just nu hemma hos morsan, kan jag �nd� k�pa spelet ifr�n denna dator och f� �ver till iPhonen, eller m�ste jag anv�nda min "vanliga" dator? Har haft problem med detta tidigare (program som f�rsvunnit osv).
B�st �r om du k�per spelet direkt genom iPhonen (Tryck p� AppStore ikonen, skriv sedan in "Phoenix Spirit" under s�k), d� slipper du helt datorn som mellanhand. Men eftersom spelet �r �ver 10 MB stort m�ste du �nd� ladda ner det �ver tr�dl�st internet, det g�r alts� inte �ver 3G ...
Och till din fr�ga s� vet jag inte, har sj�lv haft massa problem med just det d�r, man kan synca ifr�n biblioteket p� datorn till iPhone, men jag vet inte om det g�r tv�rt om.