 |
Hila F  22 jan 2011 01:10
| | Okej, nu ska jag f�rs�ka f�rklara min situation.
I min familj �r det s� att man antingen ska bli l�kare/advokat... Det �r bara s�. Jag tar studenten om 2 �r. Jag vet fortfarande inte vad jag vill h�lla p� med i framtiden, men jag har alltid funderat �ver spel... men... d� vet jag att mina f�r�ldrar kommer gilla det, men dom kommer acceptera det. F�r att jag k�nde att jag ville vara lite rebellisk s� valde jag estet linjen.. Jag har alltid �lskat att rita/designa.
NUUU �re s� att jag undrar om n�gon arbetar/studerar inom spelbranschen. Skulle du/ni kunna vara sn�ll och besvara ett par fr�gor?:
Vilken linje gick du i gymnasiet? Jobbar du inom spelbranschen eller studerar du? Om du studerar, VART studerar du? VAD studerar du till? Vad �r enklast att studera till? Kan man studera flera "olika" omr�den samtidigt? Tror du att det �r enkelt att f� arbete med detta yrke? F�r man bra betalt(och med bra betalt menar jag s� att du �verlever, betala hyra, mat, kl�der etc.)
Tack f�r svar~
(haha en hel v�gg med text)
|
|
 |
Hila F  22 jan 2011 01:11
| | Hila: d� vet jag att mina f�r�ldrar kommer gilla det, INTE*
|
|
 |
issus  22 jan 2011 01:57
| | �re inte b�ttre att fr�ga en studiev�gledare?(eller vad dom nu kallar sig f�r) D� dom kanske kan hj�lpa dig med saken b�ttre. hursomhelst du kan ju kolla in http://www.gymnasieguiden.se/ eller http://www.folkhogskola.nu/ om du hittar n�got passande.
|
|
 |
Hila F  22 jan 2011 02:01
| | issus: �re inte b�ttre att fr�ga en studiev�gledare?(eller vad dom nu kallar sig f�r) D� dom kanske kan hj�lpa dig med saken b�ttre. hursomhelst du kan ju kolla in http://www.gymnasieguiden.se/ eller http://www.folkhogskola.nu/ om du hittar n�got passande.Yrkesv�gsledare �r skit.. Allt dom s�ger �r "�r det inte b�ttre om du satsar p� att bli advokat? :)" Det �r s� att jag har betygen till att bli jurist, men tycker att det �r tr�kigt. Dom vill inte ge mig ett svar p� hur jag ska ta mig tillv�ga. Men tack f�r dina tipps!
|
|
 |
Ok�nd 22 jan 2011 02:36
| | Kolla in detta! http://www.studentum.se/Playground_Squad__b15722.htmlKY-utbildning i tv� �r med tre olika program f�r den som vill jobba med spel.
|
|
 |
AccoWand P22  22 jan 2011 11:42
| | Hila: betalt menar jag s� att du �verleverFokuserar man p� att tj�na s� att man klarar sig, s� betyder inkomsten lite. Det �r snarare balansen mellan inkomster kontra utgifter som brukar s�nka en. ![[y]](gfx/smilies/thumbup.gif) S�g en intervju med snubbe som jobbar p� Irrational Games som b�rjade utan n�gra som helst skills, han kunde dock jobba som en sv�rt skada bj�rn och satt mer eller mindre 14timmar i 2�r och gjorde golvtexturer med fokus p� f�rh�llandet till skuggorna i spelet. Han blev sedan uppflyttad och fick sk�ta hela textur uppbyggnaden flera niv�er i Bioshock. Han sa att det det enbart gick att lycka p� 2 s�tt, anting blir manisk p� den uppgiften man arbetar p� eller s� �r man ett sm�rre geni som h�ller i tr�darna. Inga andra s�tt var m�jliga enligt denna man. Verkade var en reko snubbe.
|
All alone... Just me and the world. |
 |
Hila F  22 jan 2011 13:02
| | Yan Akusu: Kolla in detta! http://www.studentum.se/Playground_Squad__b15722.html
KY-utbildning i tv� �r med tre olika program f�r den som vill jobba med spel.KY-utbildning? �r det samma sak som en vanlig utbildning p� h�gskola? :) L�ter nice though, tittar vidare. AccoWand: Han sa att det det enbart gick att lycka p� 2 s�tt, anting blir manisk p� den uppgiften man arbetar p� eller s� �r man ett sm�rre geni som h�ller i tr�darna. Inga andra s�tt var m�jliga enligt denna man.Ja d� j�vlar t�nker jag bli en sv�rt skadad bj�rn. Fast, tror du att man kan studera flera olika omr�den samtidigt? Som niv�er, texturer, design, animation? Animation skulle vara riktigt kul.
|
|
 |
silent_noise P  22 jan 2011 13:26
| | Hila: inom spelbranschen Det �r ett sjukt brett begrepp. Allt fr�n pr-m�n till designers, programmerare och bugg-testare jobbar inom spelbranschen, men det g�r �ven personerna som arrangerar spelm�ssor eller frilansar som skribent f�r n�gon random spelsajt.
S� vilken utbildning du ska ha beror nog lite p� exakt vilken del av spelbranschen du vill vara inblandad i.
|
I'm just an egg so ready to crack. Cooking from the inside yeah I'm ready to crack. |
 |
Hila F  22 jan 2011 16:47
| | silent_noise: S� vilken utbildning du ska ha beror nog lite p� exakt vilken del av spelbranschen du vill vara inblandad i. Jag vill vara en av dem som SKAPAR spelet! Varesig det �r id�n, designen, 3d-skapning etc. :) Inte g�ra reklam eller n�got liknande.
|
|
 |
Undertaker P22  22 jan 2011 18:13
| | pluggar i sk�vde och kommer p� pappret bli programmerare. Har planer p� att l�sa lite design. det finns flera inriktningar, progg/grafik/ljud och design. V�lj det som sidan med mest "r�tt" som passar dig. Sedan �r det bara o slita h�rt. Hur det blir efter�t �r olika. Design �r inte s� l�tt o skaffa jobb om man inte �r driven. Att skapa spelstudio sj�lv �r en m�jlighet. Att f� jobb kr�ver i regel utbildning eller att du verkligen visar riktiga skills. gl.
|
Ashes to Ashes, Dust to Dust |
 |
Hila F  23 jan 2011 15:29
| | Undertaker: V�lj det som sidan med mest "r�tt" som passar dig Tack, jag ska nog ta design is�fall. Men, hur tror du man g�r ifall man vill arbeta f�r de stora f�retagen, s�som ubisoft, eller dice? Det �r de enda tv� jag har hittat h�r i Sverige iallafall. Jag vill j�tteg�rna arbeta f�r Ubisoft.. men det l�ter inte som om det �r n�got m�jlighet alls.. Jag vet att det kommer vara sv�rt, jag �r f�rberedd p� det! Men, kommer jag ha n�gon chans alls?
|
|
 |
Undertaker P22  23 jan 2011 21:43
| | ja du har chans, alla har chans. jag hoppas ocks� p� ett s�dant jobb, jag r�knar inte kallt med det. Om du som du s�ger dock, har stenh�rd koll p� dina betyg osv s� �r nog inte det n�got problem. Resten sedan �r tur, intryck, kontakter, tidigare produkter och h�rt arbete typ
|
Ashes to Ashes, Dust to Dust |
 |
Ok�nd 23 jan 2011 22:20
| | Hila: Det �r de enda tv� jag har hittat h�r i Sverige iallafall Vi har ju massor av studior i v�rat land.
Avalanche, Starbreeze och DICE �r v�ra st�rsta utvecklare tror jag. Sedan finns det ett g�ng "mellenstora" studior t.ex. Coldwood interactive och Fat Shark. Dessutom gissar jag att det finns massor utav hemmautvecklare som kodar ihop kassa iPhone-appar.
Min syster jobbade som speltestare i England f�r n�got �r sedan men hon uppskattade inte arbetsf�rh�llandena inom den branschen (i England iaf) Hon hade nog inte mycket mer erfarenhet �n av du har nu. Hon gick ut estetiska med hyfsade betyg, sedan �kte hon iv�g och jobbade.
|
|
 |
Undertaker P22  23 jan 2011 22:40
| | JimmyJazz: Min syster jobbade som speltestare inte samma sak dock.
|
Ashes to Ashes, Dust to Dust |
 |
Ok�nd 23 jan 2011 22:49
| | Undertaker: inte samma sak dock. sant.
|
|
 |
Hila F  24 jan 2011 19:39
| | Hur tror ni det �r med att arbeta med animation? M�nga platser?
Jag vill nog aldrig arbeta med iphone appar.
|
|
 |
Undertaker P22  24 jan 2011 21:26
| | Hila: Hur tror ni det �r med att arbeta med animation? M�nga platser?
Jag vill nog aldrig arbeta med iphone appar. stora problemet �r nog att du inte kommer ha m�jligheten att typ v�lja "detta vill jag, detta vill jag inte" Animation f�r du s�kert jobba med om du g�r grafik, inte design med st�rsta sannolikhet, men �r lite os�ker. Vad g�ller vad du g�r efter din utbildning beroende p� vad du g�r, �r upp till dig, men du l�r inte bara kunna valsa kring och plocka, inget jobb funkar s� om du inte �r typ l�kareutbildad lr dylikt om ens d� ;)
|
Ashes to Ashes, Dust to Dust |
 |
Undertaker P22  24 jan 2011 21:26
| | JimmyJazz: sant. samtidigt var det kul att du delade med dig s� :D
|
Ashes to Ashes, Dust to Dust |
 |
Ok�nd 24 jan 2011 22:35
| | Hila: Jag vill nog aldrig arbeta med iphone appar. Jag vet inte jag.... Ibland dyker det upp n�gon lirare fr�n ingenstans och skapar n�got som alla vill ha.. Jag �nskar verkligen att det var jag som hade kodat ihop angry birds, d� hade jag varit lycklig med flera miljarder rubel p� fickan.
Det fanns en tjej med i som g�st i n�gon podradio f�r ett �r sedan eller s� (kommer inte ih�g vilken men tror att det var spelradion)... Hon b�rjade i alla fall som buggtestare p� Avalanche (tror jag) och jobbade upp sig till designer p� ganska kort tid.
Jag vill inte mena att jag vet hur spelbranschen fungerar, men jag tror att det �r lika bel�nande att b�rja i liten skala, med siktet st�llt l�gt, f�r att sedan avancera som att sikta p� prestige�mbeten direkt fr�n start.
|
|
 |
Ok�nd 25 jan 2011 00:31
| | Hila: KY-utbildning? �r det samma sak som en vanlig utbildning p� h�gskola?KY-utbildning kan vara p� olika niv�er, en del p� h�gskoleniv� en del p� folkh�gskoleniv� etc. Men du f�r inte ut till exempel en BA-examen som du kan f� ut p� h�gskolan utan f�r ist en kvalificerad yrkesexamen. Playground Squad �r r�tt ber�mt st�lle och jag rekommenderar att surfa in p� deras egna sida och kolla runt ![[bigsmile]](gfx/smilies/bigsmile.gif)
|
|
 |
Undertaker P22  25 jan 2011 17:26
| | Jag tipsar och sl�r ett slag f�r sk�vde liksom, men jag har inte s� mycket att j�mf�ra med. Men h�r f�r man allt som beh�vs f�r att kunna tackla spelv�rlden. ett tips ocks�. http://www.press2play.tv s� klickar du p� spel, reportage. Skitbra serie d�r om hur man skapar ett spel, unik dokument�r d�r de intervjuar svenska f�retag. jag citerar ansvarig utvecklare: "vi v�ntar hela tiden p� att f� ut folk fr�n skolorna" /RL
|
Ashes to Ashes, Dust to Dust |
 |
hejhoj87 P  25 jan 2011 18:11
| |
|
|
 |
Undertaker P22  26 jan 2011 00:50
| |
|
Ashes to Ashes, Dust to Dust |
 |
Hila F  29 jan 2011 00:11
| | Undertaker: stora problemet �r nog att du inte kommer ha m�jligheten att typ v�lja "detta vill jag, detta vill jag inte" Animation f�r du s�kert jobba med om du g�r grafik, inte design med st�rsta sannolikhet, men �r lite os�ker. jag g�r i konst och design, det �r s� linjen heter. Jag har f�rr funderat �ver att arbeta med animation d�, fast f�r t.e.x disney. Fun fact, jag har mvg i animation. S� tror ni det funkar att satsa p� animation?
|
|
 |
Undertaker P22  29 jan 2011 00:22
| | Hila: jag g�r i konst och design, det �r s� linjen heter. Jag har f�rr funderat �ver att arbeta med animation d�, fast f�r t.e.x disney. Fun fact, jag har mvg i animation. S� tror ni det funkar att satsa p� animation?betyg s�ger inte s� mycket egentligen, jag har piss betyg i n�stan allt och har alltid haft. F�rutom i svenska, abc d�r jag har MVG, men jag sitter inte direkt p� n�got skrivarjobb lr svenska akademi. D�rmed inte sagt att du inte kan satsa p� det. Har du utf�rt kursen och k�nner dig redo, go for it. om du t�nkte animera f�r disney en g�ng i tiden(dr�mmar �r h�rliga, h�ll i) s� b�r du kunna animera f�r spel och skapa konst �ven d�r. Som sagt kolla in http://www.his.se/dataspeld�r har du all info du beh�ver i princip fr�n detta h�llet, allt som jag sitter p� runt det "praktiska"
|
Ashes to Ashes, Dust to Dust |