Diskussionsforum

Forum » Spelsnack » Spelutveckling » Spel som jobb?
skapad 22 jan 2011 01:10 | svar 27 st | visats 100 ggr 
Till senaste | Till Spelutveckling | Till botten 1 2 | sista
Hila F Medlem
22 jan 2011 01:10
 
Okej, nu ska jag f�rs�ka f�rklara min situation.

I min familj �r det s� att man antingen ska bli l�kare/advokat... Det �r bara s�. Jag tar studenten om 2 �r. Jag vet fortfarande inte vad jag vill h�lla p� med i framtiden, men jag har alltid funderat �ver spel... men... d� vet jag att mina f�r�ldrar kommer gilla det, men dom kommer acceptera det. F�r att jag k�nde att jag ville vara lite rebellisk s� valde jag estet linjen.. Jag har alltid �lskat att rita/designa.

NUUU �re s� att jag undrar om n�gon arbetar/studerar inom spelbranschen. Skulle du/ni kunna vara sn�ll och besvara ett par fr�gor?:

Vilken linje gick du i gymnasiet?
Jobbar du inom spelbranschen eller studerar du?
Om du studerar, VART studerar du?
VAD studerar du till?
Vad �r enklast att studera till?
Kan man studera flera "olika" omr�den samtidigt?
Tror du att det �r enkelt att f� arbete med detta yrke?
F�r man bra betalt(och med bra betalt menar jag s� att du �verlever, betala hyra, mat, kl�der etc.)

Tack f�r svar~

(haha en hel v�gg med text)

Hila F Medlem
22 jan 2011 01:11
 
Hila: d� vet jag att mina f�r�ldrar kommer gilla det,
INTE*

issus  Avregistrerad
22 jan 2011 01:57
 
�re inte b�ttre att fr�ga en studiev�gledare?(eller vad dom nu kallar sig f�r) D� dom kanske kan hj�lpa dig med saken b�ttre. hursomhelst du kan ju kolla in http://www.gymnasieguiden.se/ eller http://www.folkhogskola.nu/ om du hittar n�got passande.

Hila F Medlem
22 jan 2011 02:01
 
issus: �re inte b�ttre att fr�ga en studiev�gledare?(eller vad dom nu kallar sig f�r) D� dom kanske kan hj�lpa dig med saken b�ttre. hursomhelst du kan ju kolla in http://www.gymnasieguiden.se/ eller http://www.folkhogskola.nu/ om du hittar n�got passande.
Yrkesv�gsledare �r skit.. Allt dom s�ger �r "�r det inte b�ttre om du satsar p� att bli advokat? :)"
Det �r s� att jag har betygen till att bli jurist, men tycker att det �r tr�kigt. Dom vill inte ge mig ett svar p� hur jag ska ta mig tillv�ga.
Men tack f�r dina tipps!

Ok�nd
22 jan 2011 02:36
 
Kolla in detta! http://www.studentum.se/Playground_Squad__b15722.html

KY-utbildning i tv� �r med tre olika program f�r den som vill jobba med spel.

AccoWand P22 Medlem PLUS
22 jan 2011 11:42

 
Hila: betalt menar jag s� att du �verlever
Fokuserar man p� att tj�na s� att man klarar sig, s� betyder inkomsten lite. Det �r snarare balansen mellan inkomster kontra utgifter som brukar s�nka en. [y]

S�g en intervju med snubbe som jobbar p� Irrational Games som b�rjade utan n�gra som helst skills, han kunde dock jobba som en sv�rt skada bj�rn och satt mer eller mindre 14timmar i 2�r och gjorde golvtexturer med fokus p� f�rh�llandet till skuggorna i spelet. Han blev sedan uppflyttad och fick sk�ta hela textur uppbyggnaden flera niv�er i Bioshock.

Han sa att det det enbart gick att lycka p� 2 s�tt, anting blir manisk p� den uppgiften man arbetar p� eller s� �r man ett sm�rre geni som h�ller i tr�darna. Inga andra s�tt var m�jliga enligt denna man.

Verkade var en reko snubbe.

All alone... Just me and the world.
Hila F Medlem
22 jan 2011 13:02
 
Yan Akusu: Kolla in detta! http://www.studentum.se/Playground_Squad__b15722.html

KY-utbildning i tv� �r med tre olika program f�r den som vill jobba med spel.

KY-utbildning? �r det samma sak som en vanlig utbildning p� h�gskola? :) L�ter nice though, tittar vidare.

AccoWand: Han sa att det det enbart gick att lycka p� 2 s�tt, anting blir manisk p� den uppgiften man arbetar p� eller s� �r man ett sm�rre geni som h�ller i tr�darna. Inga andra s�tt var m�jliga enligt denna man.
Ja d� j�vlar t�nker jag bli en sv�rt skadad bj�rn. Fast, tror du att man kan studera flera olika omr�den samtidigt? Som niv�er, texturer, design, animation? Animation skulle vara riktigt kul.

silent_noise P Medlem PLUS
22 jan 2011 13:26

 
Hila: inom spelbranschen
Det �r ett sjukt brett begrepp. Allt fr�n pr-m�n till designers, programmerare och bugg-testare jobbar inom spelbranschen, men det g�r �ven personerna som arrangerar spelm�ssor eller frilansar som skribent f�r n�gon random spelsajt.

S� vilken utbildning du ska ha beror nog lite p� exakt vilken del av spelbranschen du vill vara inblandad i.

I'm just an egg so ready to crack. Cooking from
the inside yeah I'm ready to crack.
Hila F Medlem
22 jan 2011 16:47
 
silent_noise: S� vilken utbildning du ska ha beror nog lite p� exakt vilken del av spelbranschen du vill vara inblandad i.
Jag vill vara en av dem som SKAPAR spelet! Varesig det �r id�n, designen, 3d-skapning etc. :) Inte g�ra reklam eller n�got liknande.

Undertaker P22 Medlem PLUS
22 jan 2011 18:13

 
pluggar i sk�vde och kommer p� pappret bli programmerare. Har planer p� att l�sa lite design. det finns flera inriktningar, progg/grafik/ljud och design.
V�lj det som sidan med mest "r�tt" som passar dig. Sedan �r det bara o slita h�rt.
Hur det blir efter�t �r olika. Design �r inte s� l�tt o skaffa jobb om man inte �r driven. Att skapa spelstudio sj�lv �r en m�jlighet. Att f� jobb kr�ver i regel utbildning eller att du verkligen visar riktiga skills.
gl.

Ashes to Ashes, Dust to Dust
Hila F Medlem
23 jan 2011 15:29
 
Undertaker: V�lj det som sidan med mest "r�tt" som passar dig
Tack, jag ska nog ta design is�fall. Men, hur tror du man g�r ifall man vill arbeta f�r de stora f�retagen, s�som ubisoft, eller dice? Det �r de enda tv� jag har hittat h�r i Sverige iallafall. Jag vill j�tteg�rna arbeta f�r Ubisoft.. men det l�ter inte som om det �r n�got m�jlighet alls.. Jag vet att det kommer vara sv�rt, jag �r f�rberedd p� det! Men, kommer jag ha n�gon chans alls?

Undertaker P22 Medlem PLUS
23 jan 2011 21:43

 
ja du har chans, alla har chans.
jag hoppas ocks� p� ett s�dant jobb, jag r�knar inte kallt med det.
Om du som du s�ger dock, har stenh�rd koll p� dina betyg osv s� �r nog inte det n�got problem. Resten sedan �r tur, intryck, kontakter, tidigare produkter och h�rt arbete typ

Ashes to Ashes, Dust to Dust
Ok�nd
23 jan 2011 22:20
 
Hila: Det �r de enda tv� jag har hittat h�r i Sverige iallafall
Vi har ju massor av studior i v�rat land.

Avalanche, Starbreeze och DICE �r v�ra st�rsta utvecklare tror jag.
Sedan finns det ett g�ng "mellenstora" studior t.ex. Coldwood interactive och Fat Shark.
Dessutom gissar jag att det finns massor utav hemmautvecklare som kodar ihop kassa iPhone-appar.

Min syster jobbade som speltestare i England f�r n�got �r sedan men hon uppskattade inte arbetsf�rh�llandena inom den branschen (i England iaf) Hon hade nog inte mycket mer erfarenhet �n av du har nu. Hon gick ut estetiska med hyfsade betyg, sedan �kte hon iv�g och jobbade.

Undertaker P22 Medlem PLUS
23 jan 2011 22:40

 
JimmyJazz: Min syster jobbade som speltestare
inte samma sak dock.

Ashes to Ashes, Dust to Dust
Ok�nd
23 jan 2011 22:49
 
Undertaker: inte samma sak dock.
sant.

Hila F Medlem
24 jan 2011 19:39
 
Hur tror ni det �r med att arbeta med animation? M�nga platser?

Jag vill nog aldrig arbeta med iphone appar.

Undertaker P22 Medlem PLUS
24 jan 2011 21:26

 
Hila: Hur tror ni det �r med att arbeta med animation? M�nga platser?

Jag vill nog aldrig arbeta med iphone appar.

stora problemet �r nog att du inte kommer ha m�jligheten att typ v�lja
"detta vill jag, detta vill jag inte"
Animation f�r du s�kert jobba med om du g�r grafik, inte design med st�rsta sannolikhet, men �r lite os�ker.
Vad g�ller vad du g�r efter din utbildning beroende p� vad du g�r, �r upp till dig, men du l�r inte bara kunna valsa kring och plocka, inget jobb funkar s� om du inte �r typ l�kareutbildad lr dylikt om ens d� ;)

Ashes to Ashes, Dust to Dust
Undertaker P22 Medlem PLUS
24 jan 2011 21:26

 
JimmyJazz: sant.
samtidigt var det kul att du delade med dig s� :D

Ashes to Ashes, Dust to Dust
Ok�nd
24 jan 2011 22:35
 
Hila: Jag vill nog aldrig arbeta med iphone appar.
Jag vet inte jag....
Ibland dyker det upp n�gon lirare fr�n ingenstans och skapar n�got som alla vill ha..
Jag �nskar verkligen att det var jag som hade kodat ihop angry birds, d� hade jag varit lycklig med flera miljarder rubel p� fickan.

Det fanns en tjej med i som g�st i n�gon podradio f�r ett �r sedan eller s� (kommer inte ih�g vilken men tror att det var spelradion)...
Hon b�rjade i alla fall som buggtestare p� Avalanche (tror jag) och jobbade upp sig till designer p� ganska kort tid.

Jag vill inte mena att jag vet hur spelbranschen fungerar, men jag tror att det �r lika bel�nande att b�rja i liten skala, med siktet st�llt l�gt, f�r att sedan avancera som att sikta p� prestige�mbeten direkt fr�n start.

Ok�nd
25 jan 2011 00:31
 
Hila: KY-utbildning? �r det samma sak som en vanlig utbildning p� h�gskola?
KY-utbildning kan vara p� olika niv�er, en del p� h�gskoleniv� en del p� folkh�gskoleniv� etc.

Men du f�r inte ut till exempel en BA-examen som du kan f� ut p� h�gskolan utan f�r ist en kvalificerad yrkesexamen.

Playground Squad �r r�tt ber�mt st�lle och jag rekommenderar att surfa in p� deras egna sida och kolla runt [bigsmile]

Undertaker P22 Medlem PLUS
25 jan 2011 17:26

 
Jag tipsar och sl�r ett slag f�r sk�vde liksom, men jag har inte s� mycket att j�mf�ra med. Men h�r f�r man allt som beh�vs f�r att kunna tackla spelv�rlden.

ett tips ocks�.
http://www.press2play.tv
s� klickar du p� spel, reportage.
Skitbra serie d�r om hur man skapar ett spel, unik dokument�r d�r de intervjuar svenska f�retag.

jag citerar ansvarig utvecklare:
"vi v�ntar hela tiden p� att f� ut folk fr�n skolorna"

/RL

Ashes to Ashes, Dust to Dust
hejhoj87 P Medlem
25 jan 2011 18:11

 
Fasen vad fett att ha sitt namn i eftertexterna p� typ GTA (7) typ [wink][wink][wink][wink]

Undertaker P22 Medlem PLUS
26 jan 2011 00:50

 
hejhoj87: Fasen vad fett att ha sitt namn i eftertexterna p� typ GTA (7) typ [wink][wink][wink][wink]
"fett" ;)

Ashes to Ashes, Dust to Dust
Hila F Medlem
29 jan 2011 00:11
 
Undertaker: stora problemet �r nog att du inte kommer ha m�jligheten att typ v�lja
"detta vill jag, detta vill jag inte"
Animation f�r du s�kert jobba med om du g�r grafik, inte design med st�rsta sannolikhet, men �r lite os�ker.

jag g�r i konst och design, det �r s� linjen heter. Jag har f�rr funderat �ver att arbeta med animation d�, fast f�r t.e.x disney. Fun fact, jag har mvg i animation. S� tror ni det funkar att satsa p� animation?

Undertaker P22 Medlem PLUS
29 jan 2011 00:22

 
Hila: jag g�r i konst och design, det �r s� linjen heter. Jag har f�rr funderat �ver att arbeta med animation d�, fast f�r t.e.x disney. Fun fact, jag har mvg i animation. S� tror ni det funkar att satsa p� animation?
betyg s�ger inte s� mycket egentligen, jag har piss betyg i n�stan allt och har alltid haft. F�rutom i svenska, abc d�r jag har MVG, men jag sitter inte direkt p� n�got skrivarjobb lr svenska akademi.
D�rmed inte sagt att du inte kan satsa p� det. Har du utf�rt kursen och k�nner dig redo, go for it.
om du t�nkte animera f�r disney en g�ng i tiden(dr�mmar �r h�rliga, h�ll i) s� b�r du kunna animera f�r spel och skapa konst �ven d�r.
Som sagt kolla in http://www.his.se/dataspel
d�r har du all info du beh�ver i princip fr�n detta h�llet, allt som jag sitter p� runt det "praktiska"

Ashes to Ashes, Dust to Dust
Till senaste | Till Spelutveckling | Till toppen 1 2 | sista
Du m�ste vara registrerad anv�ndare och inloggad f�r att kunna skriva i forumet.

Medlemsrecensioner

Halo: Combat Evolved Anniversary

XB360

Avilinog

7 dec 2011 18:39

Mafia 2

PS3

Arre

14 nov 2011 18:27

Dragon Age 2

PC

Cryptovic

6 okt 2011 20:48

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in p�casino-utan-licens.bize

(?)