Diskussionsforum

Forum » Spelsnack » Spelutveckling » [hur ska man b�rja?]
skapad 20 maj 2008 15:20 | svar 39 st | visats 246 ggr 
Till senaste | Till Spelutveckling | Till bottenf�rsta | 1 2
Ok�nd
16 okt 2008 17:41
 
Jag f�rst�r inte heller varf�r matematik �r s� viktigt. Fast jag har inte programmerat 3D �n, det �r kanske d� det beh�vs.

Master Chief  Medlem
16 okt 2008 17:50

 
Bara en enkel grej som att f� kameran att rita upp en scen kr�ver projektionsmatriser, rotationsmatriser ett antal matrismultiplikationer. Det �r inte helt trivialt.

Eller varf�r inte detta: PDF om v�gor
Kolla p� sidan 6. De ekvationerna f�r grestnerv�gor b�r te sig r�tt triviala om man ska f�rst� vad det �r man programmerar i detta fallet (animera v�gor dvs.)

Mor: Maten �r klar! Gamern: Jag ska bara d� f�rst!
Zethell P25 Medlem
16 okt 2008 19:11

 
I det s� �r matten premade~
f�renklar saker f�r dig, i guess.

Det �r d�rf�r det finns program som TGF, MMF/MMF2, GM, RPGM200x.

Master Chief  Medlem
16 okt 2008 19:29

 
Zethell: Det �r d�rf�r det finns program som TGF, MMF/MMF2, GM, RPGM200x.
Precis, alla "spelmakarprogram" �r v�l till f�r de som inte vill/kan bry sig om hur det egentligen ligger till, utan bara ha fram snabba resultat som funkar. Men �r man mer intresserad �n s� s� g�r man r�tt i att l�ra sig matte och programmering fr�n grunden.

Mor: Maten �r klar! Gamern: Jag ska bara d� f�rst!
Madarab P31 Medlem
16 okt 2008 19:31

 
N�gra exempel p� varf�r matematik �r s� viktigt:

1. Programmering = matematik. D�r �R matematik. Man m�ste kunna det grundl�ggande matematiska t�nkandet eftersom det �r samma t�nkande i programmering.
2. Matrisr�kning f�rekommer (som Master redan n�mnt)
3. Vektorgeometri f�rekommer
4. Approximationsteori (ju mer effektiva approximationer man kommer p�, desto mindre kraft kr�ver en scen) f�rekommer
5. Denna �r jag inte s�ker p�, men jag gissar det faller p� programmerarna att implementera fysikaliska modeller (t.ex. en simulation av rallybilen i rallyspel). D�rmed kr�vs �ven en (enorm) gnutta fysik.

A
Zethell P25 Medlem
17 okt 2008 20:37

 
Allts�, det finns ju f�rdigjorda fysik engines som Havoc~, dock finns det �ven n�gra f� gratis fysik engines d�r ute med, �ven 3d engines finns som du kan anv�nda.

Har du bara egna modeller, animationer, ljud/musik s� kan du nog s�tta ihop ett skitspel r�tt snabbt.

xXRiGhTHaNdOfGoD P Medlem
18 okt 2008 13:53

 
Madarab: du l�r dig sedan att skriva en egen grafikmotor
vad �r en grafikmotor? xD. men en sak kanske jag vet. Typ i Crysis sandbox 2 �r v�l typ en spelmotor?

GeForce 8800GTS 512mb DUAL CORE
Madarab P31 Medlem
18 okt 2008 14:38

 
xXRiGhTHaNdOfGoD: vad �r en grafikmotor?
Det �r programmet som r�knar ut grafiken och �vers�tter det till koordinater p� sk�rmen o.s.v. Det vill s�ga, den del av spelet som g�r grafiken.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Grafikmotor

A
Master Chief  Medlem
18 okt 2008 14:48

 
Zethell: Allts�, det finns ju f�rdigjorda fysik engines som Havoc~
Ja, visst, men det �r ov�rderligt att ha kunskapen om hur saker funkar och hur de �r implementerade.
Visst kan man argumentera f�r att det �r att uppfinna hjulet igen om man g�r en spelmotor fr�n grunden d� det finns f�rdiga att anv�nda, men det �r till att begr�nsa sig r�tt h�rt f�r vad man kan g�ra med sitt spel. Sen �r ju de f�rdiga fysik/grafikmotorerna inte p� n�got vis perfekta. Tack och lov g�r folk sina egna diton och tar utvecklingen fram�t.

Zethell: skitspel r�tt snabbt.
Precis, skitspel. Vem vill g�ra eller spela ett skitspel egentligen?

xXRiGhTHaNdOfGoD: vad �r en grafikmotor? xD. men en sak kanske jag vet. Typ i Crysis sandbox 2 �r v�l typ en spelmotor?
Grafikmotorn �r den del av koden f�r ett spel som har hand om att best�mma vad det �r man ser p� sk�rmen och hur allt ser ut. Grafikmotorn sk�ter allts� allt som handlar om uppritningen av bilden.
Samma g�ller f�r t.ex fysikmotor; allts� allt som har att g�ra med hur allt uppf�r sig. T.ex r�relser, kollisionsdetektering, vad som h�nder vid kollision och hur osv.

Spelmotor �r samlingsnamn f�r alla "delar" i ett spel, s� som rendering, fysik, n�tverkshantering, AI, karakt�rssupport osv. Man brukar se spelmotorn som operativsystemet f�r ett spel.

edit: jag tar l�ng tid p� mig att skriva ser jag [cute]

Mor: Maten �r klar! Gamern: Jag ska bara d� f�rst!
Zethell P25 Medlem
19 okt 2008 18:08

 
Alla spel �r skitspel nu f�r tiden, it's a fact.
Dom enda f� bra spelen jag har hittat �r till Wii.

skrollis  Avregistrerad
19 okt 2008 20:56
 
j�vla skit matte ja anv�nder Blender i st�llet har redan gjort ett bil spel och tutorial finns p� youtube...!

xXRiGhTHaNdOfGoD P Medlem
7 nov 2008 22:56

 
Finns det n�t 3D program eller n�got liknande d�r man bara kan g�ra n�ra Obejekt ( ex) d.v.s n�gra snygga 3d byggnader etc. [wink]

GeForce 8800GTS 512mb DUAL CORE
Anlino P Medlem
8 nov 2008 00:10

 
xXRiGhTHaNdOfGoD: Finns det n�t 3D program eller n�got liknande d�r man bara kan g�ra n�ra Obejekt ( ex) d.v.s n�gra snygga 3d byggnader etc. [wink]
Alla program f�r att skapa 3D-modeller, i princip.

Jonsson P19 Medlem
8 nov 2008 01:00

 
Anlino: Alla program f�r att skapa 3D-modeller, i princip.
Han kanske vill ha n�got Namn?

Anlino P Medlem
8 nov 2008 11:44

 
Jonsson: Han kanske vill ha n�got Namn?
3dsmax
Maya
Lightwave
Blender

Ett axplock. Dra fram valfri lista p� 3D-motorer, blunda och peka. Har man inte h�gre kriterier kan man inte misslyckas [wink]


**** Tr�den l�st p� grund av inaktivitet 29 maj 2010 04:01 ****

Till senaste | Till Spelutveckling | Till toppenf�rsta | 1 2
Denna tr�d �r st�ngd f�r nya kommentarer.

Medlemsrecensioner

Halo: Combat Evolved Anniversary

XB360

Avilinog

7 dec 2011 18:39

Mafia 2

PS3

Arre

14 nov 2011 18:27

Dragon Age 2

PC

Cryptovic

6 okt 2011 20:48

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in p�casino-utan-licens.bize

(?)