 |
Ok�nd 16 okt 2008 17:41
| | Jag f�rst�r inte heller varf�r matematik �r s� viktigt. Fast jag har inte programmerat 3D �n, det �r kanske d� det beh�vs.
|
|
 |
Master Chief  16 okt 2008 17:50
| | Bara en enkel grej som att f� kameran att rita upp en scen kr�ver projektionsmatriser, rotationsmatriser ett antal matrismultiplikationer. Det �r inte helt trivialt. Eller varf�r inte detta: PDF om v�gorKolla p� sidan 6. De ekvationerna f�r grestnerv�gor b�r te sig r�tt triviala om man ska f�rst� vad det �r man programmerar i detta fallet (animera v�gor dvs.)
|
Mor: Maten �r klar! Gamern: Jag ska bara d� f�rst! |
 |
Zethell P25  16 okt 2008 19:11
| | I det s� �r matten premade~ f�renklar saker f�r dig, i guess.
Det �r d�rf�r det finns program som TGF, MMF/MMF2, GM, RPGM200x.
|
|
 |
Master Chief  16 okt 2008 19:29
| | Zethell: Det �r d�rf�r det finns program som TGF, MMF/MMF2, GM, RPGM200x. Precis, alla "spelmakarprogram" �r v�l till f�r de som inte vill/kan bry sig om hur det egentligen ligger till, utan bara ha fram snabba resultat som funkar. Men �r man mer intresserad �n s� s� g�r man r�tt i att l�ra sig matte och programmering fr�n grunden.
|
Mor: Maten �r klar! Gamern: Jag ska bara d� f�rst! |
 |
Madarab P31  16 okt 2008 19:31
| | N�gra exempel p� varf�r matematik �r s� viktigt:
1. Programmering = matematik. D�r �R matematik. Man m�ste kunna det grundl�ggande matematiska t�nkandet eftersom det �r samma t�nkande i programmering. 2. Matrisr�kning f�rekommer (som Master redan n�mnt) 3. Vektorgeometri f�rekommer 4. Approximationsteori (ju mer effektiva approximationer man kommer p�, desto mindre kraft kr�ver en scen) f�rekommer 5. Denna �r jag inte s�ker p�, men jag gissar det faller p� programmerarna att implementera fysikaliska modeller (t.ex. en simulation av rallybilen i rallyspel). D�rmed kr�vs �ven en (enorm) gnutta fysik.
|
A |
 |
Zethell P25  17 okt 2008 20:37
| | Allts�, det finns ju f�rdigjorda fysik engines som Havoc~, dock finns det �ven n�gra f� gratis fysik engines d�r ute med, �ven 3d engines finns som du kan anv�nda.
Har du bara egna modeller, animationer, ljud/musik s� kan du nog s�tta ihop ett skitspel r�tt snabbt.
|
|
 |
xXRiGhTHaNdOfGoD P  18 okt 2008 13:53
| | Madarab: du l�r dig sedan att skriva en egen grafikmotor vad �r en grafikmotor? xD. men en sak kanske jag vet. Typ i Crysis sandbox 2 �r v�l typ en spelmotor?
|
GeForce 8800GTS 512mb DUAL CORE |
 |
Madarab P31  18 okt 2008 14:38
| | xXRiGhTHaNdOfGoD: vad �r en grafikmotor?Det �r programmet som r�knar ut grafiken och �vers�tter det till koordinater p� sk�rmen o.s.v. Det vill s�ga, den del av spelet som g�r grafiken. http://sv.wikipedia.org/wiki/Grafikmotor
|
A |
 |
Master Chief  18 okt 2008 14:48
| | Zethell: Allts�, det finns ju f�rdigjorda fysik engines som Havoc~Ja, visst, men det �r ov�rderligt att ha kunskapen om hur saker funkar och hur de �r implementerade. Visst kan man argumentera f�r att det �r att uppfinna hjulet igen om man g�r en spelmotor fr�n grunden d� det finns f�rdiga att anv�nda, men det �r till att begr�nsa sig r�tt h�rt f�r vad man kan g�ra med sitt spel. Sen �r ju de f�rdiga fysik/grafikmotorerna inte p� n�got vis perfekta. Tack och lov g�r folk sina egna diton och tar utvecklingen fram�t. Zethell: skitspel r�tt snabbt.Precis, skitspel. Vem vill g�ra eller spela ett skitspel egentligen? xXRiGhTHaNdOfGoD: vad �r en grafikmotor? xD. men en sak kanske jag vet. Typ i Crysis sandbox 2 �r v�l typ en spelmotor?Grafikmotorn �r den del av koden f�r ett spel som har hand om att best�mma vad det �r man ser p� sk�rmen och hur allt ser ut. Grafikmotorn sk�ter allts� allt som handlar om uppritningen av bilden. Samma g�ller f�r t.ex fysikmotor; allts� allt som har att g�ra med hur allt uppf�r sig. T.ex r�relser, kollisionsdetektering, vad som h�nder vid kollision och hur osv. Spelmotor �r samlingsnamn f�r alla "delar" i ett spel, s� som rendering, fysik, n�tverkshantering, AI, karakt�rssupport osv. Man brukar se spelmotorn som operativsystemet f�r ett spel. edit: jag tar l�ng tid p� mig att skriva ser jag ![[cute]](gfx/smilies/cute.gif)
|
Mor: Maten �r klar! Gamern: Jag ska bara d� f�rst! |
 |
Zethell P25  19 okt 2008 18:08
| | Alla spel �r skitspel nu f�r tiden, it's a fact. Dom enda f� bra spelen jag har hittat �r till Wii.
|
|
 |
skrollis  19 okt 2008 20:56
| | j�vla skit matte ja anv�nder Blender i st�llet har redan gjort ett bil spel och tutorial finns p� youtube...!
|
|
 |
xXRiGhTHaNdOfGoD P  7 nov 2008 22:56
| | Finns det n�t 3D program eller n�got liknande d�r man bara kan g�ra n�ra Obejekt ( ex) d.v.s n�gra snygga 3d byggnader etc. ![[wink]](gfx/smilies/wink.gif)
|
GeForce 8800GTS 512mb DUAL CORE |
 |
Anlino P  8 nov 2008 00:10
| | xXRiGhTHaNdOfGoD: Finns det n�t 3D program eller n�got liknande d�r man bara kan g�ra n�ra Obejekt ( ex) d.v.s n�gra snygga 3d byggnader etc. ![[wink]](gfx/smilies/wink.gif) Alla program f�r att skapa 3D-modeller, i princip.
|
|
 |
Jonsson P19  8 nov 2008 01:00
| | Anlino: Alla program f�r att skapa 3D-modeller, i princip. Han kanske vill ha n�got Namn?
|
|
 |
Anlino P  8 nov 2008 11:44
| | Jonsson: Han kanske vill ha n�got Namn?3dsmax Maya Lightwave Blender Ett axplock. Dra fram valfri lista p� 3D-motorer, blunda och peka. Har man inte h�gre kriterier kan man inte misslyckas ![[wink]](gfx/smilies/wink.gif)
|
|
**** Tr�den l�st p� grund av inaktivitet 29 maj 2010 04:01 ****
|