Hej 16�r och g�r teknikprogrammet (gymnasiet). VI ska ni g�ra v�la individuella val och fysik b finns med bland annat. Jag g�r som sagt teknik och t�nker v�lja till matte e (och d?) det �r iaf 150 / 300. VIlket betyder 150 po�ng till som kan kan v�lja till fysik b f�r eller andra kurser. Jag vill helst jobba inom visual effects/compositing men tror att det �r st�rre chans inom spel v�rlden. H�ller p� mycket med film, och 3d, p� fritiden. Min fr�ga �r hur viktigt �r fysik b f�r att komma in p� spelutveckling. De jag hade t�nk v�lja annars �r r�rlig bild och programmering b (vi har programmering A och C annars �nd�). Och som ett litet extra s� ni vet att jag inte bara �r en annan random 16 �ring som vill g�ra spel p� en vecka s� �r h�r min reel som f�rhoppningsvis visar att jag faktiskt kan n�gonting och f�rst�r hur allt detta med spel och film fungerar. Ett spel kan ju ta lite mer �n 1 vecka att g�ra..
rbengtsson: Min fr�ga �r hur viktigt �r fysik b f�r att komma in p� spelutveckling. Kolla upp hur utbildningarna du kan t�nka dig p� universitetet/h�gskola ser ut och vad som kr�vs f�r att man ska komma in p� dem. Jag skulle nog tro att Fysik B inte kr�vs f�r de flesta dator/it-inriktade programmen men om du skulle �ndra dig () s� �r det inte fel att ha l�st det eftersom det �r mer eller mindre ett m�ste f�r alla teknik/natur-utbildningar i �vrigt.
"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO WEAR!"
Fysik B kr�vs n�stan bara om du ska l�sa till civilingenj�r, vilket nog inte �r aktuellt f�r dig om du inte vill bli riktigt seri�s spelprogrammerare. Tycker du ska h�lla dig till visual effects och compositing, du har ju helt klart anlag f�r det. S� k�r p� estetriktningen s� du har en massa schyst material att s�ka med till n�gon bra visual effects-utbildning efter gymnasiet.
Enligt andra jag snackat med som haft r�rlig bild var det inte alls bra. Det mesta man gjorde var att kolla p� film bara. Och man skulle l�ra sig grunderna i redigering (allts� texter i movie maker...) L�ter som en otroligt on�dig kurs som �r l�tt att f� Mvg i, inget fel med det kanske dock :P
Som ni s�ger, h�lla sig till estet, enligt mig k�nns de flesta s�nna kurser v�ldigt kosntiga och oorginserade. Man kan ju egentligen inte "l�ra" sig rita,redigera,film etc i gymnasiet iaf. Om man �r seri�s inom n�got av de h�r �mnen l�r man sig det p� fritied och alla som v�ljer kurserna g�r det f�r att slippa plugga.
Oftast brukar det v�ll vara s� att n�r man s�ker jobb inom spel/film kollar dem mer p� ens portfolio och sj�lva utbildningen �r inte s� viktig.
Lite off topic nu ocks�, finns det n�gra skolor �verhuvudtaget f�r visual effects i Sverige? Vet att det finns film skolor lite �verallt men det �r v�ll mest som media i gymnasiet. G�ra reportage och s�na vanliga grejer?
rbengtsson: Lite off topic nu ocks�, finns det n�gra skolor �verhuvudtaget f�r visual effects i Sverige? Yes, k�nner i alla fall till en av dem: http://www.iaa.se/ Gick en annan utbildning p� skolan innan de specialiserade sig p� just visual effects och postproduction. Fanns en del riktigt grymma personer d�r som bl.a. fick jobb p� SVT efter�t.
Hyper Island �r ju en skola f�r media och estik, s�gs vara b�sta i sverige dessutom. Har n�gra polare som har g�tt och g�r d�r och dom tycker att det �r skitbra.
Fysik B kr�vs varken kunskapsm�ssigt eller f�r att komma in p� en utbildning. Det kr�vs m�jligtvis f�r spelprogrammerare beroende p� vad de vill g� f�r utbildning, men �nd� inget n�dv�ndigt att kunna.
Fysik B �r ett krav om man ska bli n�gon typ av ingenj�r, d� man t.ex. kan bli civilingenj�r inom programmering vilket jag sj�lv har t�nkt att l�sa till h�sten. �r du helt s�ker p� att du �nd� inte ska bli ingenj�r �r det bara att skippa men annars kan det vara ett bra val d� du har lite fler saker att falla tillbaka p� om du skulle �ngra dig och vill g�ra n�got annat ist�llet. G�r man teknik eller natur p� gymnasiet kan det v�l vara bra att l�sa den kursen med d� man redan l�rt sig grunderna och kan ha stor nytta av att kunna de fysikaliska lagarna n�r man programmerar r�relser mm.
CSM Dark Spirit: Har alltid gillat fysik, men nu b�rjar jag undra... FyB �r typ den sv�raste kursen man kan l�sa under gymnasietiden. Fast det �r ju olika f�r olika personer. Men jag har sj�lv f�tt den uppfattningen.
the_juice: FyB �r typ den sv�raste kursen man kan l�sa under gymnasietiden. Fast det �r ju olika f�r olika personer. Men jag har sj�lv f�tt den uppfattningen. H�ller med. Jag l�ste matematik E p� en halv termin utan problem, men Fysik B som jag l�ste �ver ett helt �r hade jag v�ldans problem med. F�rvisso s� �r det individuellt och man kanske inte �r s� mycket f�r att plugga sj�lv.
Vilken otur f�r mig att jag ska l�sa till Flygingenj�r e.d. (Civilingenj�r med inriktning). Fysik B finns inte p� alla linjer. Ex. inte p� vanlig Naturvetenskaplig linje med Matematik och Datainriktning, som jag funderar p� att g� (Det eller Karlstad International TIME)
f�r att g� p� LBS po�ng plan f�r linjen spelutveckling l�ser man bara Fysik A om man v�ljer inriktning spelprogrammering. S� om du vill bli n�tt inom spelv�rden som inte har med programmering att g�ra �r det nog inte s� anv�ntbart...
Fysik B beh�vs framf�rallt om man ska bli FYSIKER!!! Att ni inte ens tar med det alternativet!!
I varje fall.
Man f�r ingen sorts bel�ning f�r att l�sa sv�ra kurser i dagens skolsystem, s� inte ens jag som �r fysiker och gymnasiel�rare, kan rekommendera att l�sa Fy B om man inte ska bli civilingenj�r eller FYSIKER.
�r man intresserad av fysik s� kan det � andra sidan vara kul att l�sa den eftersom den tar upp lite roligare saker �n a-kursen.
Enda g�ngen en som jobbar med konst i spel har nytta av fysik �r d� man g�r animeringar / scener i 3D-modelleringsprogram. Men d� beh�ver man universitetsfysik och jag gissar dessutom att de flesta 3D-program redan har plug-ins som sk�ter s�dana saker.