Diskussionsforum

Forum » Spelsnack » Spelutveckling » [Vad mer i en spelid�/speldesign?]
skapad 15 sep 2009 09:24 | svar 7 st | visats 81 ggr 
Till senaste | Till Spelutveckling | Till bottenVisar hela tr�den
GRIDDLE F20 Medlem
15 sep 2009 09:24

 
Jag har ett litet problem som jag hoppas att n�gon av er skulle kunna hj�lpa mig med.
F�r ett projektarbete som ing�r i mina skolkurser har jag best�mt mig f�r att g�ra en spelid�,och allt vad den inneb�r. S� som jag har l�st mig till, och h�rt av bekanta som utvecklar spel (p�
amat�rniv�), s� beh�ver en spelid� inneh�lla bakgrundshistorik, sj�lva h�ndelseutvecklingen (story), karakt�rs- och milj�designer, concept art och en del f�rdiga grafiska exempel (s� som sm� animationer, hela milj�er och karakt�rer m.m.).
Dock skulle jag beh�va veta fr�n n�gon som verkligen vet (vad jag beh�ver ha med), och d�rf�r v�nder jag mig allts� hit. Har
jag missat n�got till min id�, �r det n�got som beh�ver �ndras eller l�ggas till? Eller om jag helt har missuppfattat det hela;
hur ska i s� fall en spelid� se ut/vara uppbyggd?[tard]

Jimmy Pettersson P27 Medlem VIP
15 sep 2009 11:13

 
Det enda som verkar saknas �r sj�lva spelmomenten, dvs vad man ska g�ra i spelet. Det beh�ver inte vara j�ttedetaljerat, men det ska framg� hur man interagerar med spelv�rlden och liknande, kanske g�ra lite j�mf�relser med andra spel.

Det kan �ven vara bra att skissa lite p� ett interface ocks� (typ kraftm�tare och s�nt) f�r att ge en bild av hur det f�rdiga spelet ska se ut. Kanske ing�r i "f�rdiga grafiska exempel" iofs.

Annars tycker jag du har f�tt med det mesta. [y]

GRIDDLE F20 Medlem
15 sep 2009 18:21

 
Jimmy Pettersson: Det enda som verkar saknas �r sj�lva spelmomenten, dvs vad man ska g�ra i spelet.
Haha, just det! Obviously. Tack s� mycket!
[bigsmile]

Piccolo P21 Medlem
15 sep 2009 18:26

 
Jag gjorde n�got liknande i en kurs i gymnasiet, ser ut som du har f�tt med det mesta [y]

I'm on a mission for dime piece's and sexy ladies
http://hustleandflow.blogg.se/
SoulleSS P18 Medlem
16 dec 2009 17:09

 
GRIDDLE: Haha, just det! Obviously. Tack s� mycket!
H�ller p� med det nu, bara det att vi ska leverera ett f�rdigt spel.Men vi ska ta med kostnader f�r server, hemsida reklam etc.
Vet inte riktigt hur djupt ni ska g�?

Captain N P31 Medlem
16 dec 2009 17:35

 
Kan juh vara bra att best�mma genre ox�.
Men denna tr�den e juh typ gammal nu, s� hon har s�kert redan gjort klart arbetet.

Captain N - The Game Master
apelsinjuice P Medlem
13 jan 2010 19:07

 
n�gra har v�l n�mnt ungef�r samma saker som jag n�mner nu, men du beh�ver ju spelregler, spelm�l o s�na saker.

SpearheadGames P Medlem
12 apr 2010 13:33

 
GRIDDLE: bakgrundshistorik, sj�lva h�ndelseutvecklingen (story), karakt�rs- och milj�designer, concept art och en del f�rdiga grafiska exempel (s� som sm� animationer, hela milj�er och karakt�rer m.m.).
Dock skulle jag beh�va veta fr�n n�gon som verkligen vet (vad jag beh�ver ha med), och d�rf�r v�nder jag mig allts� hit. Har
jag missat n�got till min id�, �r det

Detta �r en gammal tr�d, men om n�gon tycker det �r intressant s� kan jag g�ra ett till�gg. Har arbetat i snart ett �r p� ett f�retag, och hitintills har vi gjort 3 stycken spel, med motivationen att ocks� S�LJA det hela, nu tror inte jag att detta �r n�gonting som du vill bry dig om, men d� m�ste man �ven inkludera:

* M�lgrupp (Vad f�r personer riktar man sig till? Anime�lskare? �ldersgrupp)

Om du har en spelide� s� �r det bra om du kan ta ut ett X med spelet ... vad �r Core Gameplay, vad �r det som g�r erat spel spelv�rt och som allting skall kretsa runtomkring? Jag vet att i Battlefield: Bad company hade spelet X:et "Destruction in a sandbox environment". om ni verkligen inte kan komma p� ett X s� kanske det �r en signal p� att ni m�ste g�ra om spelide�n litet. Annat man kan inkludera �r

* Spelregler ( Hur vinner man? hur f�rlorar man? kan man ens f�rlora?)
* Kontroller (Hur �r spelet t�nkt att styras?)
* Musik och ljud (om det skall finnas n�got? skall musiken bete sig p� ett visst s�tt, dvs Dynamisk musik, eller �r det bara en l�t som loopar om och om igen?)
* Tekniska specifikationer (Vad �r spelet t�nkt att utvecklas till? Wii, Pc,mobil?)
* GUI (hur skall anv�ndargr�nssnittet se ut ? skall det finnas en meny i b�rjan? vad f�r knapapr skall finnas? en bra regel �r KISS som betyder Keep it simple, stupid, litet GUI �r b�ttre �n mycket GUI)
* Gameplay Mindmap (litet sv�rt att f�rklara, men detta �r ganska anv�ndbart f�r att komma fram till ett X, och ocks� anv�ndbart om man har litet tid under produktionen och m�rker att man beh�ver sk�ra ned p� saker.. det kan exempelvis se ut s�h�r:

Hoppa
^
Actions > D�da fiender>>>>
^ v v
^ Equipment v
^ ^ v
karakt�r > Inventory >Guld

man kan urskilja att m�let med spelet �r att ta sig igenom en plattformsbana, d�da fiender och p� s� s�tt f� guld och Equipment till sin karakt�r. Om man ut�kar diagrammet kommer man ocks� fram till m�nga saker som inte har dependencies till n�got annat, som man d� kan ta bort, helt enkelt, ifall tiden inte r�cker till.


**** Tr�den l�st p� grund av inaktivitet 13 apr 2011 04:01 ****

Till senaste | Till Spelutveckling | Till toppenVisar hela tr�den
Denna tr�d �r st�ngd f�r nya kommentarer.

Medlemsrecensioner

Halo: Combat Evolved Anniversary

XB360

Avilinog

7 dec 2011 18:39

Mafia 2

PS3

Arre

14 nov 2011 18:27

Dragon Age 2

PC

Cryptovic

6 okt 2011 20:48

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in p� casino-utan-licens.biz

(?)