Diskussionsforum

Forum » Spelsnack » Spelutveckling » [Hj�lp en blivande speldesigner!]
skapad 29 sep 2009 19:28 | svar 23 st | visats 227 ggr 
Till senaste | Till Spelutveckling | Till bottenVisar hela tr�den
mmKay P Medlem
29 sep 2009 19:28

 
Nu �r det s� att jag t�nkte l�sa speldesign p� h�gskola och f�r att inte vara helt bakom fl�tet n�r jag kommer dit skulle jag vilja starta lite i f�rv�g och min fr�ga �r d�:

vad �r det f�r program man anv�nder sig av? [cute]

Tack!

Morganrone93 P18 Medlem
29 sep 2009 20:16

 
Du r�kar inte spela knife-cs?

N�r jag f�rs�kte mej p� det h�r s� anv�nde jag en piratkopierad Visual Studio, p� skolor anv�nder dom oftast darkbasic dock.

I love Scrubs and Stargate so much :D:D <3
Ok�nd
29 sep 2009 20:22
 
mmKay: Nu �r det s� att jag t�nkte l�sa speldesign p� h�gskola
Har oxx� funderat p� det, vilken skola?

mmKay P Medlem
29 sep 2009 21:00

 
prisma: Har oxx� funderat p� det, vilken skola?
Gotlands h�gskola i f�rsta hand. Sk�vdes i efterhand.

Morganrone93: Du r�kar inte spela knife-cs?
nepp, hur s�? [cute]

Morganrone93: Visual Studio
Morganrone93: darkbasic
ska kolla p� dom d�r. Tack! [smile]

Jimmy Pettersson P27 Medlem VIP
29 sep 2009 22:46

 
Ska du l�sa design s� kan det vara bra att kunna Game Maker. L�tt att g�ra prototyper p� spelid�er i n�mligen.

Men annars �r det inte fel att l�ra sig grunderna i C++, dina programmerare kommer bli mycket enklare att handskas med d�. [wink]

Ok�nd
30 sep 2009 12:45
 
mmKay: Tack!
som Grafiker (om det e det du menar typ, vet inte riktigt vad man menar som speldesign : p[cute])

s� �r det Maya, 3Ds Max, Mudbox.... f�r animation kanske motionbuilder (�ven om man kan animera i b�de Maya o 3Ds Max)

n�stan alla spel, och speciellt alla animerade filmer, men ox� specialeffekter i filmer �r skapad i dessa program (som Gullom i sagan om ringen)

Som som Grafiker �r dessa program m�ste, speciellt ett av dom (Maya eller 3Ds Max)

l�ser dessa program nu i skolan : p skitkul!

�ndrad: 30 sep 2009 12:48 av , �ndrad 1 g�ng
guild wars e bra P16 Medlem
30 sep 2009 21:52
 
du som verkar lite updated p� det hela:
finns likanande linjer i lund??

Albin Engstr�m P Medlem
25 nov 2009 22:40
 
Spel design handlar som namnet f�resl�r om att spel design..

Jag f�resl�r vad jimmy sa, att ha lite f�rst�else f�r de andra elementen i spelutveckling underl�ttar.

Om du ger dig p� c++ s� f�resl�r jag att du kollar upp allegro, l�jligt enkelt att anv�nda och det �r viktigt om man aldrig har programmerat f�rut.

Lycka till.

Lurker64 P Medlem
5 dec 2009 01:43

 
Man anv�nder sig av pogram som c++ och game maker 7.
Man kan ocks� g�ra java spel, dom �r inte lika bra men dom kan man l�gga ut som web browser spel.
Om du inte kan fixa c++ kan du alltid testa Python.

ska du animera s� kan du testa maya.
[smile][smile]

Lurker64 P Medlem
5 dec 2009 01:50

 
Hitta n�tt gratis nu precis som hette Truespace.
Vet inte om det �r bra men jag t�nkte sj�lv testa det lite nu faktiskt.
[bigsmile][bigsmile]

guild wars e bra P16 Medlem
8 dec 2009 19:01
 
Lurker64: Hitta n�tt gratis nu precis som hette Truespace.
Vet inte om det �r bra men jag t�nkte sj�lv testa det lite nu faktiskt.

grafik?

Lurker64 P Medlem
9 dec 2009 18:06

 
Inte bra!
Och det var tydligen till f�r att g�ra filmer med.[sad]

guild wars e bra P16 Medlem
9 dec 2009 21:34
 
n�gon som har f�rslag p� n�got annat gratis??
eller fnns det n�tt som n�stan alla har man kan b�rja med eller n�tt
(typ paint eller photoshop typ jag har ingen aning)

Ok�nd
9 dec 2009 22:43
 
Lurker64: ska du animera s� kan du testa maya.
d� f�redrar jag Motionbuilder framf�r : / har (g�r fortfarande) animerar i b�da.. Men motionbuilder �r mkt mer l�ttanv�nt f�r anemering

d�rimot blire b�ttre med modeleringen i maya ^^

guild wars e bra: photoshop
de e l�ngt ifr�n gratis ^^

vikket alla Autodesk program ox� �r (typ maya, motionbuilder, 3Ds Max, mudbox etc etc)

v�ldigt dyrt :S

guild wars e bra: du som verkar lite updated
nu vet ja inte om du pratar med mig eller jimmy, men iaf.

Ja de finns de, LBS Lund spel utveckling (sj�lv g�r jag LBS i Bor�s) d�r du l�r dig allt fr�n animation (mest i motionbuilder)
3D modelering (i Maya) o programering (C++)

du l�ser ox� typ photoshop indesign illustatour etc Flash, webdesign allt typ ^^

vet dock inte s� mkt om LBS Lund eftersom jag g�r i Bor�s.. Men de typ samma.... har dock en kompis som g�r spelutveckling LBS Lund, o de verkar vara precis samma som vi h�ller p� med ^^

som 3 �ret g�r vi (iaf i Bor�s) spel till 360.
O LBS sammarbetar med ett universitet p� Nya Zeeland (Media Design) som eleverna p� LBS utvecklar spel ihop med ^^

o om du inte fattat de s� �re gymasie jag snackar om ^^

l�nk: http://www.LBS.se

o En sak till ^^ du beh�ver inte ha n�gra kunskaper om n�tt n�r du b�rjar. d� dom b�rjar undervisa fr�n de enklaste grunderna i deverse program ^^

�ndrad: 9 dec 2009 22:54 av , �ndrad 3 g�nger
guild wars e bra P16 Medlem
11 dec 2009 15:20
 
unking: de e l�ngt ifr�n gratis ^^

vikket alla Autodesk program ox� �r (typ maya, motionbuilder, 3Ds Max, mudbox etc etc)

v�ldigt dyrt :S

jaja men ganska m�nga har det iaf:P

unking: nu vet ja inte om du pratar med mig eller jimmy, men iaf
anyone:D

unking: o om du inte fattat de s� �re gymasie jag snackar om ^^
ja menade iof unversitet men men:P

unking: o En sak till ^^ du beh�ver inte ha n�gra kunskaper om n�tt n�r du b�rjar. d� dom b�rjar undervisa fr�n de enklaste grunderna i deverse program ^^
nee det visste jag att det va s� iaf p� gymnasium

tack f�r hj�lpen!

Ok�nd
11 dec 2009 23:59
 
guild wars e bra: ja menade iof unversitet men men:P
men e n�stan helt s�ker p� att de finns p� lunds h�gskola ox� : p

guild wars e bra P16 Medlem
14 dec 2009 19:43
 
unking: men e n�stan helt s�ker p� att de finns p� lunds h�gskola ox� : p
ja det finns v�ll det mesta d�r vad jag vet

Garena P Medlem
8 apr 2010 19:47

 
mmKay: Nu �r det s� att jag t�nkte l�sa speldesign p� h�gskola och f�r att inte vara helt bakom fl�tet n�r jag kommer dit skulle jag vilja starta lite i f�rv�g och min fr�ga �r d�:

vad �r det f�r program man anv�nder sig av? [cute]

Tack!

Jag rekommenderar Game Maker 8.0, den anv�nder jag (g�r ej p� h�gskola)f�r man beh�ver n�stan inte skriva n�gon kod als, bara lite om man ska g�ra speciella saker[tard]

Lycka till!

Undra vad jag ska skriva...
SpearheadGames P Medlem
12 apr 2010 13:03

 
Jag studerade Spelutveckling p� Stockholms universitet, och jag kan l�tt rekommendera Unity3D, g�r att g�ra s�v�l 2d som 3dspel i. Finns att ladda ner en Indie-licens som �r helt gratis, och man f�r med det mesta man beh�ver.

I Unity3D g�r det ocks� att g�ra Prototyper V�LDIGT snabbt n�r man v�l kommer in i det, d� det finns en Editor f�r i stort sett allting, och f�r att f� in logik och AI i spelet s� drar man helt enkelt de script man skrivit till objektet... och s� var det klart! Man programmerar i Javascript eller c#.

En annan bra sak med Unity �r att det finns v�ldigt bra st�d f�r 3Dmodeller och importering av saker, du kan i stort sett bara spara din modell i Maya eler 3D studio max, och importera in den i Unity.. och allting fungerar, animationer etc you name it. Om man sj�lv skall f�rs�ka skriva importerare f�r 3dModelelr och s�dant tar detta v�ldigt l�ng tid och man sliter av sig en stor m�ngd h�r :D

Unity3D, en mycket mer matnyttig version av GameMaker, som man faktiskt kan g�ra riktiga spel i

Lurker64 P Medlem
17 apr 2010 22:06

 
Pr�vade Unity3D, det var oslagbart. [smile]

Chorrol P Medlem
26 maj 2010 19:07

 
Har du en stor budget, s� kan man ju ta Torque. L�tt den starkaste p� marknaden.

bjornalkis.wikia.com
Chorrol P Medlem
26 maj 2010 19:14

 
Just det. Om man �r nyb�rjare och inte kan koda s� kan man ju ocks� ta FPS Creator (Samma som har gjort DarkBasic) eller RPG Maker.

bjornalkis.wikia.com
Lurker64 P Medlem
4 aug 2010 14:50

 
Game Maker
Panda 3D
RPG maker Xp
Unity3D
dev-c++
C++ express 2008

zero9ra F24 Medlem
8 dec 2010 18:17

 
mmKay: Nu �r det s� att jag t�nkte l�sa speldesign p� h�gskola och f�r att inte vara helt bakom fl�tet n�r jag kommer dit skulle jag vilja starta lite i f�rv�g och min fr�ga �r d�:

vad �r det f�r program man anv�nder sig av?

Tack!

L�ser ocks� spelutveckling p� SU.[cool]
Vi fick l�ra oss:

MultiFusion (fick f�r mig att det �r gratis iaf trial �r det, i den g�r man spel direkt, man kan spara dem som exe filer och ladda upp ocks�)

Maya Desktop (f�r animering samt modellering)

Adobe After Effects (G�ra trailors och coola filmer eller roliga)

Adobe Photoshop (alltid bra att kunna grunderna)

Unreal Develompent Kit (spelmotor som man g�r spel med)

Blender (modellering, spelmotor och animering, tror det �r gratis, iaf var det 2009), Wall-e �r gjorde helt i blender enligt min k�lla

Adobe Flash (gynnar dig n�r du ska g�ra flashspel)

ActionScript (kodspr�ket som anv�nds i Flash v�ldigt lik java)

Java f�r kodning s� klart, aldrig fel om du inte kan koda

Lycka till och l�gg upp en l�nk till portfolio eller hemsidan n�r du har gjort n�gonting vettigt.[cheers]


**** Tr�den l�st p� grund av inaktivitet 9 dec 2011 04:01 ****

Till senaste | Till Spelutveckling | Till toppenVisar hela tr�den
Denna tr�d �r st�ngd f�r nya kommentarer.

Medlemsrecensioner

Halo: Combat Evolved Anniversary

XB360

Avilinog

7 dec 2011 18:39

Mafia 2

PS3

Arre

14 nov 2011 18:27

Dragon Age 2

PC

Cryptovic

6 okt 2011 20:48

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in p� casino-utan-licens.biz

(?)