 |
mmKay P  29 sep 2009 19:28
| | Nu �r det s� att jag t�nkte l�sa speldesign p� h�gskola och f�r att inte vara helt bakom fl�tet n�r jag kommer dit skulle jag vilja starta lite i f�rv�g och min fr�ga �r d�: vad �r det f�r program man anv�nder sig av? ![[cute]](gfx/smilies/cute.gif) Tack!
|
|
 |
Morganrone93 P18  29 sep 2009 20:16
| | Du r�kar inte spela knife-cs?
N�r jag f�rs�kte mej p� det h�r s� anv�nde jag en piratkopierad Visual Studio, p� skolor anv�nder dom oftast darkbasic dock.
|
I love Scrubs and Stargate so much :D:D <3 |
 |
Ok�nd 29 sep 2009 20:22
| | mmKay: Nu �r det s� att jag t�nkte l�sa speldesign p� h�gskola Har oxx� funderat p� det, vilken skola?
|
|
 |
mmKay P  29 sep 2009 21:00
| | prisma: Har oxx� funderat p� det, vilken skola?Gotlands h�gskola i f�rsta hand. Sk�vdes i efterhand. Morganrone93: Du r�kar inte spela knife-cs?nepp, hur s�? Morganrone93: Visual StudioMorganrone93: darkbasicska kolla p� dom d�r. Tack! ![[smile]](gfx/smilies/smile.gif)
|
|
 |
Jimmy Pettersson P27  29 sep 2009 22:46
| | Ska du l�sa design s� kan det vara bra att kunna Game Maker. L�tt att g�ra prototyper p� spelid�er i n�mligen. Men annars �r det inte fel att l�ra sig grunderna i C++, dina programmerare kommer bli mycket enklare att handskas med d�. ![[wink]](gfx/smilies/wink.gif)
|
|
 |
Ok�nd 30 sep 2009 12:45
| | mmKay: Tack!som Grafiker (om det e det du menar typ, vet inte riktigt vad man menar som speldesign : p ![[cute]](gfx/smilies/cute.gif) ) s� �r det Maya, 3Ds Max, Mudbox.... f�r animation kanske motionbuilder (�ven om man kan animera i b�de Maya o 3Ds Max) n�stan alla spel, och speciellt alla animerade filmer, men ox� specialeffekter i filmer �r skapad i dessa program (som Gullom i sagan om ringen) Som som Grafiker �r dessa program m�ste, speciellt ett av dom (Maya eller 3Ds Max) l�ser dessa program nu i skolan : p skitkul!
|
| �ndrad: 30 sep 2009 12:48 av , �ndrad 1 g�ng |
 |
guild wars e bra P16  30 sep 2009 21:52
| | du som verkar lite updated p� det hela: finns likanande linjer i lund??
|
|
 |
Albin Engstr�m P  25 nov 2009 22:40
| | Spel design handlar som namnet f�resl�r om att spel design..
Jag f�resl�r vad jimmy sa, att ha lite f�rst�else f�r de andra elementen i spelutveckling underl�ttar.
Om du ger dig p� c++ s� f�resl�r jag att du kollar upp allegro, l�jligt enkelt att anv�nda och det �r viktigt om man aldrig har programmerat f�rut.
Lycka till.
|
|
 |
Lurker64 P  5 dec 2009 01:43
| | Man anv�nder sig av pogram som c++ och game maker 7. Man kan ocks� g�ra java spel, dom �r inte lika bra men dom kan man l�gga ut som web browser spel. Om du inte kan fixa c++ kan du alltid testa Python. ska du animera s� kan du testa maya. ![[smile]](gfx/smilies/smile.gif) ![[smile]](gfx/smilies/smile.gif)
|
|
 |
Lurker64 P  5 dec 2009 01:50
| | Hitta n�tt gratis nu precis som hette Truespace. Vet inte om det �r bra men jag t�nkte sj�lv testa det lite nu faktiskt. ![[bigsmile]](gfx/smilies/bigsmile.gif) ![[bigsmile]](gfx/smilies/bigsmile.gif)
|
|
 |
guild wars e bra P16  8 dec 2009 19:01
| | Lurker64: Hitta n�tt gratis nu precis som hette Truespace. Vet inte om det �r bra men jag t�nkte sj�lv testa det lite nu faktiskt. grafik?
|
|
 |
Lurker64 P  9 dec 2009 18:06
| | Inte bra! Och det var tydligen till f�r att g�ra filmer med. ![[sad]](gfx/smilies/sad.gif)
|
|
 |
guild wars e bra P16  9 dec 2009 21:34
| | n�gon som har f�rslag p� n�got annat gratis?? eller fnns det n�tt som n�stan alla har man kan b�rja med eller n�tt (typ paint eller photoshop typ jag har ingen aning)
|
|
 |
Ok�nd 9 dec 2009 22:43
| | Lurker64: ska du animera s� kan du testa maya.d� f�redrar jag Motionbuilder framf�r : / har (g�r fortfarande) animerar i b�da.. Men motionbuilder �r mkt mer l�ttanv�nt f�r anemering d�rimot blire b�ttre med modeleringen i maya ^^ guild wars e bra: photoshopde e l�ngt ifr�n gratis ^^ vikket alla Autodesk program ox� �r (typ maya, motionbuilder, 3Ds Max, mudbox etc etc) v�ldigt dyrt :S guild wars e bra: du som verkar lite updatednu vet ja inte om du pratar med mig eller jimmy, men iaf. Ja de finns de, LBS Lund spel utveckling (sj�lv g�r jag LBS i Bor�s) d�r du l�r dig allt fr�n animation (mest i motionbuilder) 3D modelering (i Maya) o programering (C++) du l�ser ox� typ photoshop indesign illustatour etc Flash, webdesign allt typ ^^ vet dock inte s� mkt om LBS Lund eftersom jag g�r i Bor�s.. Men de typ samma.... har dock en kompis som g�r spelutveckling LBS Lund, o de verkar vara precis samma som vi h�ller p� med ^^ som 3 �ret g�r vi (iaf i Bor�s) spel till 360. O LBS sammarbetar med ett universitet p� Nya Zeeland (Media Design) som eleverna p� LBS utvecklar spel ihop med ^^ o om du inte fattat de s� �re gymasie jag snackar om ^^ l�nk: http://www.LBS.seo En sak till ^^ du beh�ver inte ha n�gra kunskaper om n�tt n�r du b�rjar. d� dom b�rjar undervisa fr�n de enklaste grunderna i deverse program ^^
|
| �ndrad: 9 dec 2009 22:54 av , �ndrad 3 g�nger |
 |
guild wars e bra P16  11 dec 2009 15:20
| | unking: de e l�ngt ifr�n gratis ^^
vikket alla Autodesk program ox� �r (typ maya, motionbuilder, 3Ds Max, mudbox etc etc)
v�ldigt dyrt :S jaja men ganska m�nga har det iaf:P
unking: nu vet ja inte om du pratar med mig eller jimmy, men iaf anyone:D
unking: o om du inte fattat de s� �re gymasie jag snackar om ^^ ja menade iof unversitet men men:P
unking: o En sak till ^^ du beh�ver inte ha n�gra kunskaper om n�tt n�r du b�rjar. d� dom b�rjar undervisa fr�n de enklaste grunderna i deverse program ^^ nee det visste jag att det va s� iaf p� gymnasium
tack f�r hj�lpen!
|
|
 |
Ok�nd 11 dec 2009 23:59
| | guild wars e bra: ja menade iof unversitet men men:P men e n�stan helt s�ker p� att de finns p� lunds h�gskola ox� : p
|
|
 |
guild wars e bra P16  14 dec 2009 19:43
| | unking: men e n�stan helt s�ker p� att de finns p� lunds h�gskola ox� : p ja det finns v�ll det mesta d�r vad jag vet
|
|
 |
Garena P  8 apr 2010 19:47
| | mmKay: Nu �r det s� att jag t�nkte l�sa speldesign p� h�gskola och f�r att inte vara helt bakom fl�tet n�r jag kommer dit skulle jag vilja starta lite i f�rv�g och min fr�ga �r d�:
vad �r det f�r program man anv�nder sig av? ![[cute]](gfx/smilies/cute.gif)
Tack!Jag rekommenderar Game Maker 8.0, den anv�nder jag (g�r ej p� h�gskola)f�r man beh�ver n�stan inte skriva n�gon kod als, bara lite om man ska g�ra speciella saker ![[tard]](gfx/smilies/tard.gif) Lycka till!
|
Undra vad jag ska skriva... |
 |
SpearheadGames P  12 apr 2010 13:03
| | Jag studerade Spelutveckling p� Stockholms universitet, och jag kan l�tt rekommendera Unity3D, g�r att g�ra s�v�l 2d som 3dspel i. Finns att ladda ner en Indie-licens som �r helt gratis, och man f�r med det mesta man beh�ver.
I Unity3D g�r det ocks� att g�ra Prototyper V�LDIGT snabbt n�r man v�l kommer in i det, d� det finns en Editor f�r i stort sett allting, och f�r att f� in logik och AI i spelet s� drar man helt enkelt de script man skrivit till objektet... och s� var det klart! Man programmerar i Javascript eller c#.
En annan bra sak med Unity �r att det finns v�ldigt bra st�d f�r 3Dmodeller och importering av saker, du kan i stort sett bara spara din modell i Maya eler 3D studio max, och importera in den i Unity.. och allting fungerar, animationer etc you name it. Om man sj�lv skall f�rs�ka skriva importerare f�r 3dModelelr och s�dant tar detta v�ldigt l�ng tid och man sliter av sig en stor m�ngd h�r :D
Unity3D, en mycket mer matnyttig version av GameMaker, som man faktiskt kan g�ra riktiga spel i
|
|
 |
Lurker64 P  17 apr 2010 22:06
| | Pr�vade Unity3D, det var oslagbart. ![[smile]](gfx/smilies/smile.gif)
|
|
 |
Chorrol P  26 maj 2010 19:07
| | Har du en stor budget, s� kan man ju ta Torque. L�tt den starkaste p� marknaden.
|
bjornalkis.wikia.com |
 |
Chorrol P  26 maj 2010 19:14
| | Just det. Om man �r nyb�rjare och inte kan koda s� kan man ju ocks� ta FPS Creator (Samma som har gjort DarkBasic) eller RPG Maker.
|
bjornalkis.wikia.com |
 |
Lurker64 P  4 aug 2010 14:50
| | Game Maker Panda 3D RPG maker Xp Unity3D dev-c++ C++ express 2008
|
|
 |
zero9ra F24  8 dec 2010 18:17
| | mmKay: Nu �r det s� att jag t�nkte l�sa speldesign p� h�gskola och f�r att inte vara helt bakom fl�tet n�r jag kommer dit skulle jag vilja starta lite i f�rv�g och min fr�ga �r d�:
vad �r det f�r program man anv�nder sig av?
Tack!L�ser ocks� spelutveckling p� SU. ![[cool]](gfx/smilies/cool.gif) Vi fick l�ra oss: MultiFusion (fick f�r mig att det �r gratis iaf trial �r det, i den g�r man spel direkt, man kan spara dem som exe filer och ladda upp ocks�) Maya Desktop (f�r animering samt modellering) Adobe After Effects (G�ra trailors och coola filmer eller roliga) Adobe Photoshop (alltid bra att kunna grunderna) Unreal Develompent Kit (spelmotor som man g�r spel med) Blender (modellering, spelmotor och animering, tror det �r gratis, iaf var det 2009), Wall-e �r gjorde helt i blender enligt min k�lla Adobe Flash (gynnar dig n�r du ska g�ra flashspel) ActionScript (kodspr�ket som anv�nds i Flash v�ldigt lik java) Java f�r kodning s� klart, aldrig fel om du inte kan koda Lycka till och l�gg upp en l�nk till portfolio eller hemsidan n�r du har gjort n�gonting vettigt. ![[cheers]](gfx/smilies/cheers.gif)
|
|
**** Tr�den l�st p� grund av inaktivitet 9 dec 2011 04:01 ****
|