Diskussionsforum

Forum » Spelsnack » Spelutveckling » [BOT AI i Spel]
skapad 18 apr 2010 12:39 | svar 7 st | visats 75 ggr 
Till senaste | Till Spelutveckling | Till bottenVisar hela tr�den
Mr T P Medlem
18 apr 2010 12:39
 
(Mitt f�rsta inl�gg p� sidan som jag hoppas kan besvara alla mina spel sidor [cheers])

Har funderingar p� ett "enklare" spel men inser att jag vill ha lite smarta BOT;ar. Min tidigare BOT;ar har g�tt rakt mot ett m�l, men denna g�ngen vill jag begr�nsa deras synf�ltet genom att dom inte kan se genom objekt, men hur g�r man detta p� ett bra s�tt ?


Bilden f�rklarar hur jag t�nker. BOT;en i X1Y1 (med origon i �vre v�nstra h�rnet) kan se den ena parten, men synen blockeras av ett objekt, vilket g�r individen i X3Y4 "osynlig".

Mina tidiga tankar :
D� jag t�nker anv�nda X och Y kordinat system f�r min v�rd finns det kanske en m�jlighet att ber�kna fram p� f�rhand vilka rutor som d�ljer andra? I detta fallet skulle d� ett objekt befinner sig i X2Y2 f�ljer en lista med koordinater som skyms (X3Y3,X4Y4,X3Y4 osv.), eller s� anv�nder man Sin och Cos f�r att ber�kna synf�ltets vinklar och vilka vinklar som skyms?
Ris och ros p� dom ideerna!

ALLA f�rslag mottages. �ven tankar om andra problem mottages fr�n er som har skapat liknande spel/projekt, eller ni som vill vara med och sp�na om ideerna bara.

SpearheadGames P Medlem
19 apr 2010 15:30

 
Jag �r inte FR�MST programmerare i v�rat f�retag,
men den enklaste l�sningen vore att dra en linje (Ray) ifr�n
BOTen till objektet du vill se.

OM linjen passerar igenom en ruta som har ett objekt som hindrar syn s� �r parten osynlig

Achii P19 Medlem
19 apr 2010 16:22

 
Vilket spr�k �r det som du anv�nder?

I'm with CoCo.
Samson Wiklund P29 Medlem VIP
19 apr 2010 18:37

 
Hur exakt �r ditt kordinatsystem? Om du har ett rutn�t som i din exempelbild b�r du t�nka p� hur du ska tolka synen hos botten.

R�cker det med att en bot ser en liten del av en ruta eller ska du r�kna ut hur mycket av rutan som ska finnas med i synf�ltet innan boten kan se vad som finns d�r?

Om du k�r med "analog" syn att den �r vridbar i 360grader ger du dig sj�lv ganska mycket huvudv�rk. Jag skulle gjort det mer "styltigt " med kanske 8 riktningar en bot kan titta i, det underl�ttar din programmering avsev�rt n�r det kommer till matematiken bakom. D� har du i princip 8 scenarios med grenade l�gen beroende p� var i synf�ltet du har hindret (x2y2 i ditt exempel).

Inte lika snyggt men en tiondel av programmeringstid.

D� kan du l�gga in "skugga" i objekten som kan vara hinder s� boten kan f� hj�lp med vad den kan se.

Garena P Medlem
19 apr 2010 19:25

 
Vilket programspr�k programmerar du i?[wink]

Undra vad jag ska skriva...
Mr T P Medlem
21 apr 2010 10:10
 
Tanken fr�n b�rjan var att ha 8 riktningar att se �t. Synf�ltet ska vara ca 45 grader �t b�da sidorna (tot. 90 grader), s� bilden i fr�gan visar r�tt bra vad jag vill �stadkomma om man ser i vinkeln 315.
Fr�gan om man kan komma ifr�n "analog" syn �r en bra fr�ga som ber�r ex. rutorna X2Y3 och X3Y5 om dom ska vara "synliga" eller "osynliga".
Man skulle kunna f�r att l�sa detta l�gga in en parameter "dold" (eller vad man nu vill kalla den). Allts� chansen att se och chansen att g�mma sig. En gr�n groda i gr�set har fr�n b�rjan h�g "dold" faktor, och befinner han sig l�ngre bort �kar "dold" faktorn. Befinner sig grodan i en "halv ruta" (som X2Y3 eller X3Y5) s� �kar "dold" faktorn till det dubbla ut�ver det den redan har.
Vad tror ni om det ?

Fick tipps om f�ljande l�sning, http://sc.tri-bit.com/Computing_LOS_for_Large_Areas , som just g�r ut p� en snygg analog l�sning (om jag l�ser engelskan helt r�tt), vilken jag tyv�rr tror bli lite tung f�r min PHP kode. Ja du l�ste r�tt. PHP! Jag har t�nker anv�nda PHP, detta d� jag t�nker mig det som en "turn-base-game"-web-applikation (anse mig galen, men jag gillar utmaningar [bigsmile] ) Allts� ingen "real-tids-game".

SoulleSS P18 Medlem
21 apr 2010 20:29

 
Mitt tips �r att g�ra en del php och en del javascript =)
H�ller sj�lv p� med en liknande "spelmotor" (om man nu f�r kalla det de :P ) . Vill du b�rja med lite javascript borde du kolla in w3 ( http://www.w3schools.com/ ) de har en hel del Basic om js, mm.

Mr T P Medlem
21 apr 2010 21:35
 
SoulleSS: Mitt tips �r att g�ra en del php och en del javascript =)

PHP anv�nder jag som "grund" f�r databas kopplingarna till den karta/spelplan jag bygger upp. Gr�nsnittet blir i html med vissa delar Javascript.

Ovan n�mnda spr�ken �r allt f�r sega (och inte heller gjorda) f�r att g�ra realtids utr�kningar i stora m�ngder. D�rf�r m�ste "syn-formeln" vara enkel och snabb och kanske inte 100% exakt.


**** Tr�den l�st p� grund av inaktivitet 22 apr 2011 04:01 ****

Till senaste | Till Spelutveckling | Till toppenVisar hela tr�den
Denna tr�d �r st�ngd f�r nya kommentarer.

Medlemsrecensioner

Halo: Combat Evolved Anniversary

XB360

Avilinog

7 dec 2011 18:39

Mafia 2

PS3

Arre

14 nov 2011 18:27

Dragon Age 2

PC

Cryptovic

6 okt 2011 20:48

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in p� casino-utan-licens.biz

(?)