(Mitt f�rsta inl�gg p� sidan som jag hoppas kan besvara alla mina spel sidor
![[cheers]](gfx/smilies/cheers.gif)
)
Har funderingar p� ett "enklare" spel men inser att jag vill ha lite smarta BOT;ar. Min tidigare BOT;ar har g�tt rakt mot ett m�l, men denna g�ngen vill jag begr�nsa deras synf�ltet genom att dom inte kan se genom objekt, men hur g�r man detta p� ett bra s�tt ?

Bilden f�rklarar hur jag t�nker. BOT;en i X1Y1 (med origon i �vre v�nstra h�rnet) kan se den ena parten, men synen blockeras av ett objekt, vilket g�r individen i X3Y4 "osynlig".
Mina tidiga tankar :D� jag t�nker anv�nda X och Y kordinat system f�r min v�rd finns det kanske en m�jlighet att ber�kna fram p� f�rhand vilka rutor som d�ljer andra? I detta fallet skulle d� ett objekt befinner sig i X2Y2 f�ljer en lista med koordinater som skyms (X3Y3,X4Y4,X3Y4 osv.), eller s� anv�nder man Sin och Cos f�r att ber�kna synf�ltets vinklar och vilka vinklar som skyms?
Ris och ros p� dom ideerna!
ALLA f�rslag mottages. �ven tankar om andra problem mottages fr�n er som har skapat liknande spel/projekt, eller ni som vill vara med och sp�na om ideerna bara.