Vad vi vet: Spelet kommer att utspelas i Skyrim, hemvist f�r vikingafolket Nords, de tycker, precis som alla vikingar, om att dricka mj�d och att sl� saker i huvudet p� folk. Trailern skvallrar om att spelet kommer att inneh�lla drakar, som kommer att vara huvudfienden i spelet.
Helt omgjort magisystem: En trollformel i varje hand, spelaren kommer att kunna kombinera olika trolformler f�r �kad effekt.
Nytt s�tt att hantera meleeskills: Uppdelat i one handed respektive two handed, b�da dessa kategorier kommer att inneh�lla sv�rd, yxor och klubbor. Till exempel: om man anv�nder en tv�-handad yxa (standardvalet f�r alla r�barkade vikingar) �kar man sin skicklighet i b�de tv�handade vapen och i yxor.
Distansvapen kommer att fungera p� liknande vis som melee.
Inga spjut ()
Mounts kommer att finnas med, men Todd Howard kommer dock �verv�ga att ta bort dem om det inte fungerar bra. Han vill att det ska vara Red Dead Redemption-bra. Annars kan det vara. Man kommer att kunna k�pa h�st-rustning som dlc, oavsett om det finns h�star eller ej i spelet.
Spelet kommer att inneh�lla "perks" knutna till olika av spelets skills, siffran bredvid respektive skill kommer att finnas kvar, men den kommer inte spela lika stor roll som innan, vad jag f�rst�tt liknande det system som anv�nds i Fallout 3.
Man kommer inte l�ngre att f� v�lja en klass i b�rjan av spelet, utan bara ras (med utseende) och stj�rntecken. Vilken ras man spelar som kommer att spela st�rre roll. Man kommer att vara som ett tomt pappersark i b�rjan som man m�lar genom att ha en egen spelstil. V�lkommet!
Man kommer vara en av "Dragonborn". Har inte koll p� vad det inneb�r men det verkar h�ftigt.
Todd Howard lovar att det kommer att vara enklare att skapa en snygg karakt�r. Det verkar som om karakt�rs-editorn kommer att vara lite mass effect-aktig.
Drakarna kommer att vara som bossar "som en blandning mellan att m�ta en big daddy och en helikopter i Half Life 2". Todd Howard hars att sina b�sta anst�llda att arbeta p� just drakarna
Companion-systemet fr�n Fallout 3 kommer troligtvis inte finnas med.
Fienderna kommer inte att anpassas till din level! JAAAAAA!
Vissa uppdrag kommer att poppa upp lite random, f�r att skapa en mer dynamisk spelv�rld. Exempel: n�r du n�r en viss level kan en karakt�r du m�tt tidigare be dig om hj�lp att t.ex r�dda dennes v�n (som du f�rmodligen ocks� tr�ffat).
Guilds kommer att finnas med (t.ex dark brotherhood, fighters guild et.c). Han lovar att det kommer att se anorlunda, och att det kommer att finnas b�de nya och gamla guilds.
Todd Howard tror att spelet kommer att vara 100% klart tills releasedagen, den 11 November 2011.
Du kommer att b�rja spelet i f�ngelse, Howard f�rklarar att detta �r av ett simpelt RP-sk�l: att man f�r anv�nda sin egen fantasi f�r att skapa sin egna historia. Dessutom �r det ju en tradition i spelserien.
Skyrim kommer att vara ett smutsigare spel �n Oblivion. Man kommer att kunna se att allt i spelet inte skapades p� samma dag. Mycket kommer att vara slitet och fattigt. V�rlden kommer att vara ungef�r lika stor som den i Oblivion (reds anm. Jag som Elder Scrolls-n�rd r�kar veta att provinsen Skyrim �r n�got mindre �n Cyrodiil). Det kommer att finnas berg, mycket berg. Och sn�. Landskapet kommer dock att vara mycket varierat: Allt fr�n Berg, tundra, lovskog, barrskog, vulkantundra och mer berg!
Spelet kommer att vara v�ldsammare �n sina f�reg�ngare, Howard menar att mer v�ld passar skyrim bra, d� det �r en r�are v�rld. Inte som slafset i Fallout 3.
Det kommer att finnas en HUD, med en liknade kompass som fanns i oblivion. Healt-mana och fatigue-bars kommer att synas n�r man beh�ver se dem.
Spelet kommer att vara optimerat till xbox 360, Howard f�rklarar att han tycker att det rullar p� b�ttre. PC-�gare kan dock se fram emot ett snyggare spel (beroende p� din dator).
Howard tror inte att kinect/move/3D-st�d kommer att finnas med. han vill fokusera p� spelets k�rna.
Levelingsystemet kommer att fungera som i oblivion, med lite inspiration fr�n Fallout. Det kommer dock att g� snabbare att levla. Egentligen finns ingen maxlevel (i vanligt TES-man�r). Saken �r dock att det �r dessa "perks" som kommer att spela roll ist�llet f�r leveln du har.
Xbox 360-versionen blir det f�r mig! Men f�rst har jag redan en m�ngd spel att klara.
TetrisLblock: h�st-rustning som dlc, oavsett om det finns h�star eller ej i spelet. Eh, va? Varf�r skulle man vilja betala f�r det om det inte ens finns h�star att f�rse med rustningen man har k�pt?
Och nu, �ter till studierna.
�ndrad: 3 feb 2011 23:52 av Mr Wessen, �ndrad 1 g�ng
Mr Wessen: Eh, va? Varf�r skulle man vilja betala f�r det om det inte ens finns h�star att f�rse med rustningen man har k�pt? Lyssna p� pocasten som jag l�nkade, Todd Howard sk�mtade till det lite bara! :)
TetrisLblock: Fienderna kommer inte att anpassas till din level! JAAAAAA! �sum.
Jag hatade att toklevla i ett omr�de i Oblivion, f�r att kunna springa runt med mitt tv�handssv�rd och vara �verm�ktig, bara f�r att konstant m�ta lika h�rt motst�nd igen s� fort jag satte foten i en laddningssk�rm. Da hell? D� kan jag ju lika g�rna lalla runt p� level 5 hela spelet.
TetrisLblock: Man kommer vara en av "Dragonborn". Har inte koll p� vad det inneb�r men det verkar h�ftigt. Dragonborn �r en typ av "utvalda", lite som DA:Os Grey Wardens, som har som uppgift att besegra den onda draken. Om jag f�rst�tt det r�tt.
Malin S�derberg: Om jag f�rst�tt det r�tt. Om jag minns r�tt s� �r alla Tamriels kejsare dragonborn. Hoppas det inte blir konstiga krockar s� att om man spelar som Argonian blir man kejsare. Ni vet som det blev i Morrowind. Svartalvernas messias reinkernas som en khajiit. Snacka om antiklimax.
TetrisLblock: Fienderna kommer inte att anpassas till din level! JAAAAAA! En av de absolut viktigaste komponenterna i ett roligt rollspel. Allt annat �r ju vansinne.
Jag tyckte Oblivions olika Ayelidruiner var v�ldigt sp�nnande att s�ka igenom, men man beh�vde aldrig fly hals �ver huvud. Det �r ju ett s� enkelt n�je att f� m�rka ut p� kartan att d�r, d�r v�ntar ett fasansfullt monster jag en dag ska besegra. Och sen levla och tillslut v�ga sig ner.
Jag tycker inte heller olika zoner ska anpassas f�r mycket efter level. �ven om man har en quest vid level 1 i n�gon skogsdunge tycker jag att samma skog lite l�ngre bort ska kunna inneh�lla monster som �r om�jliga vid den leveln. S� att man inte har trygghetsk�nslan att "Ah, Fairiedust Forrest har bara monster jag kan d�da, h�r kan jag st� och n�ta utan att vara r�dd".
Malin S�derberg: D� kan jag ju lika g�rna lalla runt p� level 5 hela spelet. L�g p� L.2 med min karakt�r i ca: 200h, sedan gick jag l�s och levlade s�ner allt och alla. Sedan spelade jag aldrig p� den karakt�ren igen.
Hoppas p� n�got halv taskigt �bermode,(som i F:NW p� Hardcore eller vad man nu kallar det.) s� att man tvingas ligga och trycka bakom tr�d och scouta omr�dena man befinner sig i. Galet nice ju.
Hoppas att lejonen, eller Khajiit som det tydligen heter f�r en egen side-story s� att man kan utrota det ytterst irriterande sl�ktet. Inte okej att se i m�rker och kunna hoppa 3,5m vertikalt stillast�ende. Samt att de ser i m�rker och mer eller mindre �r en ohelig parning mellan en lejon-hona och ett skadeskjutet lo-djur. De kan �ven se bl�tt n�r ljusk�llor �r borta, typ se i m�rker.
�ndrad: 4 feb 2011 21:18 av AccoWand, �ndrad 1 g�ng
TetrisLblock: Fienderna kommer inte att anpassas till din level! JAAAAAA! Underbart, d� kanske man rent av borde k�pa't.
AccoWand: det ytterst irriterande sl�ktet De �r ju awesome! Allm�nt studsar runt som kompletta d�rar och har inte begreppen "mitt" eller "ditt" i sin kultur.
Argonians �r ju dock bara skitl�jliga. S� ofta beh�ver man ju inte simma under vattnet.
Peter Ahonen: S� att man inte har trygghetsk�nslan att "Ah, Fairiedust Forrest har bara monster jag kan d�da, h�r kan jag st� och n�ta utan att vara r�dd". Precis, jag tror verkligen att Bethesda g�r en dynamisk spelv�rld!
The Laws: Argonians �r ju dock bara skitl�jliga. S� ofta beh�ver man ju inte simma under vattnet. Jag hade faktiskt t�nkt att spela som en argonian-magiker, med inriktning p� alkemi. Eller s� f�r det bli en dunmer, mest f�r att de �r s� j����vla h�ftiga, och att de dessutom har en l�ngdragen konflikt med Skyrim. Hoppas att de tar med s�nt i hur det g�r att spela olika raser.
TetrisLblock: Hoppas att de tar med s�nt i hur det g�r att spela olika raser. Jo, hela den d�r befria slavar-grejen i Morrowind, med just Argonians, var ju faktiskt r�tt cool.
The Laws: S� ofta beh�ver man ju inte simma under vattnet. Att simma under vattnet var ju essentiellt i Oblivion om man spelade MQ. Fastnade under ett visst uppdrag enbart f�r att jag inte kunde h�lla andan. Om man �nd� skulle varit en Argonian.
TetrisLblock: l�ngdragen konflikt med Skyrim. Hoppas att de tar med s�nt i hur det g�r att spela olika raser. Skulle varit ballt om de gjorde som Dragons Age och verkligen gav alla raser en egen backstory. Gillade det skarpt �ven om sj�lva inledningen bara var en timme styck samt p�verkan in var s� j�kla stor. S� ger det extra band till just den karakt�ren man spelar.
Vill �ven rita frihands-tatueringar p� mina karakt�rer.
AccoWand: Att simma under vattnet var ju essentiellt i Oblivion om man spelade MQ. Fastnade under ett visst uppdrag enbart f�r att jag inte kunde h�lla andan. Om man �nd� skulle varit en Argonian. Kanske minns helt fel, men det fanns v�l potions som kunde ordna s�dant? Det var ju som sagt inte s� ofta man hade behov av det.
The Laws: Det var ju som sagt inte s� ofta man hade behov av det. Nej verkligen inte, man kunde ju komma �ver ringar och d�nt som gav spelaren undervattensandning r�tt s� tidigt. Jag kommer hur som haver att v�lja argonians f�r att de �r sjukt h�ftiga. Kommer troligen att spela n�gon slags b�gskytte- magikerhybrid.
F�rresten! Vet n�gon om detta �r en riktig screenshot fr�n spelet?
TetrisLblock: Men�eh, s�nt m�ste ni ju ber�tta f�r mig! Stora nyheter ju. Finns ju p� sajten sedan ig�r Bilderna har varit exklusiva f�r en tidning ett tag, men de sl�pptes idag efter att nya numret av Xbox Magazine UK kommit ut
TetrisLblock: Oj, jag trodde inte att s�nt h�nde l�ngre, det d�r med exklusiva bilder. Nej, det �r sjukt s�llan faktiskt. Tror jag bara st�tt p� det med Skyrim.
Allts� �h, om ni �r kvar i den h�r tr�den, kan vi inte ha en djupg�ende analys av hela trailern? Deltog i en s�dan ig�r p� 4chans /v/, men den diskussionen slutade sj�lvklart med att alla b�rjade f�rol�mpa varandra.
H�r �r vi civiliserade, s� l�t oss diskutera!
Dual Wield! Kreativitet till max, man kommer tydligen att kunna anv�nda stav+sv�rd (=Gandalf)! H�ftig grej att langa dubbelyxa liksom...
Typ nice spel ... n�r sl�pps det? I h�st! Jass� kunde dom inte ha sl�ppt den j�vla trailern p� E3 d�!? , varf�r nu! Va! samma r�stsk�despelare som i >Oblion. Drakhornet kommer s�ket r�stas utav vakten i oblibion, samt alla andra karaskt�r, ,, �ksp�"! VAd! Krimmmmin�ltskimm..
Samma h�r. spelet �r verklgien riktigt snyggt och de har verkligen f�tt till de bitar som var d�liga i Oblivion. :) T ex att g�� i tredje person och k�nna att man g�r och inte flyger fram.