 |
Stvrmzeit P22  9 okt 2011 05:45
| | PinaWim Wenders hyllning till den tyska dans�sen Pina Bausch som gick bort 2009. Jag f�rv�ntade mig b�de mycket dans och n�got av en sorts dokument�r, det var det som verkade st� p� menyn n�r jag l�ste om Wim Wenders senaste film. Filmen best�r av v�ldigt mycket dans, det �r snyggt fotat i flera snygga milj�er och kameratekniken g�r ej att klaga p�. Men efter�t k�nde jag mig totalt likgiltig, det �r ingenting h�r som ber�r mig n�mnv�rt. Som dokument�r funkar det inte riktigt heller. M�nniskor som jobbade ihop med Pina pratar n�gra g�nger under filmens str�cka samtidigt som man f�r se deras huvuden. De pratar om Pina och deras erfarenheter med henne. Men det blir inte speciellt matnyttigt alls, bara n�gra f� meningar per person. Dansen st�r helt klart i fokus och alla nummer �r v�ldigt skickligt genomf�rda. Dock s� hj�lper det inte. Man f�r inte direkt en stor eller minnesv�rd bild av Pina om man t�nker informationsm�ssigt, �ven om dansen talar f�r sig sj�lv r�cker det ej. F�rvisso kanske det �r en film som uppskattas mer av folk som �r intresserade av kontempor�r dans, men andra verkar gilla det ocks�. Tyv�rr inte jag. 2/5
|
|
 |
Stvrmzeit P22  9 okt 2011 15:26
| | Strangers on a TrainEn man vid namn Bruno tr�ffar tennisspelaren Guy p� ett t�g. Guy hatar sin hustru och Bruno hatar sin far. P� grund av detta f�r Bruno en id� om det perfekta mordet. Trevlig film av Hitchcock som doftar noir p� ett bra s�tt. Det �r riktigt sp�nnande n�stan hela tiden, Hitchcock kunde verkligen bygga upp sp�nning och st�mning. Dock s� tycker jag att filmen tappar lite i slutet med tennismatchen och dessutom �r slutet lite f�ruts�gbart. Man kan ju ocks� klaga p� flera logiska luckor eller r�tt s� omotiverade handlingar, men �verlag �r det bra grejer. 3/5
|
|
 |
Stvrmzeit P22  9 okt 2011 21:45
| | Double IndemnityWalter s�ljer f�rs�kringar och tr�ffar Phyllis n�r han �r p� v�g att f�rnya hennes makes bilf�rs�kring. De inleder en relation och planerar att m�rda Phyllis make f�r att f� ut hans livsf�rs�kring. Klassisk film noir som �r riktigt t�t. Manuset blir stabilt med hj�lp av dialogen och det dr�jer inte l�nge f�r att filmen ska bli sp�nnande. En sp�nning som h�ller p� ett bra tag. Planeringen av mordet och sj�lva utf�randet �r riktigt bra och intressant, antagligen det b�sta med filmen. Sk�despelet g�r inte av f�r hackor och ber�ttarr�sten g�r verkligen att man sugs in i filmen. Visuellt �r det ocks� en full�ndad och stilig noir. 4/5
|
|
 |
Stvrmzeit P22  10 okt 2011 05:06
| | Sunset Blvd.Joe Gillis �r en manusf�rfattare som har ekonomiska problem tills han tr�ffar den f.d. stumfilmsstj�rnan Norma Desmond. Norma tror att hon fortfarande har fans som dyrkar henne. Hon �r redo f�r en comeback och vill att Joe ska hj�lpa henne. 1950 kom den viktiga filmen Sunset Blvd. Noir i all �ra, men det �r inte speciellt mycket korruption i vanlig ordning och s�dant som man t�nker sig i en vanlig noir. Det �r ist�llet en bild av Hollywoodglamouren, k�ndisskapet och filmindustrin. Filmen handlar ocks� om k�rleken och hur Joe konfronteras med den samtidigt som den p� n�got s�tt lyfter fram stumfilmen och ger den en nostalgisk blick. Och snyggt �r det! Sj�lva jakten p� ett bra manus (i filmens story allts�, inte filmens manus i sig) tycker jag inte �r s� v�rst intressant, det �r ist�llet en liten bit in i filmen (och fram�t) det verkligen rycker tag i mig, just n�r Joe tr�ffar Norma och hur deras relation utvecklas. F�r det �r r�tt mycket av ett slumpm�ssigt m�te. Nancy Olsons karakt�r Betty finner jag faktiskt inte speciellt stark och hon blir r�tt tr�kig i j�mf�relse med filmens andra kvalit�er. Ber�ttarr�sten �r helmysig och gripande och g�r mycket f�r att f�rh�ja hela upplevelse av noir och mys. Summan av kardemumman �r ju att Sunset Blvd. funkar som en r�tt bra bild av Hollywood p� 50-talet, en bild som drar mer �t en sorts satir. N�r man ser den f�rst�r man varf�r den �r en av de viktigaste filmerna i den amerikanska filmhistorien. 3/5
|
|
 |
Stvrmzeit P22  10 okt 2011 19:37
| | The ApartmentEn f�rs�kringstj�nsteman vid namn Baxter f�rs�ker stiga i sitt f�retag genom att l�ta sina ledande befattningshavare anv�nda hans l�genhet. Dock s� uppst�r det komplikationer. Kanske inte riktigt min typ av film, men det �r �nd� en charmig komedi (som �r lika mycket ett drama, om inte mer) med riktigt vass och kvick dialog. Dock s� m�ste jag s�ga att hellre f�redrar en noir av Billy Wilders �n en komedi, i alla fall �n s� l�nge. The Apartment �r b�st och j�mnast i b�rjan med Jack Lemmons ber�ttarr�st som introducerar sin karakt�r, alla l�n av l�genheten och Baxters situation p� jobbet. N�r romansen kommer in i bilden tar filmen en lite annan riktning som jag inte fastnar f�r helt, �nd� �r det ju dels p� grund av den som komplikationerna f�r Baxter uppst�r. Plus f�r samh�llskritiken i alla fall, bilden av ett stort f�retags lite mer "oanst�ndiga" sida som kommer fram genom folket som jobbar d�r. Jack Lemmon g�r sin roll bra, Baxter �r l�tt att fastna f�r, en verkligt virrig man. 3/5
|
|
 |
Stvrmzeit P22  10 okt 2011 22:43
| | Some Like It HotJoe och Jerry �r tv� musikanter fr�n Chicago som bevittnar ett mord som har med maffian att g�ra. De kl�r ut sig till kvinnor och h�nger p� ett tjejband till Florida. Men ytterligare komplikationer uppst�r, f�r�lskelse och att maffian fortfarande �r ute efter dem. N�r det g�ller Billy Wilder s� har filmen en sak som k�nnetecknade honom, skarp dialog. Some Like It Hot �r ju fortfarande v�ldigt hyllad, men den funkar inte p� mig. Det blir f�r mycket buskis och det blir mer l�jligt �n charmigt. En lovande start som tyv�rr g�r �ver till trams. Lite charm finns det kanske, dock r�cker den inte p� l�nga v�gar. I �vrigt �r den �nd� sev�rd (som den klassiker den �r) egentligen, men p� tok f�r �verskattad i mina �gon och inte en favorit f�r mig p� tal om Wilder, den l�r inte bli det heller. Tony Curtis, Jack Lemmon och Marilyn Monroe gjorde v�l ett bra jobb om man ser till det de gjorde. Det f�ll mig bara inte i smaken. Jag f�redrar nog helt klart Wilders mindre komiska filmer. 2/5
|
|
 |
AccoWand P22  10 okt 2011 23:41
| |
|
All alone... Just me and the world. |
 |
Stvrmzeit P22  11 okt 2011 02:30
| | Dial M for MurderTony, ett f�re detta tennisproffs beslutar sig f�r att m�rda sin otrogna och rika fru. Han bjuder hem en gammal collegekamrat ( och f�r honom att g� med p� att utf�ra mordet genom utpressning. Men saker och ting g�r inte enligt Tonys plan. Hitchcock kunde sin sp�nning. Uppbyggnaden n�r Tony f�rklarar f�r sin collegekamrat hur mordet ska g� till �r riktigt bra och v�lgjort. Och �ven n�r mordet ska utf�ras och hur polisen f�rs�ker reda ut allt. Det blir n�gra sm� v�ndningar och hela tiden �r det intressant att f�lja vad som h�nder, samtidigt �r man sj�lv med och t�nker p� detaljerna. Lite tr�kigt att slutet blir r�tt s� f�ruts�gbart och att filmen tappar lite d�. Sedan gillar jag inte direkt anv�ndandet av musiken, det k�nns bara on�digt, lite sm�tt krystat och drar ner sp�nningen (plus st�mningen) ist�llet f�r att g�ra tv�rtom. Filmen hade klarat sig b�ttre helt utan musik alls. Trots allt �r det en bra thriller som vinner p� sin sp�nning. Ray Milland spelar verkligen sin roll perfekt. 3/5
|
|
 |
Stvrmzeit P22  11 okt 2011 08:10
| | CasablancaCasablanca under andra v�rlskriget. Rick Blaine har flytt USA och h�ller till i sin klubb som han �ger. Pl�tsligt kommer hans f�re detta �lskare Ilsa dit, hon har ocks� med sin make Laszlo och det skapar kr�ngel. Fin klassiker. Det k�nns r�tt mycket film noir, fast utan att vara det typiska exemplet. Man hittar i alla fall element av det, passande och trevligt. K�rleksber�ttelsen �r lagom bra, filmen har flera starka karakt�rer, kriget p�g�r och att l�mna Casablanca �r inte alltid det enklaste. V�lskriven dialog och Humphrey Bogart �r tuff och sv�r att ogilla. Hela krigssituationen st�rker verkligen ber�ttelsen. I Casablanca finns det motst�ndsr�relser, aff�rsm�n, kvinnor, tjuvar, h�gt uppsatta ledare, problem, konflikter och flera olika nationaliteter. Musiken �r inte helt fel heller. Citat s�tter sig, sp�nning uppkommer i slutet och det �r verkligen en minnesv�rd och stabil film. 4/5
|
|
 |
Stvrmzeit P22  11 okt 2011 15:27
| | The Maltese FalconPrivatdetektiven Sam Spades partner Miles Archer d�r under ett uppdrag. Spades f�rs�ker ta reda p� hur mordet g�tt till och hamnar bland tre kriminella, en kvinna som ljuger och deras s�kande efter en falkstatyett som �r v�rd mycket pengar. S� t�t och snygg film noir! Den kan vara r�tt r�rig, s� det g�ller verkligen att h�nga med i handlingen som l�tt blir on�digt invecklad, speciellt om man r�kar missa minsta lilla grej. Det k�nns som att allt kunde ber�ttats p� ett annat s�tt, men det g�r inte s� mycket n�r man v�l har hakat fast sig bland morden, l�gnerna och korruptionen. Dialogen �r v�lskriven och v�ldigt rapp, det finns inte m�nga lugna stunder. Humphrey Bogart �r tuff, skarpsinnig och vass i k�ften. Sj�lvklart inneh�ller filmen en femme fatale ocks�, det �r ju hon som l�gnaren. Stils�kert och har det mesta man beh�ver i en klassisk amerikansk film noir. Synd att musiken var �t det s�mre h�llet, l�gm�ld jazz � la soundtracket till Ascenseur pour l'�chafaud av Miles Davis hade ju exempelvis varit det ultimata soundtracket h�r. Eller ja, s�dant hade varit b�st i ungef�r varje noir. 4/5
|
|
 |
Stvrmzeit P22  11 okt 2011 19:47
| | RopeTv� unga m�n stryper en klasskamrat, g�mmer hans kropp i en kista och bjuder �ver hans familj och v�nner f�r att utmana det full�ndade brottet. Lagom stabil rulle av Hitchcock, men lite f�r enkelsp�rig. Dessutom �r det lite trist att man vet vad som ska h�nda ungef�r, speciellt n�r den slutar v�ldigt snabbt ocks�. Sp�nningen dyker mest upp i slutet. Motivet f�r mordet var intressant, att ungkarlarna Brandon och Phillip skulle vara �verl�gsna m�nniskor som har r�tt att ta livet av underl�gsna, i detta fallet David. Synd att det inte togs till en h�gre niv�. D� syftar jag p� Brandons �sikter som att civilisation skulle vara hyckleri och hans misantropi, filmen tog ju liksom slut s� hastigt och jag hade g�rna sett en utveckling p� hans t�nkande. Men jag tyckte om det jag s�g. Plus f�r att den utspelar sig i l�genheten hela tiden. 3/5
|
|
 |
Stvrmzeit P22  12 okt 2011 00:48
| | 12 Angry MenEn man f�rs�ker �vertyga de andra elva i juryn om att de b�r ompr�va sina f�rhastade slutsatser i en mordr�tteg�ng. Absolut en trevlig studie i gruppdynamik som lever ganska mycket p� den t�ta dialogen. Att hela filmen utspelar sig i samma rum i princip hela tiden och lyckas h�lla sin sp�nning �r en bedrift. Hur juryn agerar k�nns dock inte helt verklighetstrogen och filmen �r f�r enkelsp�rig och f�ruts�gbar f�r att den ska ha ett h�gre betyg. Tr�kig blir den knappast i alla fall. Henry Fonda �r b�st av alla. En lite �verhyllad klassiker enligt mig. Men �verlag bra och j�mn rulle. 3/5
|
|
 |
Stvrmzeit P22  12 okt 2011 04:17
| | The KillingJohnny Clay har suttit i f�ngelse i fem �r. N�r han kommer ut planerar han en kupp mot en kappl�pningsbana tillsammans med n�gra v�nner. Jod�, Kubrick och noir funkade hyfsat bra ihop. Ljuss�ttningen i de m�rka rummen �r kanon. Ja, det �r v�ldigt stilistiskt. Sj�lva st�ten �r intressant och sp�nnande. Ber�ttarr�sten �r jag dock tveksam till, n�stan lite tillgjord. Man v�njer sig, men den k�nns mest on�dig f�r att den inte �r s� pass dominerande. Annars �r ju ber�ttartekniken finfin. Vad g�ller sk�despel k�ndes det lite oj�mnt p� den fronten. Filmen hade g�rna f�tt vara lite l�ngre med. �ver godk�nt blir det s�klart i slut�ndan! 3/5
|
|
 |
The Laws  12 okt 2011 15:01
| | silent_noise: Men jo, att det k�nns avhugget �r givetvis ingen h�jdare, men � andra sidan, �r serien bra i �vrigt f�r man �tminstone god underh�llning om inte annat. Jafan, den �r ju trots allt klart sev�rd.
|
We are ugly but we have the music. |
 |
Stvrmzeit P22  12 okt 2011 18:35
| | The Seven Year ItchRichards fru och son �ker till landet �ver sommaren och han �r kvar hemma sj�lv. Han har alltid varit trogen, men det blir sv�rt n�r en ny kvinna flyttar in ovanp� och fantasierna brakar loss. The Seven Year Itch �r v�ldigt l�tt att komma in i, huvudkarakt�ren pratar med sig sj�lv lite f�r mycket bara, det �r m�nga monologer och jag vet inte riktigt om det passar p� film n�r det �r av detta slaget. Den �r ju dock baserad p� en pj�s. Skiftandet mellan verklighet och fantasi gillade jag, att det inte var f�r �vertydligt gjort heller. Och Rachmaninoff! Annars k�nns filmen lite f�r l�jlig, kryddad med dumma f�rdomar och Marilyn Monroe �r mest d�r av en orsak. Det flyter ocks� ut till d�lig buskis. Billy Wilder var (som jag har sagt f�rut) b�ttre n�r han var seri�s. 2/5
|
|
 |
WickedPlayboy P  12 okt 2011 20:26
| | Ingen film men, Har nu sett klart alla s�songer med It's always sunny in Philadelphia sjukt h�rlig serie! 10/10
|
Oh herro! |
 |
Stvrmzeit P22  12 okt 2011 22:39
| | The Big HeatDave Bannion �r polis och unders�ker ett sj�lvmord. Det medf�r att hans fru ocks� d�r och nu �r Bannion ute efter h�mnd. Regisserad av Fritz Lang. Glenn Ford �r h�rd. H�mnd och korruption f�r fulla rullar. Tempot g�r r�tt snabbt, men jag tycker att den saknar lite sp�nning, det hade gjort susen. Sedan spelar den inte riktigt i samma liga som andra liknande filmer, den k�nns lite ordin�r. Men storyn �r fortfarande intressant, sk�despelet h�ller en j�mn niv� och det �r snyggt. Fritz Lang var ju utan tvekan duktig p� det han gjorde. 3/5
|
|
 |
Stvrmzeit P22  13 okt 2011 02:18
| | LimitlessEn f�rfattare uppt�cker den topphemliga drogen NZT som f�r honom att anv�nda sin hj�rna m�nga g�nger b�ttre. Han b�rjar tj�na stora pengar och f�r uppm�rksamhet, men drogen har ocks� bieffekter. Till att b�rja med �r denna id� inte s� dum och r�tt intressant egentligen, men n�r man har gjort n�got s� tamt som Limitless av den blir det ju mest dumt. Inte direkt en pekoral om man ser det som film, men det �r inte s� l�ngt ifr�n heller. Faktiskt blev det aldrig s� pass tr�kigt att jag imminent ville st�nga av, f�r immerfort funkade faktiskt handlingen att drivas fram j�mnt. Men � andra sidan var det ju knappast n�got kvalitativt man hade gjort av det banala manuset. Det luktar h�gmod i alla �ra och filmen vill vara smart, men den lyckas inte �v�gabringa n�got s�rskilt av v�rde och blir ist�llet full av tillkortakommanden. Effekterna f�r att visa drogens p�verkan ser mest ut som n�got ur en motbjudande reklamfilm eller en modern musikvideo fr�n MTV, detta f�rl�nar mig inte n�gon som helst upphetsning. Detta �r fj�rde filmen jag ser med Bradley Cooper, han �r inte n�gon hit och han verkar mest vara med sopiga filmer, men det passar v�l honom. Och Robert De Niro �r en sk�despelare som har g�tt ner sig ofantligt mycket, han verkar inte vara med i ens acceptabla filmer l�ngre. S� sk�despelet �verlag var verkligen inte ens n�ra p� att imponera. Trist att man n�stan blev antererad �ver ett speciellt klich�fyllt scenario som k�ndes galet evident n�gonstans i slutet ocks�. V�ldigt svag tv�a. 2/5
|
|
 |
Stvrmzeit P22  13 okt 2011 07:41
| | Horrible BossesTre v�nner kommer p� en id�, att d�da sina chefer. Sj�lvklart g�r inte denna id� som de hade t�nkt sig. Sj�lva id�en �r ju fyndig och g�r att g�ra mycket med, men Horrible Bosses stannar ungef�r vid noll p� skalan noll till hundra. Det g�r ingenting att den m�jligtvis bjuder p� n�gra milda �verraskningar i handlingen, det r�cker tyv�rr inte l�ngt alls och �r bara en diminutiv f�rdel. Eljest �r f�r m�nga moment fortfarande f�ruts�gbara. Till att b�rja med �r ju karakt�rerna uppbyggda p� sjukligt tr�kiga stereotyper. Jennifer Aniston spelar chef till Dale, den kvinnliga rollen som har st�rst plats i hela filmen, hennes karakt�r �r galen i sex, ska vara "sexig", ha lite kl�der och s�ga snuskiga saker f�r att det tydligen �r obscent. Med andra ord �r hon endast med i filmen av en anledning. Lika fantasifullt som ett tomt papper. Att hon �r usel och n�gon som man helst inte vill se r�ken av g�r ju inte saken b�ttre. P� tal om stereotyper, vi har ju ocks� den kriminella svarta killen som �r tatuerad i skallen och ska vara rolig och farlig p� samma g�ng. Humorn �r s� krystad att det inte �r sant, den best�r av hj�rnd�tt gapande (se Charlie Day som spelar �ver att det blir tr�ttsamt), sv�rord och sj�lvfallet torra sexsk�mt. Om det nu skulle vara en svart komedi har ju regiss�ren cyklat k�ppr�tt �t helvete. Filmen blir allts� chargerad och dum p� det usla s�ttet. Ingenting �r anstr�ngt och det finns ingen finess, det �r s� tr�tt att cheferna inte ens har n�gra motiv bakom sina beteenden. Eller jo, Jennifer Aniston har ju det, hon �r ju allenast k�t. Stereotypiskt, hj�rnd�tt, dumt (p� ett pinsamt s�tt), fullt av gruvligt tr�tta f�rdomar och l�g sexhumor, allt utan finess. Nej, tack. Snacka om att chikanera och blamera en god och fyndig id�. 1/5
|
|
 |
WickedPlayboy P  13 okt 2011 13:20
| | Stvrmzeit: Horrible Bosses Jas� var den s� d�lig? Har sett framemot och sett den, fast mest pga Charlie Day �r med i filmen :/
|
Oh herro! |
 |
Stvrmzeit P22  15 okt 2011 19:03
| | WickedPlayboy: Jas� var den s� d�lig? Ja. Ett riktigt bottennapp enligt mig.
|
|
 |
Stvrmzeit P22  16 okt 2011 21:58
| | Domicile conjugalAntoine �r gift och v�ntar sitt f�rsta barn. Fj�rde filmen om Antoine Doinel och den n�st sista. Jean-Pierre L�aud �r som han brukar vara! Det �r en fin, sm�komisk och samtidigt sorglig bild av ett gift par och deras �ktenskap. Dock s� tycker jag att filmen aldrig lyfter p� samma s�tt som alla f�reg�ende verk i samma "serie". Den blir dessutom mycket b�ttre i andra halvan n�r Antoine hamnar i trubbel med b�de kvinnor och sina egna k�nslor. Men fortfarande finns det en hel del charm och flera sm�saker att gilla, exempelvis blommorna och Monsieur Hulot-typen som dyker upp vid t�gstationen mm. 3/5
|
|
 |
Cryptovic P22  16 okt 2011 22:46
| | WickedPlayboy: Jas� var den s� d�lig? Har sett framemot och sett den, fast mest pga Charlie Day �r med i filmen :/ Den g�r att se, om �n p� gr�nsen. Trodde sj�lv att den skulle vara bra d� flera roligare sk�disar var med, men tji fick jag :P
|
GamerZ-n00b |
 |
Stvrmzeit P22  17 okt 2011 18:48
| | Kohayagawa-ke no akiVi f�r f�lja familjen Kohayagawa och deras problem med k�rleken och livet. Varje familjemedlem vill g�ra r�tt och gynna familjen. �nnu ett familjedrama av Ozu. F�rgfullt och fint i alla �ra med genomt�nkta kompositioner. Men jag tycker inte att filmen h�ller riktigt samma klass som m�nga av hans andra verk. Portr�tten k�nns inte lika starka, �ven om de �r p� s�tt och viss intressanta. Vi har ju till exempel fadern i familjen som smyger iv�g lite f�r ofta f�r att tr�ffa n�gon. Samtidigt f�rs�ker han driva familjef�retaget. Sedan kommer ju ocks� gifterm�l in i bilden n�r det g�ller d�ttrarnas fokus. Problemen �r ju ocks� intressanta, men just d�ttrarnas delar verkar inte g� s� l�ngt p� djupet heller. Kanske blir det lite spretigt n�r det ska fokuseras p� flera karakt�rer och att alla inte f�r lika mycket utrymme. Ozu �r ju �nd� Ozu och det �r en fin skildring av vardagen med ett mycket vackert och fridfullt slut. Setsuko Hara skiner ju i sin roll, hon brukar ju alltid vara kanon. 3/5
|
|
 |
Stvrmzeit P22  18 okt 2011 01:27
| | S�shunEn gift tj�nsteman inleder en aff�r med en kvinna i 50-talets Japan. Detta ska vara Ozus l�ngsta film, den klockar in p� 144 minuter. Och det �r 144 v�l fyllda minuter. Otroligt j�mn film med ett bra och �mt fl�de. Det mest intressanta med S�shun �r att det kretsar r�tt mycket runt en aff�r. P� samma g�ng handlar det mycket om f�r�ndringarna i det japanska samh�llet, lite om hur den �ldre generationen j�mf�r nutid och d�tid med kriget som barri�r och hur kyligt och h�rt jobbet kan vara f�r en kontorsanst�lld. Det �r inte direkt en positiv bild av arbetslivet som Ozu har m�lat upp h�r, inte heller �r f�rh�llandet mellan tj�nstemannen Shoji och hans fru speciellt passionerat. Det �r mest kallt och livl�st. N�r jag s�ger det, d� menar jag det som n�got bra f�r det filmen vill skildra och inte n�got som �r skildrat p� ett d�ligt s�tt. Shoji och hans fru har inte heller n�gra barn, man f�r dock veta att de har f�rlorat en son. S� det handlar inte om n�got l�tt f�rh�llande. H�rligt att se Chish� Ry� ocks�, min Ozu-favorit. �ven om det var i en lite mindre roll denna g�ngen. L�gm�lt och samh�llskritiskt med kompetenta m�nniskoportr�tt. 4/5
|
|