Nytt avsnitt idag: Retroresan: Prins Ali � lycklig och fri! (Story of Thor klart, Metal Slug 3 start) S� �r vi tillbaka i vanlig form. Denna vecka har vi spelat Story of Thor (eller Beyond Oasis om man vill vara internationell). Anders n�rmar sig slutet av Final Fantasy VI och n�sta vecka tar vi oss an Metal Slug 3.
Jag har suttit och lyssnat igenom n�gra av era gamla avsnitt och var nu senast inne p� avsnittet d�r ni avverkar Mega man X. I slutet p� det avsnittet b�rjar ni g� in lite p� spelet ni skulle spela till veckan efter, Policenauts. Samson p�pekar d� att han ogillade de medel han var tvungen att ta till f�r att kunna f� ta del av spelet och sa att om han n�gon g�ng skulle kunna komma �ver ett exemplat skulle k�pa det.
Och det fick mig att fundera, nu s� verkar Samson har mer moral �n mig och m�nga andra jag k�nner i kroppen tillsammans i det h�r sammanhanget. Men jag skulle vilja p�st� att g�r ett f�retag en produkt som �r s� nischad att bara n�gon som kan japanska ska kunna njuta av s� kan man faktis inte ha n�gra planer p� att s�lja ett �nda exemplar i v�st, samma sak om ett spel slutar tillverkas, n�r det inte g�r att f� ta p� nytt s� ser jag faktis inga hinder att ladda ner det. Inte precis som att f�retaget hade planerat att tj�na en krona till p� just den utg�van av spelet om dem slutar tillverka det och att handla begangat(ebay, trader ect.) gagnar inte spelbolagen ett skit.
Nu vet jag att detta s�kert inte r�r ert ett dugg d� ni g�rna betalar f�r era spel och tur �r v�l det, att det finns folk �r villiga att l�gga en slant p� det som ger underh�llning.
Ni g�r det superbra jobb, keep on going, or die trying!
En ihopklistrad j�ttel�ng FF-mp3:a tycker jag ocks� var en riktigt d�lig id�, s� n�gra "4-0" blir det inte, inte den h�r veckan i alla fall. Jag tror en s�n skulle bli ganska jobbig att lyssna p� efter ett tag, (�ven om de �r v�ldigt trevliga i sm�portioner) men ett anv�ndningsomr�de skulle ju kunna vara som en extremt opraktisk walkthrough: "Jag har f�r mig att han s�ger n�got om hur man klarar den h�r bossen runt fyra timmar och tjugo minuter..." *spola spola*
Att ni b�rjat presentera n�sta veckas spel en vecka tidigare �r j�ttebra - stort plus! Det har gjort att jag haft tid att leta upp Abe's Oddysee och kommer att spela det kommande vecka. N�got Metal Slug 3 hann jag d�remot tyv�rr inte med, men jag �r nyfiken p� vad ni har att s�ga om det, det d�r �r en genre jag inte �r s� j�ttehemma i.
�ndrad: 10 feb 2010 18:16 av Aloysius, �ndrad 1 g�ng
Fredag = Nytt avsnitt: Retroresan: Lite �umph!� n�r man zombiekr�ks lite (Metal Slug 3 klart, Oddworld: Abe�s Oddysee start) Denna vecka har br�derna retro tagit sig an SNK playmores klassiska Metal Slug. Tredje spelet i serien blir synat i fogarna och vi diskuterar allt fr�n teknikmasturberande animationer till minsta gemensamma n�mnare vad g�ller spelmekanik. N�sta vecka spelar vi Oddworld: Abe�s Oddysee.
Jag har spelat Abe�s Oddysee, fast inte s� mycket som jag velat. Min gamla Playstation 1-kontroll hade klibbat ihop s� jag k�nde mig tvungen att reng�ra den. Tyv�rr lyckades jag f�rst�ra sp�ren p� skruvarna n�r jag f�rs�kte skruva upp kontrollen, s� jag var tvungen att borra upp den med v�ld. S� nu sitter jag h�r med en nyink�pt borrmaskin bara f�r det. En billig Biltema-modell men �nd�. Hursomhelst gick det bra och kontrollen �r som ny igen:
Grafik och ljud: H�r imponerar spelet stort fr�n f�rsta stund. Otroligt v�lgjort i alla detaljer. J�ttevackra f�rrenderade bakgrunder, snygga animationer, hela Flashback/Prince of Persia-animeringen av Abe �r ju halva spelet. Ljudet hj�lper verkligen till att skapa st�mningen med maskinljuden p� f�rsta banan och den h�r stressiga sp�nningsmusiken p� andra banan som passar perfekt med en massa taggtr�d och skuggor. N�r man hamnar i skogen h�r man massor av skumma naturljud och n�got som l�ter som djungeltrummor. �verhuvudtaget jobbar spelet mycket med skuggor och motljus. Mellansekvenserna ser v�ldigt bra ut till skillnad fr�n mycket annat samtida eftersom bakgrunderna redan �r s� snygga och Abe s� liten s� att det inte syns hur l�guppl�st han �r s� ser mellansekvenserna ut som en del av spelet, om n f�rst�r hur jag menar. Ett exempel p� motsatsen fr�n ungef�r samma tid �r FF VII d�r huvudpersonerna �r mycket snyggare i filmerna �n de �r n�r man kan styra dem, vilket ser ganska konstigt ut n�r man triggar ig�ng en film. Det �r f� saker som faller ur ramen och spelet k�nns presentationsm�ssigt v�ldigt helgjutet.
Spelkontroll: Kontrollen �r ju v�ldigt avancerad och en stor del av spelet. Kontrollen har en viss inl�rningskurva, s�rskilt n�r man snabbt m�ste byta mellan att till exempel smyga och springa eller liknande. Mestadels funkar den v�ldigt bra, �ven om jag missat en hel del hopp i flykten n�r man springer.
Speluppl�gg: Spelet �r ju i grunden ett slags plattformspussel d�r man m�ste l�sa ett problem p� sk�rmarna man �r p�, antingen ska man ta sig vidare p� ett ok�nt s�tt, lyckas lura en fiende, eller lyckas f� de stackars Mudokos att �verleva. Spelet satsar p� att g�ra n�gra f� saker v�ldigt bra, (det finns t ex ganska f� olika sorters fiender att f�rs�ka besegra i spelet) vilket ger en ganska avskalad gameplayupplevelse, som kontrasterar mot den v�ldigt detaljerade och �verv�ldigande presentationen. Jag gillar att pusselmomenten �r av typen att man f�rst f�r f�rs�ka fundera ut vad man ska g�ra, men att det sedan �r fullt troligt att man lyckas klanta till det b�de en och tv� g�nger n�r man ska v�l ska utf�ra det. Att man pratar och "mediterar" med sin omgivning �r en kul id�. Jag tycker spelet �r sv�rt, s�rskilt om man ska f�rs�ka hitta alla 99 Modokens, n�got jag f�rmodligen aldrig kommer att orka slutf�ra. Spelet �r ocks� r�tt l�ngt vilket jag tycker �r positivt, dock �r det alldeles f�r l�ngt f�r att spelas medan det �r ett OS p� TV som m�ste tittas p�.
Sammanfattningsvis s� tycker jag att det �r ett riktigt bra spel som �ldrats v�l med rej�l utmaning och imponerande presentation.
Fiskpinnen: Jag undra om n�gon av er v�nliga sj�lar inte kunde t�nka er att n�r alla dela till sagostunden �r ber�ttade s� kanske ni kunde s�tta ihop alla delarna och bilda en stor. Som du �nskar: Retroresan Special: Final Fantasy IV I denna specialare finns alla sagostunder fr�n Final Fantasy IV i ett och samma avsnitt. F�r att fylla ut ytterligare har ocks� lite blandad musik fr�n eller inspirerat av spelet klippts in. H�ll till godo!
�ntligen ett nytt riktigt avsnitt: Det �r kul att g� runt och fisa (Oddworld Abe�s Oddysee klart, Gradius III start) Hello!
S� har vi tagit oss genom det f�rsta spelet som utspelar sig i Oddworld.
Follow Me!
Vi g�r genom vad en komplicerad handkontroll kan g�ra f�r en PSP, f�r�lskar oss i f�rrenderad grafik och m�rkliga ljudmattor.
OK!
Anders har ocks� n�tt slutet av Final Fantasy VI och ger en gedigen genomg�ng av slutet och funderar lite �ver vad han kan ha missat. Samson forts�tter vara lika k�rleksfullt dryg som vanligt.
Great avsnitt blev bara lite mycket snack om era personligheter, visst Samson �r dryg och Anders �r en riktig svenne som b�jer sig fram och tar imot men det �r f�rfan det som �r halva retroresan!
Jag tycker det som �r b�st med er att ni ser mycket p� tv� helt olika perspektiv, Anders p� kanske ett lite mer casual s�tt som �r mer som mitt s�tt, medans Samson gillar kuriosa och sm� detaljer som m�nga inte bryr sig om, och ni funkar perfect tillsammans d�!
Balle... detta g�r att det blir �nnu mer om era personligheter som jag precis klagade �ver..
Jag blev lite f�rv�nade �ver era pizzor, tyckte ni lyfte fram s� m�nga bra och ovanliga saker och inte s� mycket negativt men �nd� fick vi fram en pizza som calzone(boring pizza) och n�gon k�ttf�rspizza som man skulle f� betala kemtv�tten ocks� f�r att kunna �ta, k�nndes som d�liga slutbetyg enligt mig.
Anders kommer det bli FF7 till n�sta vecka eller tar det ett tag till f�r dig att sm�lta FF6?
Stranger's Wrath kom till Xbox utan n�gra st�rre problem i Sverige. Det var nog en PS2-version som aldrig kom, som Samson t�nkte p�. Det verkar ha f�tt hyfsade betyg, jag minns att jag testade det och tyckte att det k�ndes intressant, men annat kom emellan. Som det alltid g�r.
Det blev inget Gradius f�r min del, d�remot har jag b�rjat spela Final Fantasy VII i veckan. Det var f�rmodligen runt 2002 eller n�t s�nt jag senast spelade det, s� var �nd� p� tiden att jag tog upp det. Och Playstation var ju avdammad, restaurerad och framplockad sedan f�rra veckan �nd�... Undra om jag kan h�lla j�mna steg med Anders?
Aprop� f�rra veckan s� har jag drabbats av funderingar kring hur l�nge man skulle �verleva socialt genom att enbart kommunicera som Abe. Har inte tv�ngstankarna sl�ppt n�sta vecka kommer jag f�rmodligen g�ra slag i saken och testa... Man borde klara sig ett tag p� att byta ut "God morgon" mot "Hiiiiilluuuu..!", �ven om det nog ger en del underliga blickar. Sen f�r man bara hoppas att man kan avf�rda alla som st�r resten av dagen med ett "Wait! eller "Schsh...!" utan att det leder till arbetsl�shet och mis�r.
En fr�ga ang�ende n�sta veckas spel: Gills "Conker: Live & Reloaded" till Xbox eller tycker ni att det �r en alltf�r omgjord remake f�r att det ska r�knas som samma spel?
D� har vi spelat klart Gradius III p� SNES. Vi dividerar huruvida det �r sv�rt eller enkelt eller bara simpelt. Anders har ocks� b�rjat sin resa i Final Fantasy VII.
Jag har r�tt trevliga minnen fr�n Conkers Bad Fur Day, fast jag har inte spelat det nu (hade kunnat spela Xbox-versionen, men den skiljer sig ganska mycket s� jag hade nog inte kunnat j�mf�ra mina �sikter s� mycket med era.
(Det �r dock en v�ldigt bra remake. Precis som jag tycker att en s�dan ska vara, lagom mycket b�ttre grafik, s� det k�nns som samma spel, men utan att �gonen bl�der av gamla polygoner som inte kan h�lla sams.)
Nintendo 64 passade v�ldigt bra f�r den h�r typen av spel, den var ju f�rmodligen designad f�r att kunna g�ra ett bra 3D-Mario. F�rgglada cartoonkarakt�rer och fabeldjur ser ju j�ttebra ut medan det s�g mycket v�rre ut n�r man f�rs�kte sig p� mer realistiska m�nniskor. Byborna i de tv� Zeldaspelen till N64 har alltid varit r�tt ot�cka tycker jag, de ser ut som vaggande ballongdjur. �ven i snygga spel som Goldeneye eller Perfect dark s� s�g m�nniskor av n�n anledning aldrig speciellt bra ut, men det kanske bara �r jag som tycker det.
N64 har ju dessutom prestanda som passar lite mer �ppna ytor i riktig 3D. Playstation 1 hade ju ocks� en del plattformsspel som konkurrerade, men jag tror att man hade f�tt kompromissa en hel del om man hade f�rs�kt att konvertera spel som Mario 64, Donkey Kong 64 eller Conkers Bad Fur Day dit.
En sak d�r jag tycker tidens tand gnagt �t r�tt h�ll f�r Nintendo �r faktiskt mellansekvenserna. N64 hade ju s� d�ligt med lagringsutrymme att de n�stan aldrig fick plats f�r FMV att binda ihop historierna, utan man fick ha scriptade sekvenser i spelets riktiga grafik. Det g�r b�de att spelet flyter p� b�ttre och att stilen k�nns mer konsekvent. Av en h�ndelse har jag spelat en del Final Fantasy VII senaste tiden och d�r blir det ganska komiskt ibland n�r man g�r fr�n att se tv� suddiga d�ligt ihoplimmade legoklossar studsa fram framf�r en vacker bakgrundsvy f�r att sedan klippa till en fortfarande idag snygg tecknad film. Och sen tillbaka till kubismen... "Stilbrott" fanns det en anm�rkning man kunde f� i marginalen n�r man skrev uppsats i skolan...
Humorn i spelet �r jag ju barnsligt f�rtjust i, det �r ju n�got speciellt med kontrasten mellan den gulliga milj�n och all "vuxenhumor". Vem har f�r �vrigt best�mt att den omognaste formen av humor ska kallas "vuxen"?
Det ska bli sp�nnande att se om tv� s� dedikerade N64-haters verkligen kan tycka riktigt illa om det h�r spelet?
�ntligen �r vi tillbaka p� riktigt och f�r tummen ur g�llande dissikeringen av Conker�s Bad Fur Day. Vi v�drar v�ra �sikter om Nintendo 64 som plattform, vikten av av bra manus n�r man g�r parodier och att kiss och bajs kan vara b�de roligt och �ckligt p� samma g�ng. Anders har traskat vidare i Final Fatasy VII och n�sta vecka tar vi oss an Gun.Smoke till NES.
Gunsmoke spelade jag ganska mycket n�r jag var liten, d�rf�r kan jag ha vissa sv�righeter med att se det med helt friska �gon idag.
Jag var lite sm�tr�g redan n�r jag var ung s� jag hade l�nge f�r mig att bossarna i spelet hette sitt vapen i "efternamn", det st�r ju i samma stil som namnet, innan banorna. "Cutter Boomerang" l�t ju oerh�rt tufft, f�r att inte tala om "Ninja Darts". Hur jag fick det till att n�gon kunde heta "Devil Hawk Fire Ball" vet jag inte, och de sista bossarna l�ste jag f�rmodligen inte eftersom man �r s� koncentrerad och uppe i varv n�r man kommit s� l�ngt.
En annan konstig sak som sl�r mig �r hur efterbliven texten i introt och eftertexterna �r. Det verkligen tjatas om solnedg�ngen och den ensamme killen, tre, fyra g�nger om. Jag vet inte om det har att g�ra med att spel p� den tiden inte f�rbereddes f�r att �vers�ttas s� att det var sv�rt att f� till texten p� det utrymme som fanns, eller om det helt enkelt var s� att de satte f�rste b�ste japanske praktikant som sett en amerikansk film, att �vers�tta spelet till engelska och de enda ord kan kunde var "people of Hicksville" och "sunset". Dessutom tackar de sig sj�lva i eftertexterna? "Special thanks to Capcom" Vadfalls?! F�r man g�ra s�? T�nk om n�gon skulle g�ra s� p� Oscarsgalan?
Grafiken tycker jag h�ller bra NES-klass, den grafik som finns. Tyv�rr �r den ju ganska variationsl�s, det �r till exempel samma underlag man g�r p�, p� bana 1, 3, 4 och 5. P� den gamla 8-bitarstiden var man ju inte bortsk�md med milj�ombyten s� man blev ju glad och tyckte att det k�ndes fr�scht bara de bytte f�rg p� bakgrunden fr�n en bana till en annan.
Musiken �r ju v�ldigt bra, eller ocks� �r det bara nostalgin so talar. F�rsta banans melodi k�nner nog alla igen.
Speluppl�gget med scrollningen och att man alltid �r v�nd �t samma h�ll och att man liksom sv�var fram �ver gruset g�r att spelet �r ganska likt en rymdshooter. S�rskilt s�ttet man tar sig fram genom att peppra f�r fullt och strafa runt fienderna i cirklar n�r de kommer bakifr�n liknar v�ldigt mycket den stil man har n�r man spelar n�gon form av flygshooter. Skulle man byta ut bakgrunden mot en stj�rnhimmel och spritsen mot rymdskepp skulle man f�rmodligen k�pa det rakt av.
Jag vet inte hur mycket spelets lilla tvist att man m�ste hitta wantedaffischerna f�r bossarna f�r att f� avsluta banan g�r f�r n�gon som spelar spelet f�r f�rsta g�ngen idag. Till min f�rv�ning s� kom jag ih�g var de l�g n�gonstans trots att det var evigheter sen jag spelade spelet. Bossarna var ganska enkla, i f�rh�llande till att komma fram till dem. En av de sv�rast var faktiskt Cutter, med sina jobbiga boomeranger.
Spelet blev sv�rare f�r mig n�gonstans p� fj�rde banan. Innan dess s� var det ganska lugnt, och jag gillade n�r de smalnade av v�gen innan dess eftersom det var enklare att skjuta fienderna som kom framifr�n d�. Men d�r n�gonstans b�rjade de �sa p� med massor av fiender som kom bakifr�n, vilket gjorde det hela klurigare.
N�gra andra saker:
* Jag har h�rt att man ska f� ett annat slut om man varvar spelet tre g�nger, men det �r inget jag f�rs�kt mig p�. R�knar kallt med att Samson kan ber�tta vad som h�nder.
* Enda st�llet jag har problem med den utm�rkta spelkontrollen �r i vattnet p� bana fem. Man kan n�stan fastna p� ett par st�llen och det k�nns allm�nt tr�gt. Delvis medvetet s�klart, det �r ju vatten, men hur t�nkte de d�r?
* Vad g�r ninjas i vilda v�stern? Kinesiska j�rnv�gsarbetare h�r till v�sternfaunan, men japanska ninjor?
* H�sten d�r v�ldigt snabbt f�r mig. Visserligen m�ste dess hitbox vara lite st�rre �n Billy Bobs egen, men jag tyckte n�stan det blev �verdrivet. Eller ocks� �r jag bara usel p� att undvika kulor n�r jag m�ste jobba med en lite st�rre sprite.
Jag tycker att det �r ett roligt och bra spel, men jag ska ocks� erk�nna att jag inte spelar s� m�nga av den h�r typen av spel, s� det kan mycket v�l ha �ldrats illa om man f�ljt genren noga i 25 �r, det vet jag inget om.
Vad tycker och tror ni om en Final Fantasy 7-remake? En alltid lika aktuell fr�ga, men senaste tiden har det ju faktiskt diskuterats ganska mycket p� n�tet.
Jag skulle gilla en remake, men jag tror att det �r v�ldigt osannolikt. FF VII �r designat f�r en tid d� det var mycket billigare att utveckla spel. Skulle man rita om hela spelet i HD och spela in tal f�r alla tusentals m�nniskor man springer p� skulle spelet bli det dyraste de n�gonsin gjort, trots att hela manuset redan �r f�rdigt. En budgetremake till DS eller PSP d�r de kan �teranv�nda en del saker kan d�remot vara mer trolig.
Retroresan: Det mystiska avsnittet (Gun.Smoke klart, Mega Man 10 start)
Denna vecka �r Anders och Samson tillbaks och reder ut Retroresans framtid, snackar h�sttjockisar och vilda v�stern i Gun.Smoke till NES. Anders har ocks� tr�ffat Jenova i Final Fantasy VII och till n�sta vecka lirar vi Mega Man 10.
Nytt avsnitt ute nu! Retroresan special: Bl� Bombaren (Mega Man klart, Kirby's Adventures start)
Denna vecka har vi f�tt storhetsvansinne och best�mmer oss f�r att riva av samtliga delar i den klassiska Mega Man-serien. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, Mega Man an Bass, 9 och slutligen nysl�ppta Mega Man 10. Anders sagostund utg�r d� vi ist�llet bjuder p� en riktig l�ngk�rare med v�r favoritbombare. N�sta vecka byter vi f�rg till rosa och spelar Kirby's Adventure till NES.
Nytt Avsnitt ute nu! Retroresan: Rosa fluff (Kirby's Adventure klart, Jurassic Park SNES start) Vi bekantar oss med den rosa fluffmaharadjan Kirby i hans NES-uppf�ljare. Orerar kring metafysik och brytande av den fj�rde v�ggen och diskuterar hur fluffet kan vara en charad. Anders traskar vidare i Final Fantasy VII d�r han spenderat tiden bland chocobos och minispel i Gold Saucer. N�sta vecka tar vi oss an Jurassic park till SNES.