 |
Aloysius P  17 apr 2010 00:17
| | En po�ng? Ni kan v�l f� femton po�ng eller s� f�r att ni presenterar h�gklassig underh�llning varje fredag helt gratis. ![[smile]](gfx/smilies/smile.gif) Kuriosa kring att grafiken i Kirby �r s� tekniskt avancerad (som man ju m�ste h�lla med Samson om att det �r) �r att det anv�nde ett v�ldigt ovanligt specialchip. MMC5 hette det och det var bara Castlevania 3 bland n�gorlunda k�nda spel som ocks� hade det. Det gav m�jligheter till kraftfulla f�rb�ttringar i grafiken (och ljudet ocks� f�r den delen), men det var tydligen v�ldigt dyrt att tillverka, s� d�rf�r blev det aldrig popul�rt. Sen kom det v�l r�tt sent ocks� under NES levnad.
|
|
 |
Ett Glas Vatten P22  17 apr 2010 13:35
| | Tack f�r �nnu ett lysande avsnitt. Jag m�ste s�ga att jag reagerade med blandade k�nslor n�r ni hade klippt in mig i avsnittet, det var ju egentligen mest t�nkt till er s� det var b�de jobbigt och kul att lyssna till sig sj�lv och veta att fler retroresanlyssnare kommer h�ra det. Jag hoppas att mitt budskap gick fram genom anekdoten iallafall; att megaman �r mer �n bara nostalgi. Att f� se en 7�ring �r 2010 bli helt till sig �ver animationerna i ett spel med NES-grafik �r en fantastisk upplevelse.
Vid en eventuell framtida inspelning ska jag ta mig tiden att skriva ett manus, f�r det blir i slut�ndan smidigare att spela in (s� man slipper klippa och k�mpa lika mycket) och dessutom trevligare att lyssna p�.
Om veckans spel Str�ckspelade Kirby's Adventure ig�r och jag m�ste b�rja med att s�ga att det m�rks att Shigeru och g�nget hade casuals/en bredare massa i �ttanke n�r de designade b�de f�rsta spelet (Kirby's Dreamland till gameboy) och det h�r. Som ni n�mnde kan man i princip flyga igenom alla banor och leka lite med f�rm�gorna n�r man k�nner f�r det. N�r jag spelar prototype vid sidan av kan jag inte l�ta bli att k�nna att de har saker gemensamt i sammanhanget "leka i sandl�dan".
N�got jag faktiskt gillade med spelet, antagligen beroende av mitt hum�r, var att att jag kunde spela det f�rsr�tt och d� lite h�r och var utan att beh�va b�rja om l�ngt tillbaka. Jag kunde till och med slarva och lata mig p� sista bossen, n�r man d�r game over och tar continue s� f�r man �nd� b�rja fr�n slutfasen av bossen - ett s�dant tillf�lle d� man t�nker "varf�r har jag liv om det inte g�r n�got n�r de tar slut" (precis som i Super Mario bros Wii).
Jag tyckte liksom Lephe att det m�rks att det �r ett ganska sent NES-spel, men jag vill hellre p�peka att det m�rks att det inte �r vilka som helst som har ritat spelet, det var ju ett untantag fortfarande 1992 snarare �n en regel att ett NES-spel s�g s�h�r v�lgjort ut a la Capcom/Nintendo. De ska ha all cred f�r sin ambition att programmera s� fina pluffsiga fiender, snarare �n en tidsepok. Min favoritfiende �r de tjocka grodorna som ser ut att ha svalt en annan groda, fantastiskt fina!
Det jag gillade b�st med spelet var nog de s�ta fienderna. Banorna �r ok, kontrollen �r ganska bra, musiken har n�gra h�jdpunkter och grafiken �r s�t. Det �r ett mysigt spel man kan bjuda ett sm�syskon eller en flickv�n p�, utforkargl�djen de har f�rs�kt f� med �r inte lika f�rtr�fflig som i andra nintendospel vilket inte g�r det lika sp�nnande f�r dig som inbitenspelare.
F�rresten m�ste jag p�peka att jag gillar n�r ni g�r in p� djupet och diskuterar Kirby som karakt�r i relation till Mario, Megaman etc, och metaknights hypotetiska relation till Kirby - helt fantastiskt!. Precis s�dana diskussioner som jag sj�lv �lskar att skapa! =) Ju djupare man g�r in p� s�dant i en diskussion desto fler nya s�tt l�r man sig att se n�gonting p�, och man finner saker som kanske inte finns; men likv�l skulle kunna finnas d�r. N�rdens s�tt att t�nka �r det b�sta s�ttet att t�nka, det f�rgyller livet.
Mitt favoritspel med Kirby i huvudrollen - kanske f�rv�nande nog - �r Kirby's Dream Course till SNES. Ett v�ldigt udda golfspel f�r tv� spelare som �r hejdl�st kul och 100% skill, men som beh�ller underh�llsv�rdet i att vara of�ruts�gbart. Till skillnad fr�n till exempel nyare Mario kart- eller Mario party-spel s� �r det faktiskt spelare som kan utf�ra saker som inte motspelare har t�nkt p�, snarare �n att spelet slumpar fram ett bl�tt skal eller "chance time".
�terigen tack f�r ett mysigt avsnitt, ska blir kul att h�ra hur r�tt Samson �r n�sta vecka efter att ha blivit jagad av sina bardomsmardr�mmar! ^^
PS. Jag skulle verkligen uppskatta om ni skulle spela Clock Tower. Som skr�ckentusiast tycker jag att det �r det l�skigaste jag har spelat. L�skigare �n RE, SH, Condemned, Thief eller cthulhu-spelet. Det �r japansk skr�ck till Super Nintendo som inte l�mnade landet men finns i fan�vers�ttningar. Men ta er bara an det om ni v�gar utmana psyket p� ett extremt s�tt. DS
|
Alltid halvfull. |
 |
Samson Wiklund P29  21 apr 2010 18:50
| | Aprop� ingenting kommer n�sta avsnitt vara liite f�rsenat. Oroa er inte, det kommer, men det kommer lite senare �n vanligt.
|
|
 |
Samson Wiklund P29  25 apr 2010 11:15
| | Nytt avsnitt ute!  Denna vecka tar vi oss an Spielbergs dinosaurie-epos Jurassic Park till SNES. Vi diskuterar fejkade f�rstapersonsperspektiv, �ggletande och logik. Anders har traskat vidare i Final Fantasy VII och vi blir lite emotionella n�r sagan tar en k�nslom�ssig sv�ng. Till n�sta vecka spelar vi Streets of Rage 2. L�nkar * Dino Riders * Samsons Gamertag: Move the BongosMusikpaus * Victims of Silence � The Device has been Modified v2Direktl�nk.
|
|
 |
Trazh P22  25 apr 2010 16:35
| | Tjena Samson och Anders (och inte Magnus ![[wink]](gfx/smilies/wink.gif) ). Har precis b�rjat f�lja Retroresan och m�ste s�ga att det �r klockrent bra och lika kul varje g�ng n�r ni snackar. Har faktiskt aldrig tidigare lyssnat p� n�gon podcast, s� ni har f�tt mig till det. Var stolta. ![[cheers]](gfx/smilies/cheers.gif) Veckans avsnitt var intressant med era dinosaurie�ventyr (sk�nt ni �r v�lbeh�llna fr�n ambush-t-rexs) och FF7stunden �r mysig, f�r det �r en av tidernas b�sta spelstorys tycker jag. Anders ber�ttar och sammanfattar det bra, s� jag blir sugen p� att k�ra igenom spelet �nnu en g�ng. K�nner som dig Samson d�r vid Cosmo Canyon n�r Red XIII inser vad hans far egentligen gick igenom. Ett av spelets starkaste moments. Ser fram emot n�r ni k�r n�got spel jag har i min samling, s� jag kan haka p� er och dela med mig av mina �sikter. :D Keep it going, s� v�ntar jag in n�sta avsnitt. ![[bigsmile]](gfx/smilies/bigsmile.gif)
|
| �ndrad: 25 apr 2010 16:36 av Trazh, �ndrad 1 g�ng |
 |
Anders Brunl�f P28  25 apr 2010 19:18
| | Trazh: Ser fram emot n�r ni k�r n�got spel jag har i min samling, s� jag kan haka p� er och dela med mig av mina �sikter. :DDu �r varmt v�lkommen att tipsa om spel som vi kan spela. F�r�vrigt, tack f�r all v�rmande kritik! ![[cheers]](gfx/smilies/cheers.gif)
|
|
 |
pling P19  25 apr 2010 23:12
| | Tjena Samson och Anders ![[smile]](gfx/smilies/smile.gif) Det var ett f�r l�ngt tag sen jag kommenterade sist ^^ Har egentligen inget att s�ga, ska bara l�ta er veta hur j�vla skit bra ni �r!
|
Hello |
 |
AccoWand P22  25 apr 2010 23:12
| | Samson Wiklund: Jurassic ParkF�r mig att minnas Jurassic Park: Operation Genesis bra grejer det. Eller allt med dinosaurier �r bra, senaste Turok �r bra. Samson Wiklund: Streets of Rage 2.Nice, nice. ![[bigcheers]](gfx/smilies/bigcheers.gif)
|
All alone... Just me and the world. |
 |
Aloysius P  28 apr 2010 19:39
| | Jag har spelat lite Streets of Rage 2 i veckan faktiskt, men inte s� mycket och tyv�rr ensam och inte med en kompis, som man ska spela det. S� jag kan nog inte riktigt ge det ett r�ttvist omd�me. Det �r snyggt med stora sprites och ganska f�rgglatt f�r att vara Mega Drive. Publikfriande, skulle man kunna s�ga, med alla spektakul�ra kl�dstilar p� fienderna och de omv�xlande milj�erna. P� n�gra st�llen parallaxscrollar de f�rgrunden vilket ger en snygg effekt tycker jag, ett staket i b�rjan av n�gon bana kommer jag att t�nka p�. Sen finns det ju andra mindre smickrande grafikdetaljer. "Dimman" som introduceras p� bana 3 �r ju rent patetisk, det ser mer ut bildst�rningar �n som n�got annat. Jag kommer f�r �vrigt ih�g att en av de features som man skr�t om n�r SNES lanserades var just transparenta ljuseffekter och dimmor och liknande, vilket jag minns att jag tyckte var en ganska udda sak att skryta om. Om man springer runt i Lost Woods i ALTTP eller i ett sp�khus i SMW direkt efter att upplevt n�gra Mega Drive-effekter s� f�rst�r man ju vad de ville s�ga... Jag gillar musiken, den jag har h�rt i alla fall, �ven om MDs ljudchip (som ni hatar ![[crazy]](gfx/smilies/crazy.gif) ) har sina begr�nsningar. Jag vet inte riktigt om man f�r lust att sl� n�gon p� k�ften av den men det �r trallv�nliga melodier. Dessutom �r det en bra kontrastverkan mellan musiken och det som h�nder p� sk�rmen, exempelvis alldeles i b�rjan av spelet n�r man g�r igenom en bar och det �r sk�n loungemusik d�r, samtidigt som man sl�r ihj�l en massa bus. Dessutom �r ljudet funktionellt emellan�t, vilket inte alltid �r fallet i spel, m�nga spel g�r att spela med ljudet avst�ngt. N�r fienderna skriker s� vet man att de d�tt och inte kommer att resa p� sig mer, vilket kan vara anv�ndbart om man till exempel slagit dem ut ur bild och inte kan se om de blinkar och f�rsvinner och man dessutom �r f�r stressad f�r att h�lla reda p� deras livsm�tare. Det h�r var ju en enormt popul�r genre, och �r det fortfarande, s�rskilt bland retrospelare. Jag �r inte lika entusiastisk och k�nner att jag missar n�got (i just det h�r fallet �r det sj�lvfallet att jag inte hade n�gon att spela tillsammans med, men �ven i �vrigt). Det �r allts� just dessa sidoscrollande 2D-brawler i fejk-3D jag pratar om. Den styltiga spelkontrollen d�r man m�ste s�tta sig sj�lv i r�tt horisontall�ge gentemot motst�ndarna f�r att kunna sl� dem och sv�righeterna att veta hur djupt i bilden de eller jag �r s� fort folk b�rjar flyga runt eller hoppa g�r att jag oftast blir irriterad n�r det g�r d�ligt �n k�nner att det var mitt fel. Uppenbarligen s� har jag ju missat n�got eftersom miljoner m�nniskor tycker helt annorlunda. K�ra Bullen, f�rklara f�r mig hur man uppskattar den h�r genren till fullo.
|
|
 |
Ett Glas Vatten P22  29 apr 2010 09:00
| | Bullen-svar till Aloysius: Det jag tror du missar och saknar �r precis som du sj�lv n�mner den st�kiga grabbiga gemenskapen jag alltid har f�rknippat med s�dana h�r beat 'em up-spel. Turtles 2 till NES och Turtles in Time till SNES �r mina personliga favoriter och jag tycker n�stan att de �r lika roliga �n idag som de var f�r 10-15 �r sen.
|
Alltid halvfull. |
 |
Trazh P22  29 apr 2010 13:24
| | http://www.newgrounds.com/portal/view/534416detta sk�na flashspel kanske vore n�got f�r retroresan? ![[wink]](gfx/smilies/wink.gif) haha, �ven om det inte �r till gamla konsoler s� �r det ju j�vligt retro egentligen. Bara en tanke. ![[bigsmile]](gfx/smilies/bigsmile.gif)
|
|
 |
Aloysius P  29 apr 2010 18:13
| | Ett Glas Vatten: Bullen-svar till Aloysius: Det jag tror du missar och saknar �r precis som du sj�lv n�mner den st�kiga grabbiga gemenskapen jag alltid har f�rknippat med s�dana h�r beat 'em up-spel. Ja, det �r ju definitivt roligare om man �r tv�. Men jag totals�gar absolut inte SoR2, jag ser ju kvaliteterna, det �r mer denna subgenre i stort som jag inte har lika kul med som alal andra verkar ha. N�r det g�ller grabbigt co-op i samma soffa s� hade jag roligare under den h�r tidsepoken med att t ex spela p� samma lag i olika sportspel. Eller senare tv� mot tv� n�r N64 kom och man kunde spela fyra.
|
|
 |
Samson Wiklund P29  1 maj 2010 18:33
| | Nytt Avsnitt ute nu! Retroresan: V�ldigt vackert n�stan (Streets of Rage 2 klart, Actraiser start)  S� har vi slagit oss fram genom Streets of Rage 2, Samson har bes�kt G�teborg och Retrospelsm�ssan medan Anders traskat vidare i Final Fantasy VII (och har varit med om den d�r scenen). Samson h�lsar ocks� ett j�ttestort tack till Niddeigbg som var v�rldens bussigaste och lotsade Samson i G�tet samt erbj�d logi och trevligt s�llskap. L�nkarRetrospelsm�ssanSamsons reportage fr�n m�ssanSuper mario crossoverBitl�f.seGameplayer FMMusikpausSimon Viklund - Bionic Commando Rearmed (main theme) iTunesYoutubeLast.FMDirektl�nk till avsnittet.
|
|
 |
Ett Glas Vatten P22  3 maj 2010 12:37
| | Ang�ende Ocarina of Time:Jag hade samma problem som ni f�rut. Vid tiden det kom hatade jag hur det s�g ut och tog avst�nd fr�n det och spelade ist�llet 2D-spelen, men ju mer tiden gick desto v�rre blev tjatet fr�n kompisar och brorsor om att jag bara var "en grafikb�g". (Detta var n�r vi befann oss i den �ldern d� man tyckte att prefixet b�g kunde fungera nedv�rderande). Detta gjorde att jag gav spelet en chans. Oj vad jag led. Jag led faktiskt stort, det var s� fult, det var s� tr�kigt, det var s� l�ngsamt. Jag l�ngtade efter Dreamcast. Tiden gick och det gamla tjatet l�d nu att jag inte hade spelat tillr�ckligt l�ngt; "bara tv� tempel med vuxna Link". Det blir 5 tempel t�nkte jag. N�gra �r senare hade Dreamcast kommit och f�rtrollat mig med nextgen-upplevelser f�r att sedan d� i mina armar och jag hade �verg�tt till gamecube. Vid den h�r tidpunkten hade N64-spel blivit billiga p� begagnathandeln och jag k�pte p� mig ett g�ng med spel som jag vet att jag gillade, en kontroll med fr�sch analog. Jag fick �ven tag p� ett ex av OoT och Mayoras Mask till fint pris, s� jag slog till. Vid den h�r tidpunkten hade jag blivit m�ttad p� grafiken jag hade hungrat sen jag fick Toy Story p� VHS i f�delsedagspresent, och jag hade slutat bry mig lika mycket om "kantighet" eller att munnar inte r�rde sig. Jag hade alltid gillat musiken i Zeldaspel, det var �ven den enda kvalit�n som jag inte hade nekat 64-spelen. Jag t�nkte att jag ska ge spelet en 6:e chans (ja, det r�kade faktiskt vara det) och att jag iallafall kunde njuta av midi-melodierna. En sommardag st�ngde jag in mig i ett m�rkt svalt rum och satte mig sk�nt n�ra en 28" CRT-TV. Mobilen var avst�ngd, familjen hemifr�n och inget skulle st�ra min spelupplevelse. Utan tankesp�kena eller andra yttre faktorer skulle det bli en "ren" upplevelse, t�nkte jag. Det funkade. Jag hade faktiskt j�ttemysigt. Jag halva spelet sedan tidigare och sprang igenom det f�rv�nansv�rt njutfullt, och resterande del av spelet tyckte jag var fantastiskt. Det mest fantastiska var dock att det fick mig att spela Mayoras Mask: det jag �n idag anser vara ett av de mest st�mningsfulla spelen n�gonsin. MM var f�r mig helt nytt, fr�scht och of�rst�rt. En fantastisk v�rld proppad med sidequest och en sp�nnande press p� huvudpersonen och dig som spelare. Vad jag vill s�ga �r helt enkelt att det inte �r f�r sent, det kan komma en dag d� sinnesupptagningen din kognitiva tolkning �r helt f�r�ndrad fr�n idag. ![[smile]](gfx/smilies/smile.gif) ------------------------------------------------- Sen m�ste jag bara fr�ga Samson, i slutet av din mysiga ber�ttelse om m�ssan avslutar du med frasen "mer �n bara nostalgi", liksom jag i anekdoten jag skickade er f�rut, bara slump eller blev du inspirerad? Nog med pladder fr�n mig. ![[wink]](gfx/smilies/wink.gif) Keep the strong work going up! ![[bigsmile]](gfx/smilies/bigsmile.gif)
|
Alltid halvfull. |
 |
Trazh P22  3 maj 2010 14:07
| | Ett Glas Vatten: Keep the strong work going up! ![[bigsmile]](gfx/smilies/bigsmile.gif) D�r har vi det d�r igen. ![[bigcheers]](gfx/smilies/bigcheers.gif)
|
|
 |
Aloysius P  3 maj 2010 17:56
| | Ny skulle ju k�rt p� sp�ret med omoderna pizzor. En flygande Jakob-pizza, en r�kcocktailpizza, eller varf�r inte kassler i ugn med ananasskivor p�? ![[crazy]](gfx/smilies/crazy.gif) Det �r kanske i och f�r sig mer 80-tal �n tidigt 90-tal men �nd�. Ett tips till Anders som gillar Vincent och hade lite problem med Deathblow. Vincent har ett vapen som har 255 % i accuracy och allts� �r som klippt och skuren f�r Deathblow. Du kan dock vara lite f�r l�ngt i spelet f�r att det vapnet ska vara bra, du kan ha f�tt f�r m�nga b�ttre vapen senare helt enkelt.
|
|
 |
Samson Wiklund P29  3 maj 2010 18:07
| | Aloysius: y skulle ju k�rt p� sp�ret med omoderna pizzor. En flygande Jakob-pizza, en r�kcocktailpizza, eller varf�r inte kassler i ugn med ananasskivor p�? Det �r kanske i och f�r sig mer 80-tal �n tidigt 90-tal men �nd�.LMAO! Klockrent!
|
|
 |
Ett Glas Vatten P22  3 maj 2010 20:47
| | Nu, n�r du ocks� har n�mnt det s� att jag inte betingar dig p� n�got vis, kan jag till slut s�ga hur f�rj�vla hemsk Cait Sith �r.
Det �r m�jligt att det �r n�gon skum japansk humor med honom som jag inte fattar, men jag tycker inte att han tillf�r ber�ttandet ett smack, plus att som du f�r veta senare [inte l�sa anders] Dold text: de andra i partyt l�ter honom fortfarande vara kvar i partyt �ven om han varit �r hinder f�r dem och hotat om marlenes h�lsa! Helt muppat efterblivet.
Han �r f�rj�vla hemsk helt enkelt! S� det s�.
|
Alltid halvfull. |
 |
Anders Brunl�f P28  3 maj 2010 22:12
| | Aloysius: Ny skulle ju k�rt p� sp�ret med omoderna pizzor. En flygande Jakob-pizza, en r�kcocktailpizza, eller varf�r inte kassler i ugn med ananasskivor p�? Det �r kanske i och f�r sig mer 80-tal �n tidigt 90-tal men �nd�.Det var myyyycket b�ttre �n n�gon av v�ra pizzor. Jag och Samson var b�da tokigt tr�tta och degiga i huvudet. Jag var dessutom riktigt d�ligt f�rbered. Min pizza blev med det helt ihop-h�ftad, och inte s� bra.
|
|
 |
Anders Brunl�f P28  3 maj 2010 22:13
| | Ett Glas Vatten: Han �r f�rj�vla hemsk helt enkelt! S� det s�. I will never use Cait Sith! NEVER!!
|
|
 |
Ett Glas Vatten P22  4 maj 2010 22:55
| | Anders Brunl�f: I will never use Cait Sith! NEVER!!D� �r vi tv�. En tv�ngsm�ssig grej jag alltid var tvungen att g�ra n�r jag fick v�lja/strukturera om mitt party var att s�tta Cait Sith l�ngst ner till v�nster i f�nstret med karakt�rernas avatarer. Det k�ndes liksom smutsigt med honom d�r uppe bland de andra, han passar mycket b�ttre i ett ensamt h�rn. Testa, det �r tillfredsst�llande! ![[cheers]](gfx/smilies/cheers.gif)
|
Alltid halvfull. |
 |
Ett Glas Vatten P22  5 maj 2010 11:02
| | Ett Glas Vatten: En tv�ngsm�ssig grej jag alltid var tvungen att g�ra n�r jag fick v�lja/strukturera om mitt party var att s�tta Cait Sith l�ngst ner till v�nsterMenade f�rst�ss l�ngst ned till h�ger! ![[wink]](gfx/smilies/wink.gif)
|
Alltid halvfull. |
 |
niddeigbg P  5 maj 2010 13:00
| | Anders Brunl�f: I will never use Cait Sith! NEVER!! Aaaaahahahahhaaaa! K�nde precis samma sak n�r jag var d�r. "N�h, du din backstabber f�r st� p� reservlistan och g�ra ingenting. Ingenting skall du ha, ingen EQ, ingen materia, ingen XP. INGENTING! H�R DU DET?!" XD
ActRaiser: Jag och en kompis spelade detta ute p� hans landst�lle p� Ut� en sommar f�r l�nge sedan. Jag har det p� min egen lista �ver spel som jag skall spela eller spela om, och hoppades p� att vara med p� Retroresan denna g�ng, men s� blev inte fallet. F�rsta varvet av Mass Effect 1 gick varmt p� mina grafikkort ist�llet; hoppas p� att bli klar med det i helgen faktiskt.
Det som vi lade m�rke till oerh�rt tidigt var att SoulBlazer och ActRaiser l�nar s�v�l art-style, musikstil, HUD och ljudeffekter fr�n varandra. Jag �r os�ker p� vilket spel som var f�rst, men vi spelade SoulBlazer f�rst, s� vi s�g det som orginalet.
Att spela ActRaiser var som att spela m�nga spel i ett. F�rst var det shooter-delen i samarbete med en oerh�rt simpel SimCity-variant. Sedan kom man in i det sidscrollande plattformsspelet som slogs ihop med ett hack'n'slash/beat 'em-up. B�da dessa mash-ups inneh�ll tillr�ckligt bra bitar fr�n sina genrer f�r att resultatet skulle bli bra utan att vara �verv�ldigande och plottrigt.
Grafiken var v�lgjord och stilren, musiken var v�lskriven och episk och spelk�nslan och underh�llningen var h�gst n�rvarande. Ljudeffekterna var v�ldigt arkadiga, men vi hade fullt upp med att klanka ner p� att det var samma som i ett av v�ra favoritspel, SoulBlazer. Att det kanske var samma utvecklare eller utgivare var inte n�got som vi kommit underfund med �nnu, f�r oss var ett spel ett spel den h�r tiden. Det var ett g�ng som gjorde Mega Man, det var ett g�ng som gjorde Street Fighter, att det fanns ett f�retag bakom som hette Capcom var ointressant. Dock s� fungerade Konami-koden m�rkligt nog p� alla spel som hade den v�lk�nda jingeln n�r man startade dem, kul att speltillverkarna anv�nda samma p� kod och jingel p� m�nga spel.
Det var helt enkelt ett av de b�sta byten som han hade gjort p� v�r lokala KBS. Jag minns spelet som en s� stark och bra titel att en del av de Wii-points jag fick i f�delsedagspresent f�r n�gra �r sedan direkt gick till att dra ned det fr�n WiiStore tillsammans med Super Metroid och A Link to the Past.
SoulBlazer �r f.�. ett spel som Retroresan b�r l�gga till bland sina destinationer. Om ni g�r det s� garanterar jag att �sidos�tta tid att f�lja med.
|
|
 |
Aloysius P  5 maj 2010 19:19
| | Jag spelade Actraiser n�r det var n�gorlunda nytt, b�r v�l varit 1993 n�gon g�ng. Stadsbyggardelen av spelet var betydligt roligare och intressantare �n actionmomenten, inte f�r att de egentligen var d�liga utan f�r att det fanns ganska m�nga s�na liknande spel till NES och att lite strategi och statsbyggande k�ndes betydligt modernare och mer sp�nnande p� min nya SNES. Jag hade ingen PC eller Amiga n�r det begav sig och var d�rf�r ganska sv�ltf�dd p� spel som ens var i n�rheten av den genren. �ven om Sim City faktiskt d�k upp till SNES ungef�r vid det h�r tiden. Det �r mycket m�jligt att det egentligen �r tv�rtom idag, att plattformsactionbanorna �r det som h�llit medan den andra biten �ldrats som gamla r�kor i solen. Att uppf�ljaren �r ett renodlat actionspel talar kanske en del f�r det. niddeigbg: SoulBlazer �r f.�. ett spel som Retroresan b�r l�gga till bland sina destinationer. Om ni g�r det s� garanterar jag att �sidos�tta tid att f�lja med.De kommer ju att falla f�r trycket f�rr eller senare och spela Terranigma n�gon g�ng i framtiden, och d� kanske Soulblazer skulle vara en bra b�rjan. ![[cool]](gfx/smilies/cool.gif)
|
|
 |
Kreese P36  5 maj 2010 22:42
| | Fasen vilken skoj grej detta med podcasts. Faktiskt den f�rsta g�ngen jag provar p� det... Radio som man vill h�ra p�, helt underbart!
Sjukt skoj att du gjorde inslaget om Retrospelsm�ssan Samson, �ven om min �stg�tska blev lite v�l tydlig i intervjun. ;)
N�v�l. Det ska bli skoj att f�lja detta projekt!
|
|