Ett Glas Vatten: Jag �r inloggad och kan bara "anm�la" eller "l�nka" n�r jag klickar p� +. Du kan bara �ndra ditt inl�gg under en kort tidsperiod efter du postat det. Tror det r�r sig om ca 5 minuter.
Sluta klottra p� v�ggarna, annars tar vi bort dom! - Vaktm�starna
Jag k�pte Nintendo World Cup n�r det sl�pptes i Sverige sommaren 1991. Man skulle ju kunna tro att det sl�pptes till VM 1990, men det �r v�l antagligen s� att det anpassades till hur det gick d�r eftersom Kamerun �r ett av de f� lag som �r med och de gjorde ju som bekant storsucc� just i VM -90.
Det var bara det andra fotbollsspelet till NES, trots att NES funnits i Sverige sedan 1986, s� som NES-�gare var man verkligen sv�ltf�dd p� fotboll. Det f�rsta var den svarta kassetten Soccer som kom redan 1987. Hade man inte en hemdator som man kunde spela Kick Off p� s� hade man inte s� mycket annat att spela fotboll p�. Varf�r fotboll var s� mobbat p� NES kan man verkligen fr�ga sig, det sl�pptes m�nga fler golfspel f�r att ta ett exempel. NWC sl�pptes antagligen ocks� egentligen mest f�r att promota Four Score, fyraspelaradaptern som kom ungef�r i samma veva.
Jag har dammat av spelet och spelat lite singleplayer trots att det antagligen inte g�r sig r�ttvisa annat �n genom tv� eller fyra spelare.
Jag gillar ljudet �verlag. Titelmelodin �r medryckande och de sm� nationsspecifika trudelutterna f�re varje match k�nns som lyx f�r att vara NES. Ljudeffekterna n�r man tacklar ner varandra k�nns k�ttiga och fina. St�mningen under match skulle kunna vara lite b�ttre. Det �r v�ldigt abrupt n�r det blir m�l, d�r m�nga andra spel har fanfarer, jubel och m�lgester. Kanske hade de s�dana men uppt�ckte att matcherna kunde sluta 22-20 under testningen och d�rf�r besl�t sig f�r att ta bort dem f�r att �ka tempot?
Grafiken �r ju minst sagt lite speciell. Eller inte med tanke p� att det �r �teranv�nda sprites fr�n andra spel. �ven om d�dsanimationen varje g�ng en spelare blir ordentligt tacklad �r r�tt smakl�s tycker jag att den formen av tydlig serietidningsgrafik funkar bra under NES. N�r spel p� konsolen f�rs�kte sig p� mer realistisk grafik i sportspel s� blev det ofta v�ldigt stelt och tr�kigt. Som i Blades of Steel. Gameplaym�ssigt �r spelet v�ldigt oseri�st. En stor del av spelet �r att varje lag har specialare, skott som flyger genom luften p� olika magiska s�tt. En m�rklig sak med detta �r hur otroligt obalanserade dessa �r, med tanke p� att spelet inriktar sig p� multiplayer. Vissa lags specialare g�r "alltid" in, som Argentinas, medan andra kr�ver att man st�r framf�r motst�ndarm�let (som Italien och Frankrike), medan till exempel V�sttysklands vobblar i luften och g�r �ver i h�lften av tillf�llena om man g�r en bicicleta. Den andra stora saken i gameplayet �r ju att man ger sina medspelare order medan man sj�lv bara styr en spelare. N�got som funkar r�tt okej eftersom spelutvecklaren inte fattar att det �r 11 man i ett fotbollslag egentligen.
Gameplayet blir snabbt ganska enformigt n�r man spelar ensam eftersom det finns ett par enkla s�tt att g�ra m�l p� (som tydligen suttit i ryggm�rgen hos mig och v�ntat i 15 �r p� att jag ska plocka upp spelet igen).
Det �r m�rkligt hur d�lig koll speltillverkarna hade p� vad som efterfr�gades p� den h�r tiden. Jag och alla jag k�nde som spelade spel vid den h�r tiden var �verlyckliga varje g�ng ett nytt sportspel hade med ytterligare en feature fr�n sporten som gjorde att spelet blev mer realistiskt, hur liten och obetydlig den �n var. Kunde man f� ett gult kort i ett fotbollsspel var det j�ttekul, h�ll domaren dessutom reda p� vilka som f�tt gula kort och d� kunde ge r�tt kort till de som fick sitt andra gula kort s� var det helt fantastiskt. N�r matchklockorna i spelen b�rjade ha 2 x 45 minuter snabb fejkad tid ist�llet f�r 2 minuter riktig tid s� k�ndes det som ett riktigt stort framsteg. Oftast var det designbeslut och inte tekniska begr�nsningar som satte agendan. Allt det d�r kom ju vartefter och de realistiska spelen segrade och partyfotbollsspelen blev en nisch. Men det hade de inte f�rst�tt vid den h�r tiden.
Det h�r spelet spretar v�ldigt mycket. � ena sidan �r det som sagt helt oseri�st med spelare som f�r �gonen utsparkade, domare som tagit semester och specialsparkar som g�r i m�l fr�n egen h�rnflagga. � andra sidan inneh�ller det en massa funktioner som ofta inf�rdes i de seri�sa fotbollsspelen l�ngt senare. Man kan �ndra laguppst�llningar, man kan st�lla in hur medspelarna ska bete sig i olika situationer, man kan kommunicera med medspelare under match, spelarna har stamina och kan bli tr�tta (visserligen genom att man sparkat ner dem f�r m�nga g�nger men �nd�), spelarna har personligheter och unika utseenden, man spelar med bara en spelare hela tiden (vilket jag har f�r mig marknadsf�rdes som den ultimata simulatorupplevelsen n�r man kunde v�lja att g�ra det i en k�nd sportspelserie tio �r efter det h�r spelet).
Jag tror man f�r se spelet som en konceptbil i en utst�llningshall. Vissa delar �r �teranv�nda, den �r fullproppad med funktioner som �r l�ngt f�re sin tid och det finns en massa lull-lull och krom f�r att folk ska komma dit och titta. Om den d�remot funkar s� bra att verkligen k�ra omkring med �r en annan fr�ga. Finns det konceptpizzor?
Trazh: �r det f�rsent f�r att kommentera inf�r n�sta avsnitt?:O Ja, tyv�rr. Vi spelade in under g�rdagskv�llen.
Aloysius: Nintendo World Cup Tack f�r ditt djupg�ende och v�ldigt matnyttiga inl�gg. Tyv�rr missade vi helt det just n�r vi spelade in avsnittet - och vi har inget annat att skylla p� �n den m�nskliga faktorn.
S� forts�tt ge oss feedback och skriv vad du tycker om spelen i fr�ga, f�r det sporrar oss som fan! Till n�sta avsnitt ska vi vara mer vakna, det lovar jag!
Anders Brunl�f: Ja, tyv�rr. Vi spelade in under g�rdagskv�llen. typiskt :C, jag som hade spelat igenom spelet och t�nkte dela mina tankar om det. aja, laddar upp inf�r n�sta veckas spel ist�llet, som jag ocks� r�kar ha :D
Trazh: typiskt :C, jag som hade spelat igenom spelet och t�nkte dela mina tankar om det. aja, laddar upp inf�r n�sta veckas spel ist�llet, som jag ocks� r�kar ha :D L�ter bra det! Och du f�r mer �n g�rna skriva lite om vad du tyckte om veckans spel h�r i tr�den i alla fall, jag vet att i alla fall jag kommer l�sa och ta det till mig.
I takt med dagens premi�r av fotbolls-VM i diamantlandet i s�der har vi spelat klassiska Nintendo World Cup till NES. Vi snackar specialsparkar och blir fotbollsnostalgiska med VM i Italien, VM i USA och kl�mmer in VM lite �verallt samtidigt. Anders har ocks� traskat vidare i sagostunden och spelar huvudhistoria igen efter tv� veckors sido�ventyr. N�sta vecka spelar vi Mighty Morphin� Power Rangers till SNES.
Anders Brunl�f: Tack f�r ditt djupg�ende och v�ldigt matnyttiga inl�gg. Tyv�rr missade vi helt det just n�r vi spelade in avsnittet - och vi har inget annat att skylla p� �n den m�nskliga faktorn.
S� forts�tt ge oss feedback och skriv vad du tycker om spelen i fr�ga, f�r det sporrar oss som fan! Till n�sta avsnitt ska vi vara mer vakna, det lovar jag! Det �r lugnt, men jag f�ruts�tter naturligtvis ett djupt och innerligt f�rl�ttal till n�sta avsnitt, n�got fullt i stil med en japansk �ngerfull f�retagsledare.
D� var man �ntligen tillbaka i sync och kan lyssna p� avsnitten n�r de kommer igen =)
World Cup: Jag minns att vi spenderade en hel sommar med n�stan bara World Cup. Till den graden att vi lyckades lista, iaf som det verkade i v�ra unga �gon, att USA hade det b�sta laget om man flyttade om gubbarna lite. Frankenstein skulle vara back, om det inte var m�lis. Bulan skulle vara back, eller om det var han som skulle vara m�lis, Tony Montana skulle vara forward... vi kunde deras namn tillslut, men smeknamnen var b�ttre identifierare. Ibland var det kul att tackla ut ett lag ocks�. Efter ett m�l st�llde de sig upp igen, men t�lde bara en tackling till innan de lade sig ner igen tills n�sta m�l.
Mighty Morphin' Power Rangers
Power Rangers kom cirka 5 �r f�r sent f�r mig. Jag minns att jag och mina klasskamrater blev oerh�rt exalterade n�r TV3 b�rjade g�ra reklam f�r att de skulle b�rja visa programmet. Dagen efter f�rsta avsnittet var det en gemensam moll-ton �ver allihopa och vi var �verens om att det var ett riktigt d�ligt program. Det enda det d�g �t var att titta p� n�r TV3 stod p� n�r man �t frukost innan skolan och man erk�nde aldrig att man faktiskt tittade i brist p� annat.
Jag fnissade ganska fint innan jag slog p� spelet i undran �ver hur d�ligt det kunde vara. Dock h�jde jag p� �gonbrynet n�r jag s�g att det var Bandai som l�g bakom det, d� jag anser att de faktiskt ha sk�tt sina spel ganska bra p� sistone. �ven vissa av deras 2D-fighters f�r Dragonball Z har varit OK i min mening. Mitt hopp f�r spelet gick iaf fr�n ingenting alls till att det faktiskt kunde ha n�got att komma med.
Grafik: Spel var verkligen f�rggrannare f�rut. Det �r definitivt ett SNES-spel, �ven om det inte �r ett vackert SNES-spel. N�gra saker funderade jag fortfarande �ver. 1. Varf�r brydde de sig tillr�ckligt mycket f�r att g�ra sprites f�r alla Rangers, i alla f�rger, och ge dem egna, unika r�relser och attacker, men inte tillr�ckligt mycket f�r att g�ra b�de manliga och kvinnliga Rangers? Eller blev tjejerna biffiga n�r de satte p� sig dr�kterna och jag minns det bara inte? Och varf�r har tjejerna olika stora br�st beroende p� vilken vinkel de st�r i? 2. Varf�r �r den svarta snubben animerad som en super-stereotypisk neger rakt ur de rasistiska Disney-animationerna fr�n mitten av 1900-talet? OK, han dansar och �r ganska boogie i TV-serien ocks�, men f�r i helvete? Det �r verkligen ett praktexempel p� hur japanerna �r rasistiska som fan. OK, det var hysteriskt kul ocks�, men inte PK =) 3. Varf�r har den bl�a snubben gylf p� sina h�ngselbrallor? O_o
Animationerna �r mjuka och snygga, men jag f�rst�r inte varf�r de �r gjorda som de �r. I allm�nhet �r jag n�jd med hur spelet ser ut, �ven om jag har n�gra fr�getecken.
Ljud: Ingenting s�rskilt. Musiken blir dock enformig ganska snabbt.
Kontroll: Simpel och responsiv. Det enda jag saknade var f�rm�gan att kunna byta h�ll i luften, d� jag ibland hoppade �t fel h�ll f�r att min hj�rna var f�r snabb f�r mina fingrar, vilket ledde till att jag landade p� saker som jag inte skulle. Dock var det lite kul att lista ut kontrollen. Man tvingades till att klura ut att man kunde h�nga p� r�r och hoppa p� v�ggarna. Vilket i sin tur ledde till att jag hittade upp�t+attack, vilket gjorde att Pinky blev det enda valet, d� hon var ensam att ha en distans-attack. Det blev en ordagrant LOL f�rsta g�ngen jag s�g henne svinga b�gen som ett bashing-vapen d�remot, var bland det dummaste jag sett XD
Sv�righetsgrad: Aaaaaahahahahahahhaaa. De satte sv�righetsgraden korrekt gentemot m�lpubliken iaf =) Hj�rnd�tt s� det f�rsl�r dock, ingen utmaning alls. Det var en boss som ens var intressant att m�ta och det var han p� bygg-omr�det. Dock s� m�rkte jag att man kunde - nu kommer en term som man anv�nder n�r man spelar Laserdome p� t�vlings-niv� - "blackpacka" honom, vilket inneb�r att man kunde timea sina attacker p� ett s�dant s�tt att han aldrig hinner mot-agera. Detta blev som l�ttast n�r man var Pinky och bara st�llde sig l�ngst till v�nster och sk�t pilar med j�mn rytm. Jag hade g�rna sett att det var sv�rare �n det var, f�r det h�r var ungef�r p� samma niv� som icke-boss banor fr�n Cobra Triangle.
Sammanfattning: Jag hade faktiskt kul med det h�r spelet. Men d� skall det understryka att jag bara spelade det runt 30-45 minuter �t g�ngen innan jag g�tt och lagt mig - och ja, det inneb�r att jag klarade spelet p� andra "sittningen" - s� seriositeten var knappast p� h�gsta niv�. Att uppleva de olika karakt�rerna tyckte jag var underh�llande och spelet lade till en niv� av mekanik i bra takt. Dock tror jag inte att det hade varit underh�llande om det varit l�ngre utan hade i det fallet g�tt �ver till att bara var tr�ligt. I pizzaform s�ger jag att det �r en barn-Funghi; tomat, ost, champinjoner. Ut�ver att den �r gjord f�r barn s� har den ingredienser som g�r en pizza, bara det att den inte riktigt blir en intressant pizza om man inte l�gger till mer ingredienser, eller om man �ter den n�r man �r tr�tt/bakis. Personen som �ter pizzan har dessutom gigantiska negerl�ppar.
Smalbenssparkar med en 100m h�g robot �r fan k�rlek dock.
Nytt Avsnitt ute nu! Retroresan: Retroresan: Smalbenssparkar med en 100 m h�g robot �r fan k�rlek (MMPR klart, WBIMW start)
S� har vi spelat Mighty Morphin Power Rangers till SNES och funderar �ver palettbyten, endimensionell 2D, stereotyper och vi har itne blivit klokare �ver varf�r n�gon kan f�redra Power Rangers framf�r en viss grupp muterade sk�ldpaddor. Sagostunden utg�r tyv�rr men ist�llet har vi Anders spoilerfyllda lista �ver topp tio bossar att g� genom. Vi h�jer ett varningens finger f�r er som inte vill f� 10 slutfighter avsl�jade.
Nytt avsnitt: Retroresan: Ge honom p� tafsen och upph�va f�rbannelsen (WBIMW klart, Tiny Toon Adventures start)
Vi g�stas av Andreas Ljungstr�m och Sebastian Magnusson fr�n Radio Speltorsk och tillsammans har vi alla fyra spelat Wonder Boy in Monster World och delger v�ra k�nslor om guldfarmande, stora bossprites och om hur spelstilar f�r�ndrar upplevelsen av ett spel. Sagostunden utg�r �ven denna vecka. Ist�llet f�rs�ker Anders ta reda p� vad speltorskarna har f�r spelbakgrund och vad de (och Samson) tycker och tror om nya spel och om de n�gon g�ng kommer k�nnas lika magiska i rosaskimrande nostalgi.
Hej och tack f�r en riktigt bra podcast. Har aldrig lyssnat p� n�gon svensk tidigare men ni har verkligen f�ngat mitt intresse. B�rjade lyssna p� Anders sammanfattning av FFIV och kommer lyssna ikapp nu under semestern!
Ett tips p� n�gra sk�na retrospel: Chrono Trigger, Donkey Kong Country-serien (fr�mst 2an) eller Secret of Mana till SNES! Skulle vara h�rligt att h�ra era tankar kring dessa.
Har till slut en (smula udda) fr�ga: har n�gon av er flickv�nner? T�nker p� hur ni har tid till allt detta ljuvliga spelande varje vecka.
K�re Anders och Samson! Tack f�r en trevlig v�r med m�nga glada stunder och sorgliga stunder, som ni b�gge vet �r jag mest en stor fan av sagostunden. Jag har ju sv�righeter med retrospelande d� jag inte har retrokonsoller
Men om jag f�r tag p� retrokonsoller eller emulatorer s� har jag lite fr�gor ni g�rna f�r svara p�: Vilken �r den b�sta retrokonsollen om du inte var med p� den tiden? Vilka fem spel m�ste jag prova? Vilka fem spel skall jag absolut h�lla mig borta fr�n?
Ha en fet sommar!
/ Chris
If I can't play it's not my revolution! Du har v�ll inte gl�mt att trycka p� reklaml�nkarna idag?
Chris Jonasson: Vilken �r den b�sta retrokonsollen om du inte var med p� den tiden? Super Nintendo
Chris Jonasson: Vilka fem spel m�ste jag prova? Super Metroid, Zelda III: A Link to the Past, Super Mario Allstars (+World), Final Fantasy VI, TMNT IV: Turtles in Time.
Chris Jonasson: Vilka fem spel skall jag absolut h�lla mig borta fr�n? X-Men and SpiderMan in Arcade's Revenge, Jurassic Park
Finns s�kerligen fler, jag h�ftar nu.
Chris Jonasson: Ha en fet sommar! Detsamma! Och tack f�r all fin kritik!
�ndrad: 30 jun 2010 12:28 av Anders Brunl�f, �ndrad 1 g�ng
Nytt avsnitt ute nu! Retroresan: Bunny betyder kanin (Tiny Toon Adventures klart, Super Mario 64 start)
V�ra retrohj�ltar �terv�nder, denna g�ng utan g�ster, f�r att ta sig an Tiny Toon Adventures till NES. Vi diskuterar vad som definerar plattformsgenren, f�rvirrar oss i begr�nsad f�rg�tergivning och l�ter tankarna vandra fritt ang�ende licenshanterandet. Anders har och spelat f�rdigt Final Fantasy VII och ger d� �ntligen den avslutande episka sagostunden, finalen av fantasin.